• Anonym (förälder)

Jag får ingen information alls om mitt barn - boföräldern vägrar säga något alls.

MIt barn går i skolan i en annan kommuen flera mil  härifrån.

jag har ingen bill och väldigt svårt att komma dit..  det är så  att boföräldern är den som kör barnet hit tur och retur enligt  dom.

Men boförälder ger mig ingen som helst  information alls.

Det  är ju bf som möter skolpersonalen och fritidspersonalen varje dag och tom  den dagen barnet ska till mig  och berättar inget för mig alls.

Bf jag har mailat skolan  och bett att få information, men de vill inte maila information som berör barnet direkt.
    Jag får  bara veckomail  och standardmail. Fröken ringer inte ens upp då jag mailar och ber henne ringa mig.

Bf ger ingen info ens om vilken avdelnings barnet går på, telnr dit namns på fritidsledare eller lärare.
    Jag blir totalt utesluten om barnets skolsituation, hälsa, trivsel kunskapsutveckling fär  inte ens veta om läxer eller om hur det gått på prov.

Via en potal och kod man kan logga in för att se barnets omdömmen..  men bf vägrar ge  mig länk och kod till detta.  

jag mailar bf  med frågor om  barnet,problem som bekymmrar barnet och hur bf hade tänkt att lösa det.. men får inga svar.

Förut mailade bf mig om en oro som bf sade sig ha för barnet.. jag frågade då  vad som var grunderna till denna oro men inget svar.

jag får inte veta nåt alls.

bf berättar inte om några friitdsaktivieter heller.. inte vad barnet gör, när och var... men mailar om  att barnet har uppisning en dag men  jag har inte fått någon info alls.

Hur ska jag göra för att få information om mitt barn???
    jag är vårdnadshavare och jag vet jag ar rättigheter.

men bf verkar inte ta hand om sina skyldigheter.... hur gör jag ?    

• Svar på tråden Jag får ingen information alls om mitt barn - boföräldern vägrar säga något alls.
  • Anonym (s)

Jag får en stark känsla av det du skriver att BF får ta allt ansvar när det gäller ert barn.  Du babblar bara på om dina (?!) rättigheter och BFs skyldigheter. Du har så många fel i det du skriver att man inte kan bemöta allt ens. Det är väl enkelt att fråga barnet vilka aktiviteter det har och vart? Som någon skrev tidigare: Åk till skolan och hämta barnet/ träffa fröknar. Ta kontakt och kontroll själv istället för att "sitta på arslet" och invänta dina "rättigheter"!! En sak som bekymrar mig är att du skriver att BF har mailat 10 ggr om sin oro för barnet och vill tydligen ha till stånd någon sorts utredning. Motsätter du dig det?

• Anonym (förälder)
    fläta skrev 2012-04-20 11:57:22 följande:
    Men hur kunde pappan få boendet om han aldrig ens varit engagerad i barnet? 
    barnet ville  träffa pappa  mer vilket de tolkade som  att barnet ville bo där... så barnet fick  sin "vilja" igenom...

de tvar inte detta barnet viille.. barnet ville träffa oss lika mycket.
  • Anonym (förälder)
    Anonym (M) skrev 2012-04-20 12:01:38 följande:
    Gissningsvis för att TS valde att flytta till en annan stad?

nope. jag bor kvar i den kommun jag gjort i många år och alltsedan barnet gick i förskola  
  • Anonym (förälder)
    fläta skrev 2012-04-20 12:13:01 följande:
    Konstigt val att göra tycker jag, att flytta om man vet att barnet därmed hamnar hos en människa som inte varit engagerad i barnet. Fast det var kanske skolarbete och det som rör det som pappan inte tidigare var engagerad i. Jag läste en gång till nu och det står ju inte att pappan inte engagerat sig i barnet. 
    BlättanBlä skrev 2012-04-20 12:24:22 följande:
    Tycker också att det är ett ganska så anmärkningsvärt beteende att flytta ifrån sitt barn. Då blir det ju konsekvenser också men det verkar ju inte som ts förstått. Att utav handlingar blir det också konsekvenser.
    Också väldigt udda att flytta ifrån sitt barn, lämna det till en pappa som inte gjort ett dyft för barnet tidigare. Det rimmar ganska illa i mina öron.. Oansvarigt, sorry men det är min syn på det.

har INTE flyttat!!!! har inte skrivit om att jag har flyttat heller
  • Anonym

men om samarbetet inte fungerar så gör en ny stämmning. kräv att få tillbaka boendet. du har ju flera punktar och säkert bevis på att ert samarbete inte fungerar och att han inte underlättar för dig.

