• Anonym (Nyfiken)

När ska männen få veta sin plats?

Min man och jag har det väldigt bra tillsammans. Vi har varit gifta i över 20 år nu och älskar varandra precis lika mycket idag som då. Han är en riktig pärla.

Men när jag däremot ser mig omkring på hans vänner och hur de uppför sig blir jag chockad. De kan komma hem efter jobbet vid oregelbundna tidpunkter, aldrig bjuda ut sina fruar på middag ute eller visar sin uppskattning mot dem.

Hur kommer det sig av somliga av oss kvinnor år 2012 fortfarande inte har fått pli på våra män? Det är ett faktum att vi länge gått mot rätt riktning från att ha varit underordnad i samhället till att ha fått mer inflytande och makt. Men som de flesta kan se har vi fortfarande en lång väg att gå tills vi fått det övertag vi förtjänar. Det är vår tur att leda männen. Jag gör det redan med min man och han vet sin plats väldigt väl. Annars vet han att det inte blir sex på länge.

Hur långt tid ska det behöva ta för oss kvinnor att ta vår plats vid tronen?

• Svar på tråden När ska männen få veta sin plats?
  • Lucy 215

Inte läst tråden, men har TS själv någonsin bjudit ut sin man på middag?

• Anonym (Nyfiken)
    Johan75 skrev 2012-04-26 08:01:02 följande:
    Det jag tycker du misslyckas med är att förklara vilka drivkrafterna till denna förändring skulle vara. Hur såg samhället ut innan männen tog makten? Vilken var förändringen som gjorde maktövertagandet möjligt? Vilken är förändringen nu som gör kvinnligt maktövertagande troligt? Jag tycker du saknar ett djup i din analys!
    Jadå lille Johan nu var det många frågor från dig på en och samma gång här. Jag tycker redan jag har förklarat en hel del och annars kan du ju bara ta en titt i en valfri historiebok. Eller biologibok. Har du ens läst igenom mina andra inlägg i den här tråden?

Nåja.

Hur samhället såg ut innan män tog makten? Du menar hur det såg ut innan vi fick stora klubbor i huvudet och släpades in i grottor? Vad FAN är det för fråga?

Vilken förändringen är nu? Men snälla söta du titta omkring dig. Ser du inte? Öppna ögonen och ta en titt. Vilka gynnas mest av den otroligt snabba teknologiska utvecklingen som skett de senaste åren och som kommer fortsätta ske framöver? Vi kvinnor. Varför? För vi blir sammankopplade till varandra. "Ja men det blir vi ooooooockså" säger du då. Ja. Men vi har otroligt mycket mer användning för det (och kommer fortsätta få).  Vi är nämligen sociala varelser på flera nivåer över er vilket är vetenskapligt bevisat om och om igen. Idag finns den kvinnliga viljan och makten precis överallt. Vi har infiltrerat mer eller mindre samtliga områden i mansvärlden. I takt med att församlingar med "enbart män" har minskat och numera börjat ses på som nåt kvinnoförtryckande, inskränkt, omoget och fult har våra egna grupper växt ut sig i alla möjliga olika kategorier av intressen och ideologier.  Idag anses det bara som positivt för vilken typ av förening som helst att vända sig 100% till oss. Det är trots allt vår rätt. Samtidigt äger vi hemmen mer och mer och det räcker med att en man säger nåt jag inte gillar för att jag kan ringa farbror blå på honom eller prata ut om problemet med en annan man som kan hjälpa mig. Väldigt väldigt många saker som vi kvinnor har rätt att göra och säga idag skulle män skrattat åt oss åt om vi nämnt för bara säg 50 år sen. Idag? Ingen skrattar längre. Och de som väl gör det eller som fortfarande har kvar sina gamla mansideal (som att det är okej att behandla kvinnor som objekt) blir lynchade. Idag är det vi som skrattar åt er. Åt era kroppar och åt era sätt att vara. Vi däremot har bara höjts i värde. Ni är våra objekt nu. Har du inte sett detta? Öppna ögonen.
  • Anonym (Nyfiken)
    Kattdamen skrev 2012-04-27 12:08:03 följande:
    Wow, jag skulle nästan vilja se den där dejten mellan Etrange och ts.
    Det var synd om pojken och att han skulle få kalla fötter. Han skulle lämnat tråden när jag sa åt honom i början så hade han sluppit göra bort sig. Men ja jag hade gärna gett honom en smisk...eller två. ;)
    Filosofen skrev 2012-04-27 20:18:36 följande:
    TS utveckla din teori närmare! Hur menar du att det matriarkala maktövertagandet ska gå till? Det är ju trots allt så att kvinnligt styre förutsätter någon form av manligt godkännande.  I det utopiska samhälle som du förespråkar kan det inte finnas mycket respekt mellan könen, den manliga ridderligheten lär vara stendöd. Menar du att kvinnor som grupp skall kunna dominera det manliga könet med våld? Om inte hur ska mannen övertygas att stödja kvinnan i införandet av matriarkatet?  Du svamlar om EQ och andra oväsentligheter, men vad spelar det för roll egentligen? Så länge män startar de flesta nya företagen lär män dominera ekonomiskt och detta helt rättmätigt.
    Nu har jag redan förklarat mer detaljerat hur vårt samhälle ser ut idag (och hur det sett ut tidigare). Vilket vem som helst borde kunna se men men.

