Anonym (Nyfiken) skrev 2012-04-28 04:08:17 följande:
Jadå lille Johan nu var det många frågor från dig på en och samma gång här. Jag tycker redan jag har förklarat en hel del och annars kan du ju bara ta en titt i en valfri historiebok. Eller biologibok. Har du ens läst igenom mina andra inlägg i den här tråden?
Jag vill bara förstå vad det är för förändring i samhället som pekar mot kvinnlig dominans på maktpositioner eftersom många inte ser den förändringen lika tydligt som du. Jag har läst dina inlägg i tråden, och studerat historia på universitet - även om inget av detta kanske ger mig någon större tyngd i diskussionen.
Hur samhället såg ut innan män tog makten? Du menar hur det såg ut innan vi fick stora klubbor i huvudet och släpades in i grottor? Vad FAN är det för fråga?
Ber om ursäkt ifall frågan var "felaktig" eller "provocerande" men som jag ser det gör du en feltolkning här. Den stora manliga dominansen i samhället börjar när vi just slutar med klubbor och grottor (och givetvis klubbade inte män ner kvinnor och släpade in de i grottor). I jägar-samlarkulturer var det nog relativt vanligt med matriarkat eftersom männen ofta inte var närvarande. Det är ju efter den neolitiska revolutionen som kvinnans ställning minskar drastiskt och samhällen börjar byggas där det finns tydliga maktstrukturer överhuvudtaget.
Vilken förändringen är nu? Men snälla söta du titta omkring dig. Ser du inte? Öppna ögonen och ta en titt. Vilka gynnas mest av den otroligt snabba teknologiska utvecklingen som skett de senaste åren och som kommer fortsätta ske framöver? Vi kvinnor. Varför? För vi blir sammankopplade till varandra. "Ja men det blir vi ooooooockså" säger du då. Ja. Men vi har otroligt mycket mer användning för det (och kommer fortsätta få). Vi är nämligen sociala varelser på flera nivåer över er vilket är vetenskapligt bevisat om och om igen. Idag finns den kvinnliga viljan och makten precis överallt. Vi har infiltrerat mer eller mindre samtliga områden i mansvärlden. I takt med att församlingar med "enbart män" har minskat och numera börjat ses på som nåt kvinnoförtryckande, inskränkt, omoget och fult har våra egna grupper växt ut sig i alla möjliga olika kategorier av intressen och ideologier. Idag anses det bara som positivt för vilken typ av förening som helst att vända sig 100% till oss. Det är trots allt vår rätt. Samtidigt äger vi hemmen mer och mer och det räcker med att en man säger nåt jag inte gillar för att jag kan ringa farbror blå på honom eller prata ut om problemet med en annan man som kan hjälpa mig. Väldigt väldigt många saker som vi kvinnor har rätt att göra och säga idag skulle män skrattat åt oss åt om vi nämnt för bara säg 50 år sen. Idag? Ingen skrattar längre. Och de som väl gör det eller som fortfarande har kvar sina gamla mansideal (som att det är okej att behandla kvinnor som objekt) blir lynchade. Idag är det vi som skrattar åt er. Åt era kroppar och åt era sätt att vara. Vi däremot har bara höjts i värde. Ni är våra objekt nu. Har du inte sett detta? Öppna ögonen.
Ja, nu beskrev du igen vilka "positiva" förändringar som skett de senaste decennierna enligt dig, men misslyckas igen med att visa vilka drivkrafterna till att dessa är samt varför dessa drivkrafter skulle fortsätta att skapa ett samhälle med ojämlikhet. Jag ser det du ser men drar bara inte samma slutsatser. Tittar vi bara på förändrad syn på könstillhörighet och ökade rättigheter ser jag större förändringar för homosexuella än för kvinnor.
Jag säger inte ens att du har fel, jag bara tycker att du misslyckas med att förklara varför du kommer att få rätt.
Som samhället ser ut just nu, och med den makt och resursfördelning som finn just nu, så är det nog inte allt för många som tycker att kvinnorna har dragit en längre sticka än männen även om skillnaderna minskar (i vissa delar av världen) och vissa aspekter av tillvaron faktiskt är till fördel för kvinnor. MEN, för att fortsätta uppvisa förändringar måste samhällsstrukturer förändras och jag ser inte att du lyckas förklara vilka dessa är eller varför de skulle förändras.