• Linda5

Mobbing på FL

Hej!
    Är ganska ny här på FL MEN upplever att vissa här (oftast på ekonomitrådarna) är rent elaka mot andra. Nätmobbing är lika hemskt som vanlig mobbing och att sitta och skriva hånfulla kommentarer om vissa trådstartare är riktigt fult. Tycker att många trådar är intressanta men sen kobber mobbarna in och börjar skriva massa tråkigheter och förstör tråden.
    SKÄRP ER VUXNA MÄNNISKOR!!!!
    Det är väl ingen som vill att någon vuxen/barn blir mobbat. Har själv varit mobbad i 9 år och tycker sådant här är tragiskt. Vad sänder ni för signaler till era barn när ni sitter här o nätmobbar (barn är betydligt smartare än vad ni fattar).   

• Svar på tråden Mobbing på FL
  • Fidelis ad urnam
    snedtak skrev 2012-05-01 21:08:21 följande:
    Det är ju det vuxna människor inte bör göra. Jag kan förstå att en femåring kastar sand på ett annat barn i sandlådan om någon stjäl favoritspaden, men vuxna människor ska inte behöva dra upp groll man haft i andra trådar.
    Det är oftast inte groll som tas upp utan rena fakta som denna TS själv har kommit med i andra trådar. 
    Att skriva om hur mycket pengar man har kvar och se ner på andras ekonomi samtidigt som man INTE berättar  hur man faktiskt inte betalar någon hyra, brukar bil utan att betala bensin/försäkringar/skatt/service/besiktning och så vidare är bara fel. 
    Sådan information kommer ofta upp i de olika trådarna, klassas knappast som groll dock.  
  • Virriga Vera
    Rockit skrev 2012-05-01 20:18:44 följande:
    och ändå fortsätter du och boost med flera om och om igen,varför inte låta TS ha sina åsikter?
     sök på dig själv längst upp på sidan där du ser det svarta förstoringsglaset och titta själv på dina inlägg och hur du beteer dig,kan vara en riktig ögonöppnare!
    TS vet ju att du har kreditkort och att du försvarar det med näbbar och klor,men jag tror TS är utav en helt annan
    uppfattning,och vet du vad,det är ok att tycka att kreditkort är dumt.
    Om du med att diskutera menar bära sig åt, så ja, då bär jag mig åt. Men jag tar inte alls åt mig vad det gäller mobbing. Då jag anser att jag inte mobbar. Skulle det vara så, så hoppas jag innerligt att man anmäler mina inlägg. Men under alla de år jag varit aktiv på FL så har jag inte en enda gång fått någon tillsägelse, varning eller liknande så jag är ganska säker på att jag faktiskt enbart och endast diskuterar.
  • snedtak
    Fidelis ad urnam skrev 2012-05-01 21:10:55 följande:
    Det är oftast inte groll som tas upp utan rena fakta som denna TS själv har kommit med i andra trådar. 
    Att skriva om hur mycket pengar man har kvar och se ner på andras ekonomi samtidigt som man INTE berättar  hur man faktiskt inte betalar någon hyra, brukar bil utan att betala bensin/försäkringar/skatt/service/besiktning och så vidare är bara fel. 
    Sådan information kommer ofta upp i de olika trådarna, klassas knappast som groll dock.  
    Jag förstår att det känns lockande att dra upp att TS dissar ostar för 90 kr i en tråd samtidigt som hon tycker att billiga smycken är fula i en annan, men egentligen behöver man inte dra in sådant. TS är själv ganska dålig på det och det händer att katter och ostar hamnar OT.

Men inget bli bättre av att hela tiden dra upp saker som sagts i andra trådar i syfte att förlöjliga.
  • Fidelis ad urnam
    snedtak skrev 2012-05-01 21:28:27 följande:
    Men inget bli bättre av att hela tiden dra upp saker som sagts i andra trådar i syfte att förlöjliga.
    Från mitt håll absolut inte (i de allra flesta fall). Jag tar upp saker som är relevanta för det hon vräker ut sig. 
    Ser hon ner på andra pga att de har lite pengar kvar i månaden och INTE berättar hur hon själv inte betalar för en rad saker som "normala" personer betalar för så blir det bara så så fel.
    Sitter hon och är högfärdig över att folk väljer billig choklad medan hon minsann köper dyr, fin, ren choklad så är det ganska relevant att hon i andra trådar skriver skit om en tjej som betalade 90 kr för en liten bit mögelost.