Manligt godkännade, ja i början. Eftersom det är de som haft och fortfarande har makten. Så inflytandet har ju självklart varit via de män som kunnat påverka. Men självklart har inte dessa män varit medvetna om vårt  slutgiltiga mål. Då hade de knappast skrivit under. Det maktskifte vi pratar om är ju en gradvis process. Men det sker ändå snabbt. Självklart dominerar vi genom ett helt lagligt styre och inte genom att gå ut på gatan och brotta ner männen. Men männen kommer ju arbeta åt oss och försvara oss precis som de redan till stor del gör. Vi fattar besluten. De lyder. I alla områden.
  • rlevitte
    Anonym (Nyfiken) skrev 2012-04-28 03:28:53 följande:
    Risken finns att det blir motreaktioner från män (och en mindre skara väldigt självdestruktiva kvinnor) ja. Men när det väl gått så långt är det ingenting som kommer kunna störta systemet vi byggt upp. Och du kan glömma att alla män kommer reagera negativt eller våga visa det utåt. Indoktrinering kommer vara för stark hos de flesta. De som visar tecken på fysisk aggression mot oss (som många kvinnohatare är) kommer knappast få möjlighet att vara det länge. Ja de allra flesta poliser och soldater kommer fortfarande vara män men det kommer vara vi som ger dem lön och säger åt dem vilka de ska sikta på.
    "ingenting som kommer att kunna störta systemet vi byggt upp"...  ok, det är väl där jag borde sluta läsa.  Jag tycker mig ha hört liknande historier, om nån diktator eller liknande som bygger upp något som "ingen ska kunna störta"... men om man ser till historieböckerna (som du ju gärna refererar till!) så har man hittills inte sett något system som hållit i det oändliga, och mer fått se att diverse personer har fått äta upp sina ord.
    Anonym (Nyfiken) skrev 2012-04-28 03:28:53 följande:
    Det där med ömsesiditg respekt och så vidare kommer vi ju ha för varandra, ...
    Så bra, för hittills har jag inte sett så värst mycket av den sorten i det du skriver.
    (du får ursäkta, men jag fortsätter nog vara skeptisk)

Mvh,
    Richard 
  • Anonym (Nyfiken)
    rlevitte skrev 2012-04-28 06:03:17 följande:
    "ingenting som kommer att kunna störta systemet vi byggt upp"...  ok, det är väl där jag borde sluta läsa.  Jag tycker mig ha hört liknande historier, om nån diktator eller liknande som bygger upp något som "ingen ska kunna störta"... men om man ser till historieböckerna (som du ju gärna refererar till!) så har man hittills inte sett något system som hållit i det oändliga, och mer fått se att diverse personer har fått äta upp sina ord.

