c89 skrev 2012-05-22 12:44:27 följande:
Jo, men det är just det vad som är definitionen av allmän plats?! Det är det jag tänker är som en kuggfråga för jag har för mig att jag har hört att det är mer som zoner i varje stad om var man får och inte får dricka.
Någon som vet om det är just så det är?! Kan ju förvisso googla...
2 § Med offentlig plats enligt denna lag avses
1. allmänna vägar, 2. gator, vägar, torg, parker och andra platser som i detaljplan redovisas som allmän plats och som har upplåtits för sitt ändamål, 3. områden som i detaljplan redovisas som kvartersmark för hamn- verksamhet, om de har upplåtits för detta ändamål och är tillgängliga för allmänheten, samt 4. andra landområden och utrymmen inomhus som stadigvarande används för allmän trafik.
Polisen måste gett tillstånd om alkohol ska serveras på allmän plats. T.ex får inte restauranger, kroger, festivaler m.m servera alkohol utan tillstånd. Dock får man dricka alkohol på dessa platser utan tillstånd. Men vad gäller offentlig plats så får man inte dricka på t.ex torg. Då har polisen rätt att hälla ut alkohol och ge böter. Det står på polisens hemsida och alkohollagen.
TS, kan du visa mig vart det står att det INTE finns en lag om det?
För jag kollar polisens hemsida och alkohollagen men hittar bara svar där det står att man inte får dricka på offentlig plats, utan tillstånd.