Inlägg från: KanDetHändaNu |Visa alla inlägg
  • KanDetHändaNu

    svårt att svälja ner mat-ångestrelaterat

    Skönt att veta att det är flera som har phagofobi, för min del kan det bli mycket soppa, gröt, choklad, youghurt, köttfärssås och couscous när jag har en sämre dag. Det är så jobbigt att det ska krävas så mycket att kunna äta en macka...

  • KanDetHändaNu
    Enniie skrev 2012-09-22 15:07:55 följande:

    Hallå? Hur mås det härinne?

    Här är det lite värre. Kan inte längre äta så som jag gjorde innan, dels pga hemsk tandvärk, igen. Känner mig också mer nedstämd numera än innan, och har "djupare" 

    En dag i taget, och vissa dagar; en timma i taget.

    Kram!      


    Djupare?

    Just nu är det helt okej för min del, kunde ha vart både bättre å sämre hehe. Läste din presentation och du borde fråga dina läkare om dom vet vad  phagofobi är för något, kanske känns bättre att få en sådan diagnos istället för en "omedveten ätstörning" då kanske du kan få bättre hjälp :) Har du fått en förlossningsdepression? lägger till en länk som du kan läsa och se om det stämmer in på dig.

    Hur går det med gallstenen och med bebisen? http://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Forlossningsdepression/

    Hoppas att det blir bättre snart :) 
  • KanDetHändaNu
    Enniie skrev 2012-09-26 10:22:58 följande:

    Ja men precis! Och om man känner sig väldigt mätt, så blir man bara illamående, trots att man kanske inte ätit så mycket....
    Så där fick jag förut när jag var nervös innan jag fick problem med att äta, kan få så när jag äter fil och youghurt...

    Då har du och jag inte samma typ av "ätstörning" för jag får som en nära döden upplevelse och tror att jag ska kvävas ihjäl av t.ex en endaste mackaron.... 

     
    Fast hur svårt är det för er och äta på en skala från 1-10?   1 är inga problem, och 10 är katastrof.

    För mig så brukar det börja på 5 och avslutas på 10 när jag har en bra dag. och en dålig så ligger det mellan 9 och 10 så att jag måste kämpa med en tallrik tomatsoppa... hatar sånna dagar Rynkar på näsan
  • KanDetHändaNu
    Enniie skrev 2012-10-10 13:05:45 följande:
    Nu är hösten här på riktigt. Jisses vad kallt det är under morgon och kväll. Dock nu under dagen så var det underbart ute i solen.

    Jag skaffade mig en liknande kaloriräknare i telefon häromdagen, för att hålla lite koll på hur mycket jag får i mig. Man ska tydligen äta 2000kcal, och mitt mål är iallafall att få i mig 1500 utan med hjälp av typ chips och kakor osv. Men har än så länge bara lyckats komma upp i ca 300 av bara mat och typ smörgåsar.

    Hur mås det här inne annars? Det är så tyst här nu. Mår du inte lite bättre än Henricko?   
    Nja har kommit in i en sämre period nu igen... har haft en väldigt bra period nyligen så att jag tom har kunnat äta lite chips, de var över ett år sedan jag kunde göra de så de känns ju bra. jobbigt att det kommer i vågor men de är ju visst så de brukar funka innan man blir bättre. 

    Är du oxå en godisgris Skrattande känns nästan som att man lever på godis bara för att man ska få i sig alla kalorier så att man inte blir alldeles för smal Rynkar på näsan 

    Oj de är över en månad sen som henricko hörde av sig här i tråden, hoppas att de inte har hänt något Förvånad 
  • KanDetHändaNu
    Enniie skrev 2012-11-01 12:55:18 följande:
    Ja, jag tänkte på det jag med. Hoppas hon mår ok, och inte har det allför kämpigt....

    Bra att du fick i dig lite chips. Här är det samma, till och från hela tiden. Hade jättemycket ångest för några veckor sedan, så för en vecka sedan fick jag höja dosen på medicinen. Jag ska också börja på KBT nu i november för att "lära mig" att äta igen. Det kommer bli tufft som attans....   
    Jaa de hoppas jag oxå....

    Men du mår illa när du äter? De e inte att du har svårt med konsistensen eller har svårt med t.ex salt eller peppar som gör att du mår illa? Har du fobi för att kräkas? 

    Men tycker du att maten smakar annorlunda mot förr? för då kan de vara någon typ av depression du har för de finns många olika typer, och vad är de för medicin som du tar??.

    Vill oxå gå på KBT, har frågat efter de så nu är de bara att vänta å se om jag får testa på de, hoppas att de funkar bra för dej.

    Men är de inte svårt att vara gravid/ha ett barn när man har svårt att äta?? 
  • KanDetHändaNu
    Enniie skrev 2012-11-05 18:13:50 följande:
    Japp. Jag får liksom spykänslor. Jag hulkar inte eller så. Men känslan jag får är typ "spottar jag inte ut det nu så spyr jag (panik)". Och jag har kräkfobi, vilket gör det ännu jobbigare. Nej, smaken är bra, om än inte bättre än förr. Nu äter man så sällan, och man känner smakerna på ett annat sätt när man väl "får" äta.

    Efter att ha levt på flytande, såsom välling och fil, så smakade helt plötligt barnmaten supergott, som egentligen knappt smakar något alls.

    Just nu äter jag Mirtazapin. Har också precis höjt dom från 30mg till 45mg då jag inte kände av någon skillnad av dom, bortsett från att jag kan äta lite lite, då och då.

    Jag är skitnervös över kbt. Just också för att jag vet vad jag kommer att "utsättas" för. Men det är ju ett måste om jag någonsin ska bli frisk nog.