Så bra, för hittills har jag inte sett så värst mycket av den sorten i det du skriver.
    (du får ursäkta, men jag fortsätter nog vara skeptisk)

Mvh,
    Richard 
    Richard, är det för att jag är kvinna som du känner att du måste argumentera mot allt jag säger? Jag försöker vara saklig här och prata med dig på en nivå där vi kan "finna" varandra men det känns ibland som du går emot bara "för att". Lite oförskämt måste jag säga. Tycker man kan respektera varandras åsikter utan att gå till personangrepp.

För det första är det ingen diktatur jag pratar om, eller ett shifte som egentligen skulle likna nånting annat i historien. Det vi pratar om är ett maktshifte som påverkar 100% av jordens befolkning och där den tidigare dominanta halvan blir den undergivna. Vi pratar inte om ett politiskt system eller en "idé". Vi pratar inte om ett land eller en kontinent. Vi pratar om nåt som är ostoppbart inte på grund av människorna som är involverade och deras politiska motivationer utan på grund av naturens egna evolution; av teknologins framfart. För det är det som driver allt framåt; det är teknologin som är floden. Du kommer lika lite kunna stoppa det här shiftet som du kan stoppa teknologin eller hela våra kvinnliga/manliga biologiska system.

Jag är ledsen att du fortfarande är skeptisk. Jag försöker ju faktiskt förklara för dig här.
  • rlevitte
    Anonym (Nyfiken) skrev 2012-04-28 06:35:18 följande:
    Richard, är det för att jag är kvinna som du känner att du måste argumentera mot allt jag säger? Jag försöker vara saklig här och prata med dig på en nivå där vi kan "finna" varandra men det känns ibland som du går emot bara "för att". Lite oförskämt måste jag säga. Tycker man kan respektera varandras åsikter utan att gå till personangrepp.
    Nej, jag går inte emot "bara för att", utan för att jag inte tror på din framtidsvision, och inte heller tror att den utveckling du ser (som mycket väl kan hända i det korta perspektivet, vad var det du sa om 10 år?) är hållbar i längden.  Jag tror inte på ett dominerande och ett undergivet kön, vilket kön man än placerar var.  Jag tror, utifrån egna upplevelser, på en tillvaro som i grunden är jämställd, det är där jag tror att mänskligheten har att vinna i längden.  Därav min skepsis till din framtidsbeskrivning, sett i ett långt perspektiv.

Jag hör dig prata om teknologin och hur den blir alltmer byggd för social interaktion, och därmed för kvinnan...  och där måste jag peta lite på din bubbla, för vet du, det där med att enbart kvinnan skulle vara social av sig, vilket struntprat.  Tar jag bara och kollar var som händer på fejjan så har jag svårt att se att något kön skulle dominera över ett annat.
    Anonym (Nyfiken) skrev 2012-04-28 06:35:18 följande:
    Jag är ledsen att du fortfarande är skeptisk. Jag försöker ju faktiskt förklara för dig här.
    Jo, jag har läst dina förklaringar, och jag köper inte.  Mest låter det som en dominas våta dröm (inget fel på den våta drömmen, men då gäller det ju för dominan att finna sin ugis, vilket du ju tycks ha gjort )