• Anonym (förälder)
    BlättanBlä skrev 2012-04-20 12:20:37 följande:
    Fråga 1. Så du har varit med barnet innan på utv. samtal o.dyl o det har inte den andra föräldern?

Fråga 2. Vad var det som hände som gjorde att bf nu fick via domslut, boendet för barnet då nuvarande bf inte gjort ett skit med barnet innan?

Fråga 3. Vem var det som flyttade ifrån barnet? Nånstans från början torde ni väl ändå funnits på samma plats och jag drar slutsatsen att det är du som flyttat då barnet har sin skola på bf:s ort.

Påstående: Ja, bf drar ett lass med att ha barnet själv men jag hoppas inte det är "stackars" och det verkar inte som det är "stackars" för bf då jag tycker det verkar som bf tar sitt ansvar över barnet och tar man ett ansvar är det inte "stackars." Är det så blir det ett stackars barn!

Du har ingen bil men går det att ordna skjuts? (Herregud hur svårt kan det vara?)

Du har rätt att sitta på arlset ja, och då tydligen enligt domslut, men är det nåt vidare stort engagemang du visar inför ditt barn? Är det en uppoffring du gör för ditt barn. -Nej på det.

Om du inte kan ta dig till skolan o hämta barnet.. hur kan du då gå på mötena? Kanske är det det som ligger till grund för att inte bf informerar dig om när mötena sker?
    Och jo, du kan visst åka och passa just precis DEN TIDEN fröken har tid med dig! UPPOFFRING kallas det!

Och om du ska stämma på boendet, tänk då efter.. fanns tydligen en anledning till att bf, som inte gjort ett skit innan för sitt barn (detta enligt din utsago) fick via domslut boendet på barnet. Varför skulle domstol ändra boendet nu?
    Japp i denna skola och alltsedan förskolan hade jag hand om allt...  sedna kontaktade jag pappan och berättade allt som  man hade pratat om..

Pappan har dock bil och alltid hämtat på förskola/skola vilket gett honom möjlighet att få direktinformation.

Rätten tolkade det som att barnet ville.. men det var inte så här barnet ville ha det.
    Barnet har redan imndr eän ett  halvår sökt efter hur det ska göra för att få flytta tillbala..  jag blev förvånad när  min mor ringt mig och berättade att barnet talat om barnens rättigheter hos henne och när han själv får bestämma  att flytta tillbaka.

OM bf vill  dra ett mindre lass kan ju barnet få vara här mer.. ellerhur..

jag erbjd vv men bf vägrade.. jag vet att bf tyckte att det var min  "tur" att bli uf.... bf lovade i rätten på hf att sköta om all info till mig eftersom rätten var införstådd med att det inte är lätt för  mig att åka till skolan.,, därav blev han dömd att köra barnet också... pga mina svårigheter med det.

Bf tjatar om att barnet säger jag ska komma tillskolan..  och det säger ni med.. man barnet säger inte ett enda ord om det till mig.. utan barnets stora bekymmer att att barnet vill träffa   mig mer.. inte om jag kommer till skolan.

Och NEJ iblnad kan man verkligen  inte  åka de tider som passar fröken enbart  eftersom man måste jobba och  hämta på dagis här.
    Det är skolfrökens ansvar att se till att info om barnet kommer fram.. inte mitt ansvar att åka dit om jag inte kan.

• BlättanBlä

Hur gammalt är barnet? Tycker ändå att det låter konstigt att barnet flyttas ifrån dig, från sin fsk o från sina kompisar då barnet bott där hela tiden till en pappa, på annan ort som inte haft hand om barnet alls innan. Har aldrig hört talas om det, bara för att barnet "vill" detta.

