• Indiansommar

Linas matkasse och liknande kassar

Var inne och läste på Linas matkasse, tänkte att det kanske kunde vara något för oss stressade! Tyckte att inspirationskassen verkade passa oss min man, sonen på 19 år o mig bra. Men 569 kr för 3 middagar är det inte väldigt mycket pengar?? Någon som testat på detta? Är det värt pengarna?

• Svar på tråden Linas matkasse och liknande kassar
  • Night Angel

Vi är supernöjda med vår matkasse vi har..Förrut hade vi en annan matkasse men var alldeles för mycket rotfrukter och lite kött så den var inte kul alls..
    Nu har vi veckans middagskasse stl xl för 1150kr i veckan  + ett extra tillval på fruktkasse för 62 kr..varit med några månader och vi har varit nöjda varje gång lagom mycket grönsaker ganska mycket kött o fisk  iaf så det passar till vår familj..Alltid färsk mat

DET FINNS INGEN VÄG TILL LYCKAN.DEN FINNS I DITT INRE!
  • Ann Lee

Har testat Coops Vår Middag - tråkigt, för lite grönsaker = INTE NÖJD

Har även testat ICAS Inspiration - kreativa recept, mycket grönt och variation, trevliga recept, dock inget för fegisar. Ett litet minus för att tillagningstiderna emellanåt kan sticka iväg på över 30 minuter. Men ändå = NÖJD

Jag har bloggat om båda kassarna på min blogg. Recepten hittar ni under mars 2012 (Vår middag) och februari 2012 (ICA Inspiration)

Bloggadressen: http://frostrosor.blogspot.com   

Säg till i en tråd om du vill komma in på min sida så lägger jag till dig i adressboken!
  • gunnar gran
    Indiansommar skrev 2012-04-30 15:02:39 följande:
    Var inne och läste på Linas matkasse, tänkte att det kanske kunde vara något för oss stressade! Tyckte att inspirationskassen verkade passa oss min man, sonen på 19 år o mig bra. Men 569 kr för 3 middagar är det inte väldigt mycket pengar?? Någon som testat på detta? Är det värt pengarna?
    Finns massor med olika leverantörer nu för tiden. Gå in på www.matkasse.com och skriv in ditt postnummer så ser du alla som levererar hem till dig. Billigaste kassarna hamnar på runt 35 kronor per portion vilket nog kan bli lika billigt som att laga själv.

//Gunnar 
  • Lhek

Har precis testat en prova-på-kasse på Linas Matkasse. Erbjudande gällde 299 kr. Men det var minsann ingen prova på alls. I det finstilta dvs. allmänna villkoren så får du information om att det är en prenumeration med återkommande matkassar månad efter månad men då givetvis till full betalning.

Jag måste säga att jag känner mig lurad för ingen annanstans fick du informationen och för mig är och förblir alltid en prova-på grej precis vad orden säger att det är.  

Ledsen Linas matkasse men hos mig får ni inte fler beställningar. Jag vill kunna lita på mina leverantörer och känna mig informerad som kund och inte behöva leta upp självklara information eller bli missvisad för att ni vill locka kunder.

• Multignutten

Vi har Citygross kasse, har provat 5 dagar för 2 personer, 5 dagar för 4 personer och 5 dagar viktväktarkasse för 4 personer. Viktväktarkassen var jag inte nöjd med men det ska sägas att vi har bara provat den en gång och just den veckan an det ju ha varit recept som inte föll oss i smaken helt enkelt. Var visserligen inne på hemsidan veckan innan kassen kom och kikade på recepten och de såg bra ut men i verkligheten var det en helt annan sak. 
    De andra kassarna är jag dock väldigt nöjd med. Vi har inte kassen varje vecka, varannan brukar vi ha, men nu har v inte haft kasse på några veckor av olika anledningar. Jag tycker om att man man styra över sina beställningar mycket själv och då syftar jag på att man kan bocka i när man vill ha kassen, man låser inte upp sig på varje vecka utan kan välja att få en kasse när man själv vill ha mer eller mindre.