Mvh,
    Richard 
  • Johan75
    Anonym (Nyfiken) skrev 2012-04-28 04:08:17 följande:
    Jadå lille Johan nu var det många frågor från dig på en och samma gång här. Jag tycker redan jag har förklarat en hel del och annars kan du ju bara ta en titt i en valfri historiebok. Eller biologibok. Har du ens läst igenom mina andra inlägg i den här tråden?
    Jag vill bara förstå vad det är för förändring i samhället som pekar mot kvinnlig dominans på maktpositioner eftersom många inte ser den förändringen lika tydligt som du. Jag har läst dina inlägg i tråden, och studerat historia på universitet - även om inget av detta kanske ger mig någon större tyngd i diskussionen.
    Hur samhället såg ut innan män tog makten? Du menar hur det såg ut innan vi fick stora klubbor i huvudet och släpades in i grottor? Vad FAN är det för fråga?
    Ber om ursäkt ifall frågan var "felaktig" eller "provocerande" men som jag ser det gör du en feltolkning här. Den stora manliga dominansen i samhället börjar när vi just slutar med klubbor och grottor (och givetvis klubbade inte män ner kvinnor och släpade in de i grottor). I jägar-samlarkulturer var det nog relativt vanligt med matriarkat eftersom männen ofta inte var närvarande. Det är ju efter den neolitiska revolutionen som kvinnans ställning minskar drastiskt och samhällen börjar byggas där det finns tydliga maktstrukturer överhuvudtaget. 
    Vilken förändringen är nu? Men snälla söta du titta omkring dig. Ser du inte? Öppna ögonen och ta en titt. Vilka gynnas mest av den otroligt snabba teknologiska utvecklingen som skett de senaste åren och som kommer fortsätta ske framöver? Vi kvinnor. Varför? För vi blir sammankopplade till varandra. "Ja men det blir vi ooooooockså" säger du då. Ja. Men vi har otroligt mycket mer användning för det (och kommer fortsätta få).  Vi är nämligen sociala varelser på flera nivåer över er vilket är vetenskapligt bevisat om och om igen. Idag finns den kvinnliga viljan och makten precis överallt. Vi har infiltrerat mer eller mindre samtliga områden i mansvärlden. I takt med att församlingar med "enbart män" har minskat och numera börjat ses på som nåt kvinnoförtryckande, inskränkt, omoget och fult har våra egna grupper växt ut sig i alla möjliga olika kategorier av intressen och ideologier.  Idag anses det bara som positivt för vilken typ av förening som helst att vända sig 100% till oss. Det är trots allt vår rätt. Samtidigt äger vi hemmen mer och mer och det räcker med att en man säger nåt jag inte gillar för att jag kan ringa farbror blå på honom eller prata ut om problemet med en annan man som kan hjälpa mig. Väldigt väldigt många saker som vi kvinnor har rätt att göra och säga idag skulle män skrattat åt oss åt om vi nämnt för bara säg 50 år sen. Idag? Ingen skrattar längre. Och de som väl gör det eller som fortfarande har kvar sina gamla mansideal (som att det är okej att behandla kvinnor som objekt) blir lynchade. Idag är det vi som skrattar åt er. Åt era kroppar och åt era sätt att vara. Vi däremot har bara höjts i värde. Ni är våra objekt nu. Har du inte sett detta? Öppna ögonen.
    Ja, nu beskrev du igen vilka "positiva" förändringar som skett de senaste decennierna enligt dig, men misslyckas igen med att visa vilka drivkrafterna till att dessa är samt varför dessa drivkrafter skulle fortsätta att skapa ett samhälle med ojämlikhet. Jag ser det du ser men drar bara inte samma slutsatser. Tittar vi bara på förändrad syn på könstillhörighet och ökade rättigheter ser jag större förändringar för homosexuella än för kvinnor.

Jag säger inte ens att du har fel, jag bara tycker att du misslyckas med att förklara varför du kommer att få rätt. 

Som samhället ser ut just nu, och med den makt och resursfördelning som finn just nu, så är det nog inte allt för många som tycker att kvinnorna har dragit en längre sticka än männen även om skillnaderna minskar (i vissa delar av världen) och vissa aspekter av tillvaron faktiskt är till fördel för kvinnor. MEN, för att fortsätta uppvisa förändringar måste samhällsstrukturer förändras och jag ser inte att du lyckas förklara vilka dessa är eller varför de skulle förändras. 
    Behold, i come as a thief.
  • Filosofen

Din argumentation är grumlig TS. Du har rätt i att svenska samhället har curlat kvinnor i ett par årtionden nu.
    Tex så håller kvinnor på att ta över högskolan delvis genom att män diskrimineras vid betygsättning.
    Dock så ser jag inte hur detta ska kunna borga för kvinnlig dominans i framtiden. Feminismen har de senaste åren börjat tappa sitt tolkningsföreträde vad gäller jämställdhetsarbetet, vilket får till följd att kvotering och gräddfiler håller på att bli lite tabu. Helt enkelt så förväntas kvinnor i allt större utsträckning att konkurrera med män på lika villkor. 

