• Anonym

Varför har de aldrig sagt att jag har pco-äggstockar?

Har sökt hjälp för att vi försökt bli gravida ett tag utan att det tagit sig, samt att jag inte tror jag haft äl ordentligt varje månad. Idag gjorde jag vul för jag misstänkte pco, och ja, det var pco. Har gjort vul ett antal gånger tidigare i samband med en abort och lite andra undersökningar, och de har aldrig sagt någonting om pco-äggstockarna. Frågade läkaren om det kommit nyligen men nej, han sa jag haft det hela tiden.
    Varför berättar de inte sånt när de gör vul? Blir lite besviken för då kanske man hade kunnat ta hjälp tidigare!

• Svar på tråden Varför har de aldrig sagt att jag har pco-äggstockar?
  • riboflavin

Har man då kikat specifikt på äggstockarna? Det är inte lätt att "råka" se cystor på äggstockarna vid ett vul där man ska titta på ett foster.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym

Ja de har tittat på äggstockarna bland annat en gång när jag hade rejäl magvärk och ont i nedre regionen, då sa de ingenting, inte heller en annan gång när de tittade på äggstockarna så det inte var nån inflammation där.

• sextiotalist

Är det inte PCO som många missar, jag tycker jag läser det väldigt ofta att många, både gyn och BM missar detta. Egentligen är det konstigt, att det verkar finnas mer kunskap om PCO bland vanliga dödliga än bland de som borde känna till det.

• Azi

Alla läkare vet tyvärr inte vad de ser. Det är först på senare tid som pco fått mer uppmärksamhet och kunskapen om det börjat spridas.

• Anonym

Det är väldigt intressant. Jag har gjort många gynundersökningar pga smärtor. Jag var 23år när jag kom till en gyn som skrev i journalen att jag hade pco-s vilket förklarade min väldigt sparsamma mens, akne och håravfall. Dock hade jag inte testosteronhöjningen. Tydligen kan man ha pco-syndrom ändå. Denna gyn skrev i journalen att mina äggstockar var typiska för pco. Sen gick jag till en annan läkare, som också säger att äggstockarna är fyllda av cystor men hon menade att det berodde på endometrios som jag också har. Sen går jag till en tredje. Denna gyn säger att mina äggstockar är helt perfekta och cyst-fria. Hur går detta ihop? Jag har totalt tappat förtroende för dom nu.

Begär ut dina journaler. Den första läkaren som skrev PCO-s sa aldrig något till mig. Hade jag inte begärt ut journalen så hade jag aldrig vetat att det var det jag hade.

• Anonym

Ok, tack för era svar Verkar dock som jag haft ägglossning denna månad (även om mensen är på intåg) så helt äl-fri verkar jag inte vara men tror inte jag har äl varje månad vilket ju gör det svårare att bli gravid. Har försökt ett år nu, därför vi sökt hjälp.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-04-27 14:01:41 följande:
    Det är väldigt intressant. Jag har gjort många gynundersökningar pga smärtor. Jag var 23år när jag kom till en gyn som skrev i journalen att jag hade pco-s vilket förklarade min väldigt sparsamma mens, akne och håravfall. Dock hade jag inte testosteronhöjningen. Tydligen kan man ha pco-syndrom ändå. Denna gyn skrev i journalen att mina äggstockar var typiska för pco. Sen gick jag till en annan läkare, som också säger att äggstockarna är fyllda av cystor men hon menade att det berodde på endometrios som jag också har. Sen går jag till en tredje. Denna gyn säger att mina äggstockar är helt perfekta och cyst-fria. Hur går detta ihop? Jag har totalt tappat förtroende för dom nu.

Begär ut dina journaler. Den första läkaren som skrev PCO-s sa aldrig något till mig. Hade jag inte begärt ut journalen så hade jag aldrig vetat att det var det jag hade.
      man slutar aldrig förvånas! Vilket velande, vad jobbigt för er!
  • Yrja M

Ja, samma här. Jag har sagt till gyn att jag har haft oregelbunden mens varje gång jag träffat en sån (tex för att få p-piller eller cellprovtagning). Och de nämnde aldrig att det skulle kunna vara PCO utan bara att mensen kan hoppa över någon månad pga tex stress eller för mycket träning.

