• Hellhound

Erbjuden att köpa häst, lite hjälp?

Nu är det så här: Jag har blivit erbjuden att köpa ett 14 årigt sto, arabkorsning. Det jag har lite frågor om är: Är 14 år egentligen någon ålder på en häst? Hon är pigg och frisk och har inga problem varken fysiskt eller psykiskt:) Hästen är perfekt för mig, passar mig som handen i handsken. Härlig att rida, ganska het men hanterbar. Har fått tre föl. Är 14 år gammal i år. Tycker ni jag ska slå till? :) Behöver verkligen lite åsikter! Är det nåt mer ni vill veta så fråga gärna!

• Svar på tråden Erbjuden att köpa häst, lite hjälp?
  • Pallas

Struttig trav i höger varv, dock ingen markering. Medryttaren (som är duktig på att massera) märkte problem i nacken. Vi misstänker bakknä/knästräckare, men vi får se vad de säger på kliniken. Ska låta henne vila en vecka, hon kan ju ha sträckt sig i hagen, är hon inte bättre då blir det hältutredning. Det är bara det att sist jag gjorde hältutredning utan att hästen var halt (ultraljud visade senskada) så fick jag inte ut något på försäkringen, just eftersom hästen inte var halt. Mycket mysko! Den repan kostade mig 20 000 kr.  

• Pallas

Nejmen fan, förlåt! Ska inte ösa min skit i din lyckotråd! 

Vad är det för arabstam på din? 

• Hellhound

Är ju alltid svårt när dom inte visar klokt vad som är fel. Hoppas att hon blir bra av vilan så du slipper utredning! Jo det är ju inte direkt billigt att ta en häst till veterinären Man kan ju tycka att försäkringen borde täcka det ändå.

• Hellhound

Ingen som helst fara! Klart man behöver ösa ur sig ibland
    Hennes mamma heter Dariba ox och morfar är Eldorado ox. Hon är ju 50% arab :) Och det märks på temperamentet haha

• Pallas

Eldorado är fin, mamman känner jag inte till. Araberna är speciella, jag saknar det lite nu, med mitt lite inåtvända kallblod.

Lova uppdatera hur det går för er! Så otroligt spännande med en ny häst! 

• Hellhound

Ja han var fin den hingsten Mamman är ingen sån där "känd" arab . Sen har vi ju pappans sida som är halvblod(lyckades skriva fullblod förut) heter Sack och har Kaliber, Utrillo och Ceylon bakom sig:) Jag är rätt nöjd med stammen :P
    Men kallblod har ändå sin egna charm

• Caneya
    straw2008 - Du får gärna visa mig de stallen som ligger på de prisnivåerna. Hässelby är inte mycket billigare än andra ställen. Men du kanske hade enbart kallhyra och en massa kollektivt? Ska du ha där det flesta passen ingår, så kommer du inte under 4500 vad jag kan hitta. Vissa tar 5000 trots att kvällar och helger är på rullande schema.
    Sedan vet jag inte vad du stod i för stall, men ridbana och åtminstone närhet till ridhus är ett krav för mig. När hade du häst där senast? Mycket har hänt prismässigt.

Nä, vill du ha häst på Djurgården får du betala 8-10 tusen någonstans. 
    Saxat från Ryttarstadion: "Priset för att hyra en box är 8900:-/mån för stor häst och 8500:-/mån för ponny"

Så tyvärr några 5 tusen räcker inte inne i stan. 
  • Caneya

Stort grattis till ditt hästköp Hellhound! Jättefin är hon Glad

• Farth Vader

Å jisses vilka boxhyror :-O. Själv bor jag i norrbotten och får betala 2000/mån och då ingår spån och hö. Stalltjänst har man en helg varannan månad (ungefär). Tillgång till ridhus, paddock och fina ridvägar.

Hur har man råd med såna hyror?...med tanke på alla övriga kostnader som tillkommer.

• Sarah84

14 år är absolut ingen ålder på en arab.

