• maaammaaa

Engelska/ Tyska lärare trivs ni med jobbet?

Hej alla engelskalärare och tyskalärare. Hur trivs ni med jobbet, får ni tillräcklig lön för att få en vettig pension. Som ensamstående med försörjning av 3 små barn fungerar det. Rättar ni prov och planerar lektioner om kvällarna eller när. Är det vanligt med stadig tjänst, kan man få huslån på lönen? Sommarlov är underbart. Studietiden, vad krävs för intagning?

• Svar på tråden Engelska/ Tyska lärare trivs ni med jobbet?
  • maaammaaa

Du får svara om du vill, men främst tänker jag på engelska/tyska lärare och hur de trivs med sitt jobb. Jag funderade allvarligt på att bli det en gång men har nu ett säsongsbetonat yrke (mest jobb sommartid) och de omständigheterna gör att jag kanske borde vidareutbilda mig.

• älskarlivet81
    maaammaaa skrev 2012-04-18 16:44:51 följande:
    Du får svara om du vill, men främst tänker jag på engelska/tyska lärare och hur de trivs med sitt jobb. Jag funderade allvarligt på att bli det en gång men har nu ett säsongsbetonat yrke (mest jobb sommartid) och de omständigheterna gör att jag kanske borde vidareutbilda mig.
    Som lärare har man 45 timmarsvecka, och det är det som gör att man har loven. För min del innebär det att jag har arbetsplatsförlagd tid på 35 timmar och 10 timmar som jag ska jobba någon annanstans, på jobb eller hemma.

Jag har pluggat 5 år och nu jobbat sen 2006 och jag har 23 000 kr i lön. 
  • ZuMa

Jag undervisar enbart i engelska (men har även svenska i min utbildning, men undervisar inte i det för närvarande). Jag älskar mitt jobb, och kan faktiskt inte tänka mig att jobba med något annat. Jag gör min förtroendetid till och från jobbet pga jag pendlar två timmar per dag med tåg. Så jag behöver aldrig jobba hemma, vilket är ganska skönt. Sen har man ju planeringstid inom sin ramtid. 

• maaammaaa

Jag har träffat massvis (över 100 )med engelskalärare som jag uppfattat att ha trivts med sitt jobb, men det var för över 10 år sedan. Jag hoppas att det fortsättningsvis är ett trevligt yrke.

Svar på tråden Engelska/ Tyska lärare trivs ni med jobbet?