• Anonym (förälder)
    h8him skrev 2012-04-20 12:55:16 följande:
    Ts, du verkar inte få någon information alls av varken skola eller boendeföräldern trots att du försöker. Har du inga möjligheter att ta dig till skolan för ett personligt möte så tycker jag nog att du ska vända dig till rektorn för att få en förändring. Funkar inte det så måste du fortsätta högre upp. Skolkontoret i barnets kommun eller skolnämnden borde kunna bistå med hjälp.
    har väldigt svårt att få info från skolan..  de verkar bar avilja träffas.. kan inte fatta att jag vil ha info oftar e än vad jag kan träffa dem.. kan inte åka dit stup i ett de måste ju kunna lösa info fårn dem ändå även om jag inte kan komma till skolan nu.

jag har förslagit telefonmöte flertal gånger men får  inga svar.

jag funderar på att ringa kommunen för att få lite fart på infon från skolan.. har pratat med rektorn men hon verkra inte fatta..  det  känndes inte ens som om hon värderade mig so m vårdnadshavare. Allt jag säger till skolan verkar komma till pappan... fattar inte varför han har inte rätt att få reda på vad jag skriver till dem som inte handlar om barnet utan om tider jag kan komma till möten.

fröken skulle  boka utvecklignssamtal jag bad henne kontakta mig men hon  ringde inte..  känne rmig specialbehandlad.. jag är förälder och vårndashvare och ber att få bli kontaktad men blir inte det.

det är nog kommunen nästa och hjälper inte det skolinspektionen    

• Anonym (förälder)
    BlättanBlä skrev 2012-04-20 13:57:25 följande:
    Hur gammalt är barnet? Tycker ändå att det låter konstigt att barnet flyttas ifrån dig, från sin fsk o från sina kompisar då barnet bott där hela tiden till en pappa, på annan ort som inte haft hand om barnet alls innan. Har aldrig hört talas om det, bara för att barnet "vill" detta.

klart barnet träffat sin pappa regelbundet varannan helg och lov och allt sånt.. och utökade helger mm..  barnetälskar sin pappa och jag har alltid låtit barnet få älska de som barnet älskar öppet.. därav så är  barnet öppen i sin inställning till  att vilja träffa pappa mer.
    barnet träffade pappan 8 nätter i månaden förut.

barnet går inte i förskola utan skolan.. och enligt lag ska man lyssna på barnt efter ålder och mognad.  så många barn kan vilja flytta och få sin vilja igenom.

Inte alls konstigt.

• Anonym (förälder)
    Anonym skrev 2012-04-20 13:50:50 följande:
    men om samarbetet inte fungerar så gör en ny stämmning. kräv att få tillbaka boendet. du har ju flera punktar och säkert bevis på att ert samarbete inte fungerar och att han inte underlättar för dig.

ja ny stämmning är nära.
    Barnet vill bo här.

ja jg har bevis på massor.. utpressning också att om han får köra barnet på sitt sätt så  kan barnet få komma en dag extra tex..  det kan man inte säga eftersom han ändå är dömd att köra.. kan inte använda  det som  utpressning för att annras får inte barnet komma som det önskar.

och jag har massor med mail där jag frågar vilken oro han har för barnet.       
  • Anonym (förälder)
    Anonym (s) skrev 2012-04-20 13:16:17 följande:
    Jag får en stark känsla av det du skriver att BF får ta allt ansvar när det gäller ert barn.  Du babblar bara på om dina (?!) rättigheter och BFs skyldigheter. Du har så många fel i det du skriver att man inte kan bemöta allt ens. Det är väl enkelt att fråga barnet vilka aktiviteter det har och vart? Som någon skrev tidigare: Åk till skolan och hämta barnet/ träffa fröknar. Ta kontakt och kontroll själv istället för att "sitta på arslet" och invänta dina "rättigheter"!! En sak som bekymrar mig är att du skriver att BF har mailat 10 ggr om sin oro för barnet och vill tydligen ha till stånd någon sorts utredning. Motsätter du dig det?
    har aldrig hindrat någon utredning..  pappan har en oro som han mailat väldigt mycket om och skriver att det går skit i skolan pga barnet mm..  och att det finns stor oro mm..

men skolan har ingen oro..  detär pappan och jag frågar vad han har för oro och varför han vill utreda barnet men han vägrar svara.

han säger till barnet att han vill utreda för ADHD pga barnets beteende.. det har han velat i över 2 års tid men inte ens skolan barnet gick i innan ansåg det behövligt.       
  • BlättanBlä
    Anonym (förälder) skrev 2012-04-20 13:55:14 följande:
    Japp i denna skola och alltsedan förskolan hade jag hand om allt...  sedna kontaktade jag pappan och berättade allt som  man hade pratat om..

Pappan har dock bil och alltid hämtat på förskola/skola vilket gett honom möjlighet att få direktinformation.

Rätten tolkade det som att barnet ville.. men det var inte så här barnet ville ha det.
    Barnet har redan imndr eän ett  halvår sökt efter hur det ska göra för att få flytta tillbala..  jag blev förvånad när  min mor ringt mig och berättade att barnet talat om barnens rättigheter hos henne och när han själv får bestämma  att flytta tillbaka.