Jag fick min första arab när han va 15, han är idag 29 & nästintill lika fin ännu =)

Så länge hon får hålla sig frisk har du många många år med fin ridning =)   

*Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • Caneya
    Farth Vader- Jag vet Rynkar på näsan Många har inte råd och många lägger i stort sätt allt de får in på hästen och sedan lever på nudlar själva. I stan tror jag det förekommer rätt mycket "pappa betalar" scenarion.
    För det är ju som du säger, alla omkostnader också. Hovslagaren är ju inte superbillig för att man bor i Stockholm, snarare tvärtom troligen och hästen behöver ju inte mindre verkning för att den råkar bo i Stockholm.

Så kostnadsmässigt, kontra resten av landet, så är det väldigt snett tyvärr..
  • Hellhound

Hallå!
    Det går jättebra för oss Engla utvecklas och gör framsteg varje dag.
    Dock hade vi ett bakslag en vecka efter jag köpte henne då hon VÄGRADE gå på transporten efter vi varit på hoppträning. Vilket resulterade i tre uppskurna ben och div småsår men som tur var inget allvarligt och ingen hälta. Allt har läkt väldigt fint och hon var precis som vanligt ett par dagar efteråt. Vi har varit på långritt längs kusten på Gotlands södra udde med bad i havet och härliga skogsvägar.
    Igår hade vi dressyrpass och hon gick bättre än någonsin enl förra ägaren(som även äger gården hon står på). Idag har vi bara varit ute och busat i skogen i westernmundering och Engla fick själv bestämma tempo
    Hon är en underbar häst och kompis!
    Hur går det för er med era hästar?

• Spionen
    Hellhound skrev 2012-05-27 22:28:30 följande:
    Hallå!
    Det går jättebra för oss Engla utvecklas och gör framsteg varje dag.
    Dock hade vi ett bakslag en vecka efter jag köpte henne då hon VÄGRADE gå på transporten efter vi varit på hoppträning. Vilket resulterade i tre uppskurna ben och div småsår men som tur var inget allvarligt och ingen hälta. Allt har läkt väldigt fint och hon var precis som vanligt ett par dagar efteråt. Vi har varit på långritt längs kusten på Gotlands södra udde med bad i havet och härliga skogsvägar.
    Igår hade vi dressyrpass och hon gick bättre än någonsin enl förra ägaren(som även äger gården hon står på). Idag har vi bara varit ute och busat i skogen i westernmundering och Engla fick själv bestämma tempo
    Hon är en underbar häst och kompis!
    Hur går det för er med era hästar?
    Va kul att höra att det går bra! Läskigt med lastningen, men skönt att det inte blev några skador iaf...

Jag började rida araber för 5 år sedan (innan dess var jag en kallblods-tjej) och jag säger bara en sak... Vilka underbara hästar! Är lite avis på din sötnos till arabkorsning, själv är jag "bara" medryttare.
  • Sarah84
    Spionen skrev 2012-06-05 16:11:21 följande:
    Va kul att höra att det går bra! Läskigt med lastningen, men skönt att det inte blev några skador iaf...

Jag började rida araber för 5 år sedan (innan dess var jag en kallblods-tjej) och jag säger bara en sak... Vilka underbara hästar! Är lite avis på din sötnos till arabkorsning, själv är jag "bara" medryttare.
    Har man en gång haft arab så köper man inget annat =) jag älskar dom.
  • cajsasmamma
    Sarah84 skrev 2012-06-05 20:34:45 följande:
    Har man en gång haft arab så köper man inget annat =) jag älskar dom.

Jag har haft 2 araber och aldrig mer säger jag
  • Sarah84
    cajsasmamma skrev 2012-06-06 14:44:10 följande:

Jag har haft 2 araber och aldrig mer säger jag

Du är den första jag hör säga de. Men alla passar inte ihop med araber, de är mycket speciella & man behöver nog va lite speciell som människa också =)
Svar på tråden Erbjuden att köpa häst, lite hjälp?