• är du min

Vill bara leka två...

Hej! Fick på utvecklingssamtalet veta att våran son, som blir 3 1/2 år i maj, bara leker med en kompis i taget. Kommer det en tredje kompis så går min son undan. Han går även runt mycket för sig själv och leker. För ett år sedan lekte han inte alls med dom andra barnen utan pratade bara med dom vuxna. Men efter sommaren så var det problemet bättre. Han är väldigt verbal och personalen tycker att han känns äldre än dom andra men han kan inte riktigt bjuda in kompisarna i hans lekar. Hur kan vi som föräldrar hjälpa honom? Han gillar inte riktigt större barngrupper som på tex lekhörnan på biblioteket, då vill han att jag är med och leker. Är det få barn kan han gå i väg själv. Tack på förhand!

• Svar på tråden Vill bara leka två...
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Barn utvecklas olika snabbt inom olika områden. De är också olika personligheter. På dagis jämför man lätt barn med varandra och tycker att det finns en norm som ska gälla. Jag håller inte med om det, utan tycker att varje barn ska bedömas individuellt och efter sina förutsättningar. Det var inte så länge sen er son började leka med andra barn, något som han nu klarar bra när det är ett barn till och i ett sammanhang där han känner sig trygg. Låt honom utvecklas i sin takt och försök inte pressa på honom något som han inte är redo för än.
    Gräset växer inte fortare för att man drar i det, brukar jag säga.
    Du undrar vad du ska göra och jag tror att du som förälder kan hjälpa och visa honom genom att just bjuda in andra barn till leken när du är med, så får han se hur man gör och att det inte är farligt. Detta kan du även tipsa personalen om på förskolan. De är ju där för att interagera med barnen inte för att iakkta dem.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark 

• är du min

Tack för ditt svar!

När jag läser ditt svar så känns det som jag egentligen visste hur jag ska hantera detta. Men förra utvecklingssamtalet var så positivt, att han äntligen börjat leka med dom andra barnen, så var jag inte förberedd på att det fanns ett "problem".

Jag vet att personalen hjälper honom i leken, så det känns bra. Men när han och jag är i väg och träffar kompisar så är det oftast bara ett barn i taget vi träffar, men jag får nog försöka bjuda in lite fler folk på samma gång så vi kan träna lite på att leka med flera barn. 

Men i stora sällskap tex barngympa på friskis så vill han inte vara med alls. Helst gå därifrån. Ska man strunta i att gå dit eller fortsätta gå dit och sitta med honom vid sidan om, tills han får lust att vara med. 

Tack på förhand!

• barnpsykologen margit

Hej igen!
    Som jag sade i mitt tidigare svar har barn en individuell utveckling, men de följer ändå vissa steg. Efter lek med ett annat barn kommer deltagande och samverkan med flera barn. Försök att vara så öppen som möjligt för hur långt din son kommit i dessa avseenden. Försök inte pressa in honom i sammanhang som han ännu inte är färdig för.
    Ju mer van han blir att leka med ett annat barn desto lättare blir det för honom att hantera en grupp.
    Vänta gärna ett halvår och pröva igen. Funkar det inte så vänta tills han själv vill.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Vill bara leka två...