• Anonym

Frivilligt placerad

Min dotter är frivilligt placerad hos min moder i och med jag mådde psykiskt dåligt innan 

Vi har ett bra umgänge varann helg och alla lov

Nu undrar jag hur svårt det är att få hem ett barn som är frivilligt placerat som jag dessutom är vårdnadshavare till .

Dessutom har det tillkommit problem min mamma vill inte snacka med mig eftersom jag vill ha  hem henne .
    Min mamma beter sig väldigt omoget och försöker få socialen på hennes sida.

Jag tycker det är väldigt jobbig situation och vet inte vad jag har för chanser att få hem henne .
    Vi har ett bra boende och mår bra .
    Vi bor i annan stad och är rädd att min dotter inte skulle få komma hem för den sakens skull
    Vad har jag för chanser behövs en advokat?
    vet inte alls vad som gäller 

• Svar på tråden Frivilligt placerad
  • Anonym

2 1/2 år och innan dess har hon bott 7 år hos mig

• Kjell2

Troligtvis goda chanser om du "Vi har ett bra boende och mår bra" samt låter hemflytten ske kontrollerat och i samråd med sociala myndigheterna.

• Anonym

ja jag hoppas det, har lämnat en ansökan om att jag begär henne hemma och förklarat varför och detta kunde ta 4 månader att utredas .

Dem på socialen tyckte jag kunde vänta med att lämna ansökan men känner inte trygghet med hennes placering plus att jag känner att jag mår bra .

Dem kanske sa att jag skulle vänta för dem troligtvis inte kan förhindra det när det är en frivillig placering  

• Anonym

begär henne hem menar jag :)

• Kjell2
    Anonym skrev 2012-04-19 09:50:51 följande:
    ja jag hoppas det, har lämnat en ansökan om att jag begär henne hemma och förklarat varför och detta kunde ta 4 månader att utredas .

Dem på socialen tyckte jag kunde vänta med att lämna ansökan men känner inte trygghet med hennes placering plus att jag känner att jag mår bra .

Dem kanske sa att jag skulle vänta för dem troligtvis inte kan förhindra det när det är en frivillig placering  
    De kan inte förhindra om hon är frivilligt placerad. Däremot kan de, om de känner att tillbakaflytten inte är bra, begära tvångsplacering av din dotter. Den svängen vill du inte in i.

Ha en dialog med dem, fråga varför du ska vänta, kolla om du kan ha utökat umgänge, gör en tidplan med soc.
  • Anonym

Dem har hela tiden sagt att dem inte kan hindra mig med att begära henne hem då hon är frivilligt placerad 

Ska det inte krävas mycket för en tvångsplacering?

Jag har som sagt inte gjort henne illa på något sätt var bara att jag mådde dåligt innan  

• Kjell2
    Anonym skrev 2012-04-19 10:15:22 följande:
    Dem har hela tiden sagt att dem inte kan hindra mig med att begära henne hem då hon är frivilligt placerad 

Ska det inte krävas mycket för en tvångsplacering?

Jag har som sagt inte gjort henne illa på något sätt var bara att jag mådde dåligt innan  
    Det krävs rätt mycket för en tvångsplacering.

Men om du nu verkligen vill ha hem dotterna så ta hem henne. Kan dock finnas en del förderdelar att göra en plan tillsammans med soc om detta.
  • Anonym

Absolut det är inte så att jag hämtar hem henne på en dag .
    Jag går på möten med socialen varje månad och själva utredningen görs av någon annan 

• Kjell2
    Anonym skrev 2012-04-19 14:34:14 följande:
    Absolut det är inte så att jag hämtar hem henne på en dag .
    Jag går på möten med socialen varje månad och själva utredningen görs av någon annan 
    Men var tydlig mot soc. Fixa fram en tidplan och vilkor för hemflytt. Fråga varför det inte går idag eller inom en snar framtid.

Kan förstå att man vill lösa hemflyttandet någorlunda kontrollerat då det handlar om placering på över två år. Speciellt om det skulle inbära uppbrott från skola, kompisar mm.
  • Anonym

Nu är det beslutat att dem inte kan hindra min dotter från att komma hem då dem inte ser några hinder så känns skönt ,känns som en tung sten lämna mig och hjärtat blir helt igen när hon kommer hem.

Har haft henne varann vecka nu på hennes lov och själva flytten kommer bli i början av Aug  

• Anonym
    Vi sitter i samma båt.

Vår dotter är frivillig placera i ett familjehem för att vi inte kan tar hand om hennen.. Hon har väl varit där i ca tre år. Har vi rätt att plocka hem hennen när hon är 18 år utan att soc och familjehemmet lägger sig i? Har vi lagen på vår sida eller? Tacksam för hjälp!
  • Anonym
    Vår dotter är frivillig placera i ett familjehem för att vi inte kan tar hand om hennen.. Hon har väl varit där i ca tre år. Har vi rätt att plocka hem hennen när hon är 18 år utan att soc och familjehemmet lägger sig i? Har vi lagen på vår sida eller? Tacksam för hjälp!
Svar på tråden Frivilligt placerad