    Att vara gravid med detta var inget problem, faktiskt. Man hade lite mer yrselkänslor och så bara, eftersom kroppen var så matt. Men man fick liksom en sporrning att äta. Eftersom det handlade om någon mer än dig själv. Dock så känns det mer med dom andra barnen, att ha energi och ork till dom. Men vill man så går det. Dom är min motivation här i livet, och utan dom så hade jag inte klarat detta, helt säkert.

    Det enda "problemet" jag hade under denna graviditet som var, va att jag hade väldigt lågt ferritin och järnvärde. Eftersom jag inte kunde äta mat som innehöll det så fick jag ta järndropp.             
    Du har inte blivit matförgiftad någon gång eftersom att du får spykänslor för jag vet att om man äter t.ex en dålig lax och blir sjuk så kan de bli så att man aldrig mer kan äta en lax utan att må illa om man har otur,

    Har du testat att ta någon annan medicin som funkar bra mot fobier? de kanske annars kan vara något.
     
    Va inte orolig över kbtn och om de blir för jobbigt så får du ju säga ifrån. Såg att en grej som heter EFT   
    ">

      de är en skit enkel grej som man kan göra närsomhelst varsomhelst, och de ska visst fungera bra oxå
  • KanDetHändaNu
    Enniie skrev 2012-11-06 00:51:05 följande:

    Nej, detta kom i samband med att jag skulle börja äta nyttigare. Huvudet fick något släpp, och efter där kunde jag tillslut inte äta alls. Skitmysko... 

    Det som är ännu mer mysko är att jag oftast (inte alltid) kan äta choklad och godis bättre än mat. Helt plötsligt...

    Jag hoppas verkligen att jag har modet att kunna påbörja kbt. Jag måste få bukt med allt, innan det går för långt.    
    För mej kom de lite smygande och sen PANG! så kunde jag knappt äta något allt, det började med att jag fick svårt att äta när jag va helt ensam och tillslut så drack jag bara koppsoppa, sen så fick jag svårt att äta när jag låg ner och sen fick jag svårt att äta popcorn och efter de chips för jag var tvungen att dricka typ en liter saft då. Men sen vart jag sjuk, var täppt i näsan och då brukar de vara väldigt jobbigt att äta så då drack jag mest soppa några dagar tills jag blev kände mej lite bättre, och då skulle jag käka ett rån och tyckte att de fastna i halsen å så fick jag panik, efter de så har jag haft jätte svårt att kunna äta utan att få panik Rynkar på näsan

    Så brukar de vara med choklad för min del oxå, tur att de finns för annars hade man ju bara vart skin och ben.

    Men kan inte du bli orolig för diabetes ibland, jag kan bli de när man har perioder när de känns som att man bara äter sötsaker de om dagarna, och de känns så värdelöst att om jag drar ner på godiset så går jag ner i vikt så de känns som att man inte direkt har något annat val Skrikandes

    Jag tror att de kommer att gå jätte bra på kbtn för dej, om de känns för jobbigt så är de ju bara att be dom att ta de lugnare så att orkar med de psykist Glad Har du testat att ifrågasätta dina känslor för dej själv när du äter? typ som Är de verkligen spykänslor jag får? varför skulle just den här känslan vara en spykänsla? jag brukar att försöka göra de och ibland funkar de och ibland inte,känns skönt när man lyckas övertala sig själv att man har fel och överreagerar hehe
  • KanDetHändaNu
    Enniie skrev 2012-11-07 17:50:06 följande:
    Usch. Jag lider så med dig. Att inte kunna äta det man vill pga hjärnan är fan inte kul. Jag börjar redan tänka på julbordet liksom.

    På det så ska jag gifta mig i december, där vi kommer att bjuda på julbuffe. Frågan är ju då om jag kommer att lyckas äta med så mycket folk runt omkring mig.....

    Nej, jag har aldrig ifrågasatt mina känslor. Dock så brukar jag tänka för mig själv, när illamåendet kommer, att jag mår INTE illa. Jag inbillar mig bara osv, och det kan hjälpa till ibland. Haha, man är ju bra lustig alltså...     
    Nej usch julbord... kommer att ha 6-8 gäster i år så man hoppas att man kommer att få i sig något... 

    Ni kanske kan sitta lite mer avskilt, känner alla till dina matproblem?
    Javisstserru skrev 2012-11-07 17:55:44 följande:
    Har bara läst ts. Har också problem med sväljandet, har fått panikångest attacker några ggr för att jag " tror att jag satt i halsen" det känns verkligen som det och jag tror att om jag lägger mig och sover så kommer jag dö i sömnen. Har slutat äta kött i form av kotletter, grytbitar och liknande. Funkar ok om jag har vätska tillhands numera men det är jobbigt :/
    Köttfärssås kan jag äta med lite svårigheter och så kan jag kämpa i mig kokta köttbullar ibland med mycket ketchup men köttpitar går inte alls Rynkar på näsan

    De är så fruktansvärt jobbigt när man tror att man ska dö i sömnen å så ligger man vaken och får ångestattacker tills man nästan svimmar av trötthet, hade mycket mer problem förut men de sker allt mer sällan som tur är! är du som jag och tror att man ska sluta andas i sömnen och kvävas ihjäl? 
  • KanDetHändaNu
    Enniie skrev 2012-11-14 09:10:49 följande:
    Ja, dom flesta vet om det. Jag skriver mycket om det i bloggen. Det är inget jag smyger med då det är en del av mig nu, tyvärr.
    Men hur har dina vänner reagerat på de? har inte vågat säga de till så många för de känns som att dom ska tycka att jag är knäpp...
Svar på tråden svårt att svälja ner mat-ångestrelaterat