Sen tycker jag det är konstigt att det inte finns böcker på svenska om PCO. PCO är jättevanligt bland kvinnor (jag har sett siffror att 5-15% av alla kvinnor har det) och ändå så finns det knappt några böcker om det. Jag gjorde en sökning i mitt lokala bibliotek och fick noll träffar på PCO Rynkar på näsan

• Lovebug

Har gjort utredning och genomgått fyra ivf-försök och inte en enda gång sades det något om att jag skulle ha pco, trots att jag ibland frågat specifikt om det eftersom jag haft strulig mens länge.

Innan vi skulle skaffa syskon hade jag ont i magen och massa blödningar hit och dit och sökte därför hjälp, läkaren sa på en gång att jag hade pco när hon såg mina äggstockar. Fick tabletter för en ordentlig blödning. Någon månad senare kunde en annan läkare inte alls se att jag hade pco.

Tydligen är det så att jag har anlagen men beroende på hur jag ligger viktmässigt och därmed ägglossar så syns det inte alltid på mina äggstockar, men anlagen finns där..... Så det verkar kunna vara lätt att missa även för erfarna läkare. 

• Anonym
    Yrja M skrev 2012-04-30 07:44:54 följande:
    Ja, samma här. Jag har sagt till gyn att jag har haft oregelbunden mens varje gång jag träffat en sån (tex för att få p-piller eller cellprovtagning). Och de nämnde aldrig att det skulle kunna vara PCO utan bara att mensen kan hoppa över någon månad pga tex stress eller för mycket träning.

Sen tycker jag det är konstigt att det inte finns böcker på svenska om PCO. PCO är jättevanligt bland kvinnor (jag har sett siffror att 5-15% av alla kvinnor har det) och ändå så finns det knappt några böcker om det. Jag gjorde en sökning i mitt lokala bibliotek och fick noll träffar på PCO Rynkar på näsan
    Prova att söka på ett riktiga namnet, PCO är ju en förkortning.
  • Yrja M
    Anonym skrev 2012-04-30 08:23:44 följande:
    Prova att söka på ett riktiga namnet, PCO är ju en förkortning.
    Jag har testat det också och tyvärr inga träffar då heller. Finns det på ditt? i så fall får du gärna skriva titlarna och författarna här så kan jag tipsa bibblan här om att ta hem dem.
  • Anonym (AJ!!)

Vården är sjukt enögd ibland. Jag blev undersökt fyra gånger på tre veckor i samband med missfall och fyra gyn efter varandra missade att jag hade en cysta på äggstocken som var 5 cm i diameter.

Den femte läkaren var rätt så förvånad att de bommade det...Förvånad

• Anonym
    Yrja M skrev 2012-04-30 11:49:43 följande:
    Jag har testat det också och tyvärr inga träffar då heller. Finns det på ditt? i så fall får du gärna skriva titlarna och författarna här så kan jag tipsa bibblan här om att ta hem dem.
    Jag har inte kollat. Tycker bara att det är konstigt om det finns så lite litteratur om ett så vanligt kvinnoproblem.
  • Yrja M
    Anonym skrev 2012-04-30 12:22:05 följande:
    Jag har inte kollat. Tycker bara att det är konstigt om det finns så lite litteratur om ett så vanligt kvinnoproblem.
    Ja, kvinnoproblem är tydligen lågprioriterade.
  • slamkrypare

Pco-utseende på äggstockarna är en normalvariant av äggstock som inte nödvändigtvis behöver innebära ägglossnings- eller fertilitetsproblem. Man kan också få pco-utseende av andra tillstånd, tex övervikt, utan att det behöver betyda just pco-s. Har man regelbunden, normallång menscykel har man sannolikt ägglossning också oavsett hur äggstockarna ser ut. Har man därför inte sökt för just oregelbunden mens eller andra problem finns det ingen anledning för en läkare att nämna äggstockarnas utseende.

Så jag tycker nog att det är bra att läkarna inte skrämmer upp kvinnor i onödan genom att slänga ur sig pco-prognoser utan att göra en ordentlig utredning, köerna är redan långa nog utan alla hysteriska kvinnor som "vill kolla upp sig för säkerhets skull". Sen är det tråkigt när man känner att man kunde ha sparat värdefull tid om man hade kunnat ana problemen tidigare, men kvinnokroppen är en komplex historia som det inte finns något givet facit för och man får i första hand se till de yttre symptomen. Har man däremot sökt för mensstrul, magont e dy och inte blivit informerad om att läkaren misstänker pco-s eller någon annan diagnos är det ju förj-igt.

Svar på tråden Varför har de aldrig sagt att jag har pco-äggstockar?