• Linda5
    Moderator skrev 2012-05-01 22:02:05 följande:
    OBSERVERA!
    Det är INTE okej att diskutera en enskild medlem!
    Tråden kommer att rensas!
    /Moderator

Rensa då de inlägg som tar upp enskild person. Jag hävdar att ingen ska behöva mobbas på FL och ville ha en diskussion runt detta. Att sen endel fortsätter att dra upp personer som var meningen med min tråd att undvika på FL:
  • snedtak
    Linda5 skrev 2012-05-01 22:07:57 följande:
    Rensa då de inlägg som tar upp enskild person. Jag hävdar att ingen ska behöva mobbas på FL och ville ha en diskussion runt detta. Att sen endel fortsätter att dra upp personer som var meningen med min tråd att undvika på FL:
    Du har en bra poäng och jag ber om ursäkt för mina personliga inlägg.

Ingen ska behöva mobbas, eller behöva stå ut med att bli kallade otrevliga saker, någonsin. Detta gäller både om det är en eller flera som upprepade gånger går emot en enskild person/grupp av personer eller om det är en enskild/grupp personer som är otrevliga mot alla.
  • Virriga Vera
    Rockit skrev 2012-05-01 20:18:44 följande:
    och ändå fortsätter du och boost med flera om och om igen,varför inte låta TS ha sina åsikter?
     sök på dig själv längst upp på sidan där du ser det svarta förstoringsglaset och titta själv på dina inlägg och hur du beteer dig,kan vara en riktig ögonöppnare!
    TS vet ju att du har kreditkort och att du försvarar det med näbbar och klor,men jag tror TS är utav en helt annan
    uppfattning,och vet du vad,det är ok att tycka att kreditkort är dumt.
    Tycker du inte att det är märkligt att sitta och försvara sig själv i 3:e person?
  • Boost
    Virriga Vera skrev 2012-05-03 22:52:46 följande:
    Tycker du inte att det är märkligt att sitta och försvara sig själv i 3:e person?

Haha var det så? Och nu avreggad ytterligare en gång till :p?
  • Ebba Caroline
    Virriga Vera skrev 2012-05-03 22:52:46 följande:

Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • sär skriven

På detta forum anser sig trådstartare och tråddeltagare vara mobbade om de märker att de inte får medhåll. Det kan alltså råda väldigt delade meningar om vad mobbing faktiskt är eller innebär. En allmän reflektion ur en annan synvinkel än TS bli ofta anklagad för att vara ett påhopp eller mobbing, inte sällan möts meningsskiljaktigheter med uttalanden som "ni är ju dumma i huvudet" eller liknande. Vilket naturligtvis blir tongivande för resten av diskussionen.

Hade folk varit mer öppna för att man möter olika åsikter när man startar en tråd på FL tror jag att klimatet hade varit bättre. Om man får 100 i svar och 95 % av dem representerar en annan åsikt eller syn på saken, tycker åtminstone inte jag det är rätt att enbart svara de medlemmar som står för resterande 5 % och dessutom nedvärdera de som kommer med andra åsikter.Och jag tycker inte att det per automatik är mobbing. 

Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • Linda5
    sär skriven skrev 2012-05-04 13:15:02 följande:
    På detta forum anser sig trådstartare och tråddeltagare vara mobbade om de märker att de inte får medhåll. Det kan alltså råda väldigt delade meningar om vad mobbing faktiskt är eller innebär. En allmän reflektion ur en annan synvinkel än TS bli ofta anklagad för att vara ett påhopp eller mobbing, inte sällan möts meningsskiljaktigheter med uttalanden som "ni är ju dumma i huvudet" eller liknande. Vilket naturligtvis blir tongivande för resten av diskussionen.

Hade folk varit mer öppna för att man möter olika åsikter när man startar en tråd på FL tror jag att klimatet hade varit bättre. Om man får 100 i svar och 95 % av dem representerar en annan åsikt eller syn på saken, tycker åtminstone inte jag det är rätt att enbart svara de medlemmar som står för resterande 5 % och dessutom nedvärdera de som kommer med andra åsikter.Och jag tycker inte att det per automatik är mobbing. 

Självklart är det inte mobbing att svara sakligt på trådar MEN då jag varit inne i trådar o läst så helt plötsligt kan det komma påhopp på TS fån andra trådar som är helt orellevant i sammanhanget och sen i andra trådar kommer det kommentarer som man senare förstår är ironi mot annnan medlem som inte varit med i diskussionen, gärna sätter man fula smilies efter oxo för att poängtera mobbningen mot vederbörande.
  • Ebba Caroline

TS (Linda5) Vad tolkar du som ny medlem?

Du skriver i trådstaren att du är ny medlem men du har vairt medlems edan januari 2011, vilket är ca 1.5 år. Inte speciellt ny medlem då.

Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Linda5
    Ebba Caroline skrev 2012-05-04 16:16:01 följande:
    TS (Linda5) Vad tolkar du som ny medlem?

Du skriver i trådstaren att du är ny medlem men du har vairt medlems edan januari 2011, vilket är ca 1.5 år. Inte speciellt ny medlem då.
    Ursäkta, aktiv medlem. Har inte varit inne speