• mickimus

    Vad tycker ni? Lättare o köra med en liten o nätt bil eller en stor bil?

    Anledning till ja fråga är att ja ska börja övningsköra/ta körkort snart o undrar därför hur ni tycker, om det är lättare med en liten bil så man känner att man vet var man har den eller om det är bättre med en stor bil? 

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker ni? Lättare o köra med en liten o nätt bil eller en stor bil?
  • Mariohn
    kixan skrev 2012-04-24 09:33:19 följande:
    Det som underlättar mest oavsett storlek på bilen tycker jag är ordentliga sidobackspeglar. Tyvärr är det ju få personbilar som har det.
    Jag blir alltid förvånad över dessa klagomål. Jag tycker att alla bilar jag kör har ordentliga sidobackspeglar. Man ser det man behöver se bakom bilen. 
  • Linda1976

    Kör en stor, så har du det i ryggraden sen.

    Jag övningskörde en MB 200 på min tid - stor dieselgrej, på körskola körde vi Mondeo.

    När jag väl tagit körkortet (1994) så fick jag en Golf -86:a och då kändes det inte så "läskigt" at köra själv, i början. 


    nailorama.blogspot.com/ -ytligt intressant färgglatt
  • kixan
    Mariohn skrev 2012-04-24 09:46:59 följande:
    Jag blir alltid förvånad över dessa klagomål. Jag tycker att alla bilar jag kör har ordentliga sidobackspeglar. Man ser det man behöver se bakom bilen. 
    jag är bortskämd med lastbilar.. där kan man snacka riktiga backspeglar.
    A -03, F -05, V -10 - karinkristina.wordpress.com -
  • Mariohn
    kixan skrev 2012-04-24 10:15:24 följande:
    jag är bortskämd med lastbilar.. där kan man snacka riktiga backspeglar.
    Men jag förstår inte vad det är folk vill se som de inte ser med vanliga backspeglar :´)
  • Mariohn
    kixan skrev 2012-04-24 10:15:24 följande:
    jag är bortskämd med lastbilar.. där kan man snacka riktiga backspeglar.
    http://www.bmw.se/se/sv/general/erbjudanden/3-serie_Touring/320d_bavaria.html

    Det där är min bil. Kritikerna har smulat sönder dess backspeglar och menar att de är såå småå. Hur ser stora backspglar ut och vad kan man se i dem som man inte kan se i små speglar? Alltså, vad är det folk tror att de ska titta efter? 
  • Fru Bult

    Jag känner mig mycket mer sårbar i trafiken i en mindre bil, men det är klart att en liten bil är smidigare på vissa sätt (lättare att parkera t.ex.). Har du möjlighet att välja så tycker jag att det är bättre att börja med en stor bil. Då kan du det sen.
    Vi har en V70 och jag tyckte att det var lite läskigt i början (12 år med körkort och mycket körvana till trots) att det fanns "så många" döda vinklar jämfört med den lilla toyotan jag körde innan. Nu vänder jag mig alltid om när jag ska byta fil så det inte ligger någon bredvid som jag inte kan se i spegeln. Tidigare körde jag enbart med hjälp av speglarna i såna situationer.

  • annca

    Skulle säga: lättare med liten bil - mycket bättre att lära sig med en stor. :)


    ~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • kixan
    Mariohn skrev 2012-04-24 10:16:17 följande:
    Men jag förstår inte vad det är folk vill se som de inte ser med vanliga backspeglar :´)
    När man kör framåt spelar det ju inte så stor roll, men när man ska backa är det ju bättre ju större de är, särskilt om det är trångt.
    A -03, F -05, V -10 - karinkristina.wordpress.com -
  • Mariohn
    kixan skrev 2012-04-24 11:16:52 följande:
    När man kör framåt spelar det ju inte så stor roll, men när man ska backa är det ju bättre ju större de är, särskilt om det är trångt.
    Ok...
  • LakLak

    Jag har tidigare kört småbilar men har bytt körskola och hade igår min första lektion med en v70 och den kändes väldigt stor. Men den stora skillnaden är motor! Jävlar vilken skillnad mot en svag polo.
    Det är lättare att parkera med en mindre bil eftersom den inte behöver lika mycket utrymme men det smarta är nog ändå att lära sig det svåra för att sen klara av både större och klumpiga bilar som små å nätta.

  • krompa

    Jag har alltid tyck det är lättare att köra en stor bil där man sitter lite högre upp än i små bilar där man sitter lågt.

  • RedheadGirl
    mickimus skrev 2012-04-24 09:08:55 följande:
    SÅG DET NU!!! AHHH, skyller på tröttheten haha typiskt...
    Lägg till en tilläggskomentar om vilket svar som motsvarar stor/liten bil, så blir det lättare att rösta..
  • MrSmith

    Bästa övningskörnings bil är en gamal 240 utan servo eller hydralkippling. Lär du dig köra det blir allt lätt att köra efteråt.

  • maaammaaa

    Vår Chrysler Grand Voyager 7 sittplatser är lättare att köra i 120 km/ h än Mercedes, opel astra farmare och  toyota. det skakar inte så lätt. Att backa med en stor bil är värre för den är hög så ifall något barn kommer gående bakom helt plötsligt är det inte lika lätt att se. Fickparkering är värre med vår stora bil. Man har bättre utsikt med en stor.

  • beccagranen

    Köp inte bil efter vad som är enkelt, köp efter ditt/erat behov av bil. Man lär sig köra med vilket som, men visst är det enklare med en småbil då du har mer marginal. Personligen tycker jag storleken kvittar, sikten däremot känns mer relevant.

  • Faber

    Karossformen har ju större betydelse än storleken om du menar när man fickparkerar etc.


    Artibus et armis recuperatur gloria
Svar på tråden Vad tycker ni? Lättare o köra med en liten o nätt bil eller en stor bil?