• Aniiee
    Lhek skrev 2015-04-02 11:16:32 följande:

Har precis testat en prova-på-kasse på Linas Matkasse. Erbjudande gällde 299 kr. Men det var minsann ingen prova på alls. I det finstilta dvs. allmänna villkoren så får du information om att det är en prenumeration med återkommande matkassar månad efter månad men då givetvis till full betalning.

Jag måste säga att jag känner mig lurad för ingen annanstans fick du informationen och för mig är och förblir alltid en prova-på grej precis vad orden säger att det är.  

Ledsen Linas matkasse men hos mig får ni inte fler beställningar. Jag vill kunna lita på mina leverantörer och känna mig informerad som kund och inte behöva leta upp självklara information eller bli missvisad för att ni vill locka kunder.

Grattis till veckans trådlyft.

Nästa gång läser du det finstilta innan du köper något som oftast är prenumerationer =P
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Flitigaflisan

Med två vilda småbarn (5 samt 3 år) är tiden i köket viktigast. Provade linas matkasse och tillbringade sååååå mycket tid till att hacka och klippa och skära och röra och jag vet inte allt. Dessutom förutsätts man ha mycket basvaror hemma,vilket förutsätter planering och inköp trots matkasse. Imponerades av min kollegas lyxiga maträtter i matlådan på arbetet, som visade sig komma från matkomfort, så att jag åkte hem och kontrollerade matkomforts meny. Beställde direkt, då allt lät så himla gott och spännande! Alla såser är förberedda av en kock och mitt jobb blir att öppna burkar, tex ställa in en fisk i ugnen och sedan tömma på såsen och möjligtvis skära grönsakerna till en sallad. Biir inget stök att plocka bort i köket efter tillredningen av maten, god mat och stora portioner! Till 4 personer 2 vuxna + 3+5 år beställde vi 3 portioner mat, vilket också räckte til en matlåda nästa dag förutsatt att jag och mannen inte okynnesåt för att maten var så god... Kostar en del men värt pengarna för oss som inte vill vara mer än minuter i köket och älskar god mat! En annan kollega tycker att det blir dyrt då hennes tonåringar äter så mycket att det aldrig blir någonting kvar till matlåda (tror dessutom att de har en kasse för 4 fast de bara är 3!)

• Uttran

Jag har haft Linas och det har man för att det är bekvämt, inte för att det är billigt för det är det inte. Det blev ungefär dubbelt så dyrt som om jag skulle handla själv. Men jag tycker ändå det är värt att ha det ibland så man bryter invanda matmönster och testar på nya saker. Jag har testat lite olika kassar och hittills är Linas matkasse bäst.

Bestämmer du dig för att prova ange kod K1956309 så får du en gratis fruktkasse första leveransen.

• Dannycare

Tog en Vegetarisk prova-på kasse för 299kr (ord. 569kr, vilket övergår i en automatiskt prenumeration) mestadels för att mätta nyfikenheten och se vad allt snack gällande matkassar handlar om.
    Till detta fick man även en påse med lite blandad frukt som en nykundsgåva (ord. 109kr) - inget jättespännande dock, några äpplen, mandariner, apelsiner. Knappast värt att betala extra för.
    Hur som och åter till poängen med min egen lilla undersökning..
    Blev först lite förvånad över hur LITE mat det var i påsen, 3 middagar för 4 personer skulle det knappast räcka till även med vanliga portionsstorlekar mätt. Då får man stå för en grandios sallad på egen bekostnad för att mätta hungern. Sedan tyckte jag det var alldeles för snålt med ekologiskt, endast 3 produker (bönor på burk) hade den märkningen (frukten var omärkt, så där vet jag inte alls).

