• nyår

extrem klåda ovanpå fötterna nattetid (leverpåverkan?)

Hej, är det någon mer än jag som har haft extrem klåda på fötternas ovansida på nätterna? och vad har ni gjort för att bli av med det. Jag river ju sönder mina fötter på nätterna. jag blir tokig!

har varit och tagit leverprover men får inte svar förrän om än vecka. BM trodde ändå inte att det rörde sig om leverpåverkan för då hade det kliat i handflator och under fötterna på fotsulorna. men hon skickade mig att ta prover för att vara på säkra sidan.

om det nu skulle vara leverpåverkan - vad händer då?

har testat med stödstrumpor på dagen, har duschat kallt på kvällen innan jag går och lägger mig, smörjer fötterna innan jag somnar.... det käns som jag testat allt!

• Svar på tråden extrem klåda ovanpå fötterna nattetid (leverpåverkan?)
  • Irorinona

Testa att smörja med ren Aloe vera creme. Brukar lindra klåda.

• soccermum01

Drick mycket vatten, prova att ta magnesium eller drick ananasjuice. Jag hade grym klåda på häbderna och fötterna och fick tipset att dricka ananasjuice alltså färskpressad och det funkade. lycka till!

• nyår
    Irorinona skrev 2012-04-24 20:56:33 följande:
    Testa att smörja med ren Aloe vera creme. Brukar lindra klåda.

Har redan testat. Min dyra aloevera flaska är snart slut :)
    inte större skillnad tyvärr mot andra krämer.
  • nyår
    soccermum01 skrev 2012-04-24 21:03:29 följande:
    Drick mycket vatten, prova att ta magnesium eller drick ananasjuice. Jag hade grym klåda på häbderna och fötterna och fick tipset att dricka ananasjuice alltså färskpressad och det funkade. lycka till!

vatten kan jag ju börja med redan ikväll :) de andra får jag vänta tills imorn tills jag kan handla in det. Varför just magnesium och färskpressad annas? vad gör magnesiumen och vad är det i ananasen som är så bra?
  • soccermum01

Magnesium tar man mot restless legs och kramper i benen ofta när man är gravid får man brist på detta. Kanske beror på ökade vätskemängden i kroppen och att man lakar ur. I ananas juice vet jag faktiskt inte riktigt men jag kan tänka mig att det är mineraler i. Äta bananer kan funka också. Det funkade för mig iallafall, jag höll nämligen på att klia ihjäl mig på nätterna och kunde inte sova och nu har jag nästan ingen klåda.

• lövet2

Jag har haft extrem graviditetsklåda på mina fötter på nätterna under mina sista graviditeter. Inga tips hjälpte, utan jag fick helt enkelt pröva mig fram. Så här överlevde jag:

Jag hade massor av iskuber i frysen jämt. På kvällen innan jag lade mig, så spolade jag upp kallvatten i en hink och lade i en hög med isbitar. Hinken ställde jag bredvid sängen tillsammans med en handduk. Det sista jag gjorde innan jag lade mig i sängen, var att kyla ner en fot i taget. Jag höll foten i vattnet tills den var så kall att jag nästan tappade känseln. Sedan hade jag 10-15 minuter på mig att somna, innan fötterna började klia igen. I så fall gjorde jag om proceduren (det var därför isen var viktig; för att hålla vattnet kallt länge).

• janne E

hej!fick för 3v tillbaka sånna smärtor i foten,o har d ännu!kan tänka mej att d e som en spricka,då måste d va flera!!Men har inte stukat eller likn.Dessutom en otrolig klåda hela foten ,d kan va var för sej eller samtidigtg.klådan ger i sej smärtor när den lägger sej.Har haft klådan till o från i många år,men nu är den så intensiv,kommer o går hela dagarna,voltaren+betosan för dessa problem,hjälper inte ett chit.Vad gjör jag?Någon som vet???

• Ewe

Hej, fick du någon förklaring? Har precis som du hade och blir galen!

• Rebeccaw

Jag hade samma med min förra graviditet. Fast då också i handflator, och lite på magen. Det var gravidhepatos (gravidklåda vilket innebär förhöjda levervärden) Mina levervärden var så pass höga att de beslutade för att sätta igång mig (jag var dock i vecka 40 då så jag var ju ändå "klar") Det blev igångsättning och efter förlossningen så slutade klådan direkt efter att min son var ute:)

Svar på tråden extrem klåda ovanpå fötterna nattetid (leverpåverkan?)