• Tessie2022

Fostervattenprov - för och nackelar?

Vi har efter mkt funderande och diskussioner bestämt oss för att behålla vårt väldigt oplanerade barn.. Detta var inte ett lätt beslut då vi redan har 2 barn och är nöjda med detta och har inte funderat på flera.. Nu funderar jag om vi ska göra ett fostervattenprov för att vara säker på att allt är som det ska med barnet (annars vill jag avbryta graviditeten mest för mina andra 2 andra barns skull..) eller inte.. Vi har 2 friska barn på snart 6 år och en som nyss fyllde 4. Inga kända "fel" på barnen som fötts i vår släkt och jag blir 33 år till sommaren och sambon är 31.. Risken för ett barn med kromosomförändringar borde inte vara så stor men samtidigt så finns alltid risken.. Sen är det ju en risk med att göra fostervattensprov oxå och jag kan tillägga att jag är väldigt spruträdd..  Hur hade ni gjort? Ni som har gjort fostervattenprov kan ni berätta lite om det? Är det någon som fått missfall när de gjort det? Hur lång tid tog det från att man sa att man ville ha det till man fick det (alltså är väntetiden lång)? Hur vet man vilka sjukhus som är "bra" på att göra dessa (har hört något om att statestiken för missfall skiljer sig enorm mellan sjukhusen)?

• Svar på tråden Fostervattenprov - för och nackelar?
  • Nea 661

Hej!
    Var ingen som hade svarat dig. Men frågan är ju vad du ska ha svaret från fvp till? Har ni diskuterat sins emellan du och din man om eventuella kromosonfel? Sedan finns det funktionshiner som inte syns via ett fvp, autism, adhd, dövhet mm.
    Vi själva gjorde fvp efter ett "dåligt" resultat på nupp, men då var det mest för att kunna förbereda oss på vad som komma skall. Själva provet kändes som ett stick i fingret, fast i magen såklat, tog kanske några minuter max, hela besöket tog ungefär en halvtimme med samtla med överläkaren, och sedan kände jag ett stick till när hon drog ut nålen, vi fick svar efter fyra dagar. Jag vilade i sofan sen hela eftermiddagen, men jobbade som vanligt dagen efter, fast jag tog det väldigt lugnt, inga tunga lyft mm.
    Vet inte om du fick svar på allt, men det var lite hur jag kände det. Lycka till, kram

• vixtoria

Hej,
    jag var i din sits för några år sedan, tämligen oplanerat gravid med barn nr 3.
    Vi valde att göra moderkaksprov (görs tidigare än fvp) just för att vi ville göra vad vi kunde för att inte ge barnen ett syskon som skulle kräva så mycket av vår tid. Vi hade alltså gjort abort om provet visat på kromosomfel.
    Sedan att många andra funktionshinder inte går att se är en annan sak, vi ville iallafall veta sådant som går att se.
    Allt gick bra och barnet var friskt.
    Dina frågor om just fvp kan jag ju inte svara på eftersom jag gjorde mkp...

Svar på tråden Fostervattenprov - för och nackelar?