I dagens Sverige tenderar män fortfarande att prioritera jobbet mer än kvinnor. Män har förvisso lägre betyg (orsaker kan diskuteras) men å andra sidan så klarar män högskoleprovet bättre än kvinnor. Män startar fortfarande de vinstbringande företagen i större utsträckning (inklusive Facebook som du vurmar så mycket för).
    Enkelt uttryckt så satsar män mer på karriären än kvinnor. I och med detta så kan jag inte se att kvinnor så att säga skulle bli det dominerande könet. Äkta jämställdhet däremot verkar rimligt.

• Ozelytnyre

TS : Du skriver som om du är med i en förening som infiltret det mesta i samhället - vet du vad - jag tror dig. Du beskriver att ni har tagit över rättsystemet, och det kan jag intyga i. Män har fått sina rättigheter omintetgjorta. Även beskrivar du andra områden ni fått inflytande över. Äntligen säger jag, äntligen finns det en kvinnlig idiot som inte kan hålla käften och måste pladdra.

Du skriver att om en man inte gör som du vill, ringer du farbror blå och låter dom ordna upp. Vet du, jag kan faktiskt polisanmäla dig för det - eftersom det framkommer helt tydligt att du och din grupp har för vana att göra så här.  Att vara anonym här är en sak., men du måste ändå logga in för att kunna skriva inlägg. En anmälan till polisen och till sajten räcker för att ta reda på vem du är.

Ni ser till oskyldiga män får sina liv förstörda för vad? För att ni har en totalt snedvriden syn på hur förtryckta ni kvinnor är? Kvinnor har varit lika hemska som män i historien, men de nämns inte särskild ofta - kan det kanske bero på lobbyister från deras grupp som sett till detta inte framkommer i historiaundervisningen i skolan? Många kvinnor som du har höga positioner på olika lärosäten runt om i landet - detta är är allmänheten medvetna om nu idag i 2012.

Hela din resonemang är totalt ologiskt och jag tycker verkligen synd om dig. En anmälan till sajten har gjorts - så får vi se om du även blir polisanmäld - för då har polisen skyldigheten att utreda om brott faktiskt har hänt på bakgrund av dina uppgifter här på sajten.

• Etrangere
    Anonym (Nyfiken) skrev 2012-04-28 04:25:29 följande:
    Det var synd om pojken och att han skulle få kalla fötter. Han skulle lämnat tråden när jag sa åt honom i början så hade han sluppit göra bort sig. Men ja jag hade gärna gett honom en smisk...eller två. ;)

Låter som du ämnar utöva fysiskt våld mot om vi ses?
  • Humlekatt

"Kvinnlig intuition" kan väl närmast beskrivas som en manlig fantasi från långt tillbaka i tiden. Den har tyvärr inget med verkligheten att göra.

Även andra argument som trådskaparen använder sig av (kvinnor har större social kompetens) saknar den tyngd som är önskvärd i en saklig diskussion.

• Tjohej

haha, varför är detta ens en diskussion? Ts har uppenbarligen inte alla hästar hemma!

• Filosofen

Det verkar som TS fegar ur. Kvinnligt beteende?

• Johan75
    Filosofen skrev 2012-05-01 15:36:13 följande:
    Det verkar som TS fegar ur. Kvinnligt beteende?
    Det är väl knappast något som TS framhäver som är särskilt "kvinnligt", men det var väl å andra sidan en del av poängen. Av någon orsak tvivlar jag på att TS är antingen 1) seriös, 2) kvinna, men det kan man givetvis inte veta.
  • Filosofen
    Johan75 skrev 2012-05-01 15:57:27 följande:
    Det är väl knappast något som TS framhäver som är särskilt "kvinnligt", men det var väl å andra sidan en del av poängen. Av någon orsak tvivlar jag på att TS är antingen 1) seriös, 2) kvinna, men det kan man givetvis inte veta.
    Ärligt talat så vet jag inte om skogsmulle är en kvinna eller ej. Jag ville nog bara få henom att förklara sig mer begripligt.
  • Johan75
    Filosofen skrev 2012-05-01 21:53:41 följande:
    Ärligt talat så vet jag inte om skogsmulle är en kvinna eller ej. Jag ville nog bara få henom att förklara sig mer begripligt.
    Ja, det hade varit önskvärt.
  • ManligMan6

Vilken rolig tråd! Antar att allt är ironi.

Svar på tråden När ska männen få veta sin plats?