Sant eller falskt: Svensk lagstiftning, brott och påföljder
Några snabba frågor om saker som ibland kommer upp i diskussioner.
Några snabba frågor om saker som ibland kommer upp i diskussioner.
5 av 6.
Var lite nervös över första frågan men puh, alla rätt tack och lov
Alla rätt.
2 rätt
Angående första frågan, var går definitionen? Får man verkligen dricka på offentlig plats? Eller får man bara inte vara berusad?
För 3 år sedan så tog polisen in en gubbe i området som drack alkohol på torget. Han var inte berusad men hade flera påsar öl och sprit från systembolaget. Han hade inte hotat någon (jag var själv där när det hände) men han fick böter och fick gå hem samma dag. Han behövde alltså inte stanna i fyllecell utan fick bara böter och var fri att gå.
Gjorde polisen fel eller har lagen ändrats?
Fast ofta är det väl stora zoner där man inte får dricka alkohol, ofta stadskärnor och områden med mycket folk i rörelse. Här är det i alla fall så att polisen ofta häller ut alkohol om man står och dricker på torget och inte på någon av uteserveringarna som finns där.
Detta måste ju vara för att personen dricker och inte för att personen är berusad, om det vore det sistnämnda så skulle de ju kunna bötfälla varenda person som lämnar uteserveringarna sedan...
4 av 6. Pinsamt då har jag alltså gått och avhållit mig från två av sakerna på listan helt i onödan visar det sig .