• Anonym (Osäker på...)

Socialtjänstens syfte?

Ska försöka fatta mig kort.
    Min dotter blev misshandlad av sin kompis i skolan. (illa dragen i håret och knäad i huvudet flera gånger)
    Skolan har skyldighet att polisanmäla misshandeln, men sedan går anmälan över på oss.

Min avsikt med att gå vidare med anmälan är att "kompisen" ska få den hjälp hon behöver, att det sätts in rätt resurser i skolan osv.
    (Hon har äntligen fått en diagnos, efter flera års strider)

Tydligen har hon redan en anmälan på sig om våldsamhet.

Min fråga; gör min anmälan det hela värre? kommer socialen att utreda hennes familj?

Jag vet att hon har det bra hemma (föräldrarna har mkt. goda kunskaper om problemskapandebeteende mm.), men det är i skolmiljön med okunniga vuxna runt omkring sig som de tråkiga situationerna händer...

Jag vill inte göra det värre, jag vill verkligen göra det bästa för både min dotter & hennes kompis.

Tacksam för råd!

• Svar på tråden Socialtjänstens syfte?
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Grundregeln när man tror, anar eller misstänker att ett barn far illa är att man som lekman, anhörig, professionell är skyldig att göra en anmälan till Socialtjänsten. Syftet med anmälan är att familjen ska få stöd i att hjälpa barnet på ett bättre sätt än tidigare. För att veta hur detta ska gå till måste de göra en utredning från Socialtjänsten för att se var hjälpen ska sättas in. Tanken är således att detta ska hjälpa familjen och barnet.
    Jag tycker inte du behöver vara orolig för att det skadar utan snarare aktualiserar att något mer kanske måste göras.
    Om det känns ok för dig kan du också prata med flickans föräldrar om att du kommer att göra detta och vilket syfte det har. Om det inte känns ok är du ändå skyldig att göra din anmälan. 
    Om flickan har fått en diagnos och skolan inte gör tillräckligt för att stödja henne kan socialtjänsten bli en extra påtryckning i den riktningen.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Socialtjänstens syfte?