OM bf vill  dra ett mindre lass kan ju barnet få vara här mer.. ellerhur..

jag erbjd vv men bf vägrade.. jag vet att bf tyckte att det var min  "tur" att bli uf.... bf lovade i rätten på hf att sköta om all info till mig eftersom rätten var införstådd med att det inte är lätt för  mig att åka till skolan.,, därav blev han dömd att köra barnet också... pga mina svårigheter med det.

Bf tjatar om att barnet säger jag ska komma tillskolan..  och det säger ni med.. man barnet säger inte ett enda ord om det till mig.. utan barnets stora bekymmer att att barnet vill träffa   mig mer.. inte om jag kommer till skolan.

Och NEJ iblnad kan man verkligen  inte  åka de tider som passar fröken enbart  eftersom man måste jobba och  hämta på dagis här.
    Det är skolfrökens ansvar att se till att info om barnet kommer fram.. inte mitt ansvar att åka dit om jag inte kan.

Så du har ett barn till? Vad jag menade med att bf drar ett lass var jag ironisk o menade på att det verkar verkligen inte vara ett lass för honom att dra. 
    Sen undrar jag lite.. hur ser ni på ett barn? Min "tur" att var bf eller uf.. hörni, det är inte en jävla leksak, det är ett barn som BÖR få det bästa för barnet, inte vad som passar er eller inte passar er just nu i era liv.

Vad det gäller skolan hit o dit så är det ju du som trycker på att du ska få mer info. Det är ju din "rättighet" som du påpekat innan, se då till o fixa det.

Till sist vill jag påminna att man tar faktiskt ta ledigt för att gå på utvecklingsamtal, har aldrig hört talas om att en fröken ska ändra sina planeringar bara för att en förälder råkar ha ett jobb eller ett barn till. Precis som ditt fall skulle vara unikt, att ha ett jobb, det har väl dom flesta! Det är DITT ansvar, ta ledigt o ta med syskonet till skolan.
  • Anonym (förälder)
    BlättanBlä skrev 2012-04-20 14:07:05 följande:
    Så du har ett barn till? Vad jag menade med att bf drar ett lass var jag ironisk o menade på att det verkar verkligen inte vara ett lass för honom att dra. 
    Sen undrar jag lite.. hur ser ni på ett barn? Min "tur" att var bf eller uf.. hörni, det är inte en jävla leksak, det är ett barn som BÖR få det bästa för barnet, inte vad som passar er eller inte passar er just nu i era liv.

Vad det gäller skolan hit o dit så är det ju du som trycker på att du ska få mer info. Det är ju din "rättighet" som du påpekat innan, se då till o fixa det.

Till sist vill jag påminna att man tar faktiskt ta ledigt för att gå på utvecklingsamtal, har aldrig hört talas om att en fröken ska ändra sina planeringar bara för att en förälder råkar ha ett jobb eller ett barn till. Precis som ditt fall skulle vara unikt, att ha ett jobb, det har väl dom flesta! Det är DITT ansvar, ta ledigt o ta med syskonet till skolan.
     jag vet inte hur han ser på ett barn.. han behandlar barnet som en troffe... för  nu får  han barnbidrag och underhåll och han slipper betala det höga unerhållsbidrag jag fick  igenom i rätten att han skulle  betala...

så han ser det som min "tur" att vara  uf och betala nu och bara träffa barnet mycket lite.. för han ansåg att han gjorde det.

han ahr kanske glömt alla lov han fick han egentligen inte hade,, alla extra dagar an fick i samband med sin helg jämt det var jag som erbjöd det.. och att jag frågade om han ville ha mer sommar och mer tid jämt.. jag sa barnet vill träffa honom mer..  men han sket i det.

Nu får jag knappt se barnet och barnet är ledset.  Barnet pratar med sina kompisars förädrar också om hur det är..   det är tragiskt att höra att ett barn på knappt 12 år ska grubbla så mycket om vart det bor och hur lite det får träffa sin mamma.. och förstår att det inte är kul att bo där eftersom  när barnet bodde hos mamma som lyssnade jag på barnet och lät alltid barnets önskan omatt träffa pappa gå före så mycket annat.

det var aldrig min tid med barnet.. utan barnets tid med sin  förälder.. mig eller pappan.

pappan ser det inte likadant.             
Svar på tråden Jag får ingen information alls om mitt barn - boföräldern vägrar säga något alls.