• Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Sant eller falskt: Svensk lagstiftning, brott och påföljder
  • Nemi76

Var lite nervös över första frågan men puh, alla rätt tack och lov

• Rosie Jay

Angående första frågan, var går definitionen? Får man verkligen dricka på offentlig plats? Eller får man bara inte vara berusad? 

För 3 år sedan så tog polisen in en gubbe i området som drack alkohol på torget. Han var inte berusad men hade flera påsar öl och sprit från systembolaget. Han hade inte hotat någon (jag var själv där när det hände) men han fick böter och fick gå hem samma dag. Han behövde alltså inte stanna i fyllecell utan fick bara böter och var fri att gå.

Gjorde polisen fel eller har lagen ändrats? 

Varning för missförstånd! Jag är en sån där från Amerika =)
  • c89

Fast ofta är det väl stora zoner där man inte får dricka alkohol, ofta stadskärnor och områden med mycket folk i rörelse. Här är det i alla fall så att polisen ofta häller ut alkohol om man står och dricker på torget och inte på någon av uteserveringarna som finns där. 
    Detta måste ju vara för att personen dricker och inte för att personen är berusad, om det vore det sistnämnda så skulle de ju kunna bötfälla varenda person som lämnar uteserveringarna sedan... 

• Rosie Jay
    c89 skrev 2012-05-22 12:37:55 följande:
    Fast ofta är det väl stora zoner där man inte får dricka alkohol, ofta stadskärnor och områden med mycket folk i rörelse. Här är det i alla fall så att polisen ofta häller ut alkohol om man står och dricker på torget och inte på någon av uteserveringarna som finns där. 
    Detta måste ju vara för att personen dricker och inte för att personen är berusad, om det vore det sistnämnda så skulle de ju kunna bötfälla varenda person som lämnar uteserveringarna sedan... 
    Precis, det var det jag tyckte var så konstigt. 
    Alltså måste han ju ha fått böter för att ha druckit alkohol på offentlig plats men då stämmer ju inte första punkten. Den är ju en kuggfråga i så fall. 
    Varning för missförstånd! Jag är en sån där från Amerika =)
  • Tramsa

4 av 6. Pinsamt då har jag alltså gått och avhållit mig från två av sakerna på listan helt i onödan visar det sig .

• c89
    Rosie Jay skrev 2012-05-22 12:42:49 följande:
    Precis, det var det jag tyckte var så konstigt. 
    Alltså måste han ju ha fått böter för att ha druckit alkohol på offentlig plats men då stämmer ju inte första punkten. Den är ju en kuggfråga i så fall. 
    Jo, men det är just det vad som är definitionen av allmän plats?! Det är det jag tänker är som en kuggfråga för jag har för mig att jag har hört att det är mer som zoner i varje stad om var man får och inte får dricka.

Någon som vet om det är just så det är?! Kan ju förvisso googla... Tungan ute 
  • Tramsa
    c89 skrev 2012-05-22 12:44:27 följande:
    Jo, men det är just det vad som är definitionen av allmän plats?! Det är det jag tänker är som en kuggfråga för jag har för mig att jag har hört att det är mer som zoner i varje stad om var man får och inte får dricka.

Någon som vet om det är just så det är?! Kan ju förvisso googla... Tungan ute 
    Man får inte ta med sig sprit man köpt inne på tex en uteservering utanför staketet är jag skapligt säker på. Då kan den som har serveringstillstånd få problem fast inte den som dricker, tror jag. Men visst får lokala fyllon sitta och dricka fritt? Eller folk som har en vindrickarpicknick i en park? I annat fall begås väldiga mängder brott med polisen som åskådare strax utanför mitt fönster dagligen.
Svar på tråden Sant eller falskt: Svensk lagstiftning, brott och påföljder