Tänkte då att undrar vad summan blir om jag plockar ihop en likvärdig kasse, med så många ekologiska alternativ som möjligt på te.x Willy's?
    Återigen blev jag förvånad! Min "egen" matkasse från Willy's var både större, billigare och till 90% ekologiskt. Fick en slutsumma på 286,96kr för den ekologiska vegpåsen! Nu får man ju ingen "veckomeny" eller hemleverans för det priset, men å andra sidan är det inte så svårt att hitta recept eller inspiration så att jag skulle säga att priset för Linas Matkasse kompenserar bristen på kvalité och mängd hos varorna. Recept för potatismos eller vegetariska biffar av mixade bönor är överdrivet. Dessutom handlar jag eller min fru i samband med andra ärenden eller i samband med arbete, så det är inte avgörande i vårat fall.
    Jag skulle då verkligen ta en funderare om det är ekonomiskt försvarbart med matkasse. Jag kommer avstå från liknande erbjudanden framgent.

• Nyfikna72

Det är väl ingen som påstår att de är billiga på nåt sätt? Det är ju vinstdrivande företag det handlar om? De driver ju ingen socialinrättning där de säljer billigt, kör ut och dessutom skriver recept för tji och ingenting.

• MTL

Vi har kört med Icas familjekasse, 3 dagar i veckan. Mycker ekologiskt och mycket grönsaker, rejält med mat. Kul att få nya tips på maträtter samtidigt som man kan köra sina egna favoriter övriga dagar. Framförallt är det skönt att slippa tänka!

Alla recept tar ca 20-40 minuter, väldigt enkla och det är sällan det är något 'konstigt' som barnen inte gillar. Kan verkligen rekommendera den!

• Aniiee
    Dannycare skrev 2017-01-10 14:14:09 följande:

Tog en Vegetarisk prova-på kasse för 299kr (ord. 569kr, vilket övergår i en automatiskt prenumeration) mestadels för att mätta nyfikenheten och se vad allt snack gällande matkassar handlar om.
    Till detta fick man även en påse med lite blandad frukt som en nykundsgåva (ord. 109kr) - inget jättespännande dock, några äpplen, mandariner, apelsiner. Knappast värt att betala extra för.
    Hur som och åter till poängen med min egen lilla undersökning..
    Blev först lite förvånad över hur LITE mat det var i påsen, 3 middagar för 4 personer skulle det knappast räcka till även med vanliga portionsstorlekar mätt. Då får man stå för en grandios sallad på egen bekostnad för att mätta hungern. Sedan tyckte jag det var alldeles för snålt med ekologiskt, endast 3 produker (bönor på burk) hade den märkningen (frukten var omärkt, så där vet jag inte alls).

Tänkte då att undrar vad summan blir om jag plockar ihop en likvärdig kasse, med så många ekologiska alternativ som möjligt på te.x Willy's?
    Återigen blev jag förvånad! Min "egen" matkasse från Willy's var både större, billigare och till 90% ekologiskt. Fick en slutsumma på 286,96kr för den ekologiska vegpåsen! Nu får man ju ingen "veckomeny" eller hemleverans för det priset, men å andra sidan är det inte så svårt att hitta recept eller inspiration så att jag skulle säga att priset för Linas Matkasse kompenserar bristen på kvalité och mängd hos varorna. Recept för potatismos eller vegetariska biffar av mixade bönor är överdrivet. Dessutom handlar jag eller min fru i samband med andra ärenden eller i samband med arbete, så det är inte avgörande i vårat fall.
    Jag skulle då verkligen ta en funderare om det är ekonomiskt försvarbart med matkasse. Jag kommer avstå från liknande erbjudanden framgent.

Kul grej om det där med att packa ihop kassen själv - Mathems barnkasse kostar 799 kr, men om man plockar ihop kassen själv, på mathem, ladar den mellan 550 och 830 kr, beroende på innehåll.

Så, ja, jag förespråkar absolut att sno en kasse-meny från de som har öppna (mathem, coop, arla, mfl) och sedan köpa hem det själv. Precis som du upptäckte så lönar det sig.
    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
Svar på tråden Linas matkasse och liknande kassar