• Alvi

Mammor som gick ner allt och lite till efter förlossningen. Gick ni upp igen, och när?

Barn 1: Vägde 55 vid inskrivningen, gick upp till 70, gick ner till 52.
    Barn 2: Vägde 59 vid inskrivningen, gick upp till 72, gick ner till 55.
    Barn 3: Vägde 57 vid inskrivningen, gick upp till 73, gick ner till 49.

Helt uppenbart har jag tappat mycket efter varje barn, men efter de två första gick jag även UPP mer än jag vägde vid inskrivningen (antagligen är det den vikten jag hade ogravid med, ökade inte alls mycket i början).

Jag trivs bra som jag är nu, strax under 50, kan väl tänka mig att lägga på 1-2 kg till, men hur stannar jag här?! Jag har aldrig tränat, motionerat eller tänkt på vad jag har ätit. Det verkar ha gått helt "naturligt" till, men som sagt så vill jag inte gå upp nu.

Hur stannar jag här?!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-29 20:51
    En fråga till: NÄR gick ni upp dessa "extrakilon"??

Jag har inte alls märkt när de har kommit...!
  • Svar på tråden Mammor som gick ner allt och lite till efter förlossningen. Gick ni upp igen, och när?
  • anyXX

Ja du... Börja träna o ät rätt. Tror många behöver tänka mer på vad de äter när de blir lite äldre. Jag har gått ner till lite mindre än jag vägde innan barn ett nu. Ordentlig frukost, litet mellanmål, lunch, melodis, middag o kvällsmellis. För mig funkar gi-inspirerad mat på veckorna och på helgen äter jag mer som jag vill. Tränar 1-3 ggr i veckan och tycker det är sååå skönt!

flicka 2008 & pojke 2010
  • skogsvitter

För mig har extrakilona kommit smygande under amningsperioderna. Jag har varit hungrig som än varg och ätit som en häst Och jag har låtit det ske just för att jag ammat och velat mått bra under amningsperioden. Sen har jag fått ta stöten efteråt! haha

Nu sedan sist gick jag upp ungefär 6 kg just under amningsperioden. Har gått ner dessa nu och försöker istället bygga upp lite muskulatur igen (vilket jag fullkomligt tappat som tvåbarnsmamma). Väger lika lite som förr men har ändå lite mer fett och inser ju därför att jag måste börja bygga mer muskler också och inte bara banta ner mig fullständigt. Man vill ju ha en hälsosam kropp och det viktigaste är självklart inte att väga så lite som möjligt.

Jag har aldrig heller direkt tränat förutom vardagsmotion, skillnaden nu är dock att jag inte kan tillskansa mig den vardagsmotionen längre och rent logiskt sett så behöver jag alltså börja träna specifikt. Det tror jag att många behöver när man blir äldre, även om man aldrig gjort det innan.

• Natulcien
    anyXX skrev 2012-04-29 21:16:07 följande:
    Ja du... Börja träna o ät rätt.
    Jaa, det är det som gäller. Finns inga andra sätt.

Men tänk på att muskler väger, så lite måste man ju vara beredd att gå upp om man börjar träna. Stirra inte på vikten, utan hellre på hur du mår.
  • Mamma till två mirakel

Väger ca 10kg mindre nu är före båda barnen, träna och röra på sig så mkt man hinner :D

När barnen somnar vaknar moderkänslorna,Adam 090108 & Ennio 101226
Svar på tråden Mammor som gick ner allt och lite till efter förlossningen. Gick ni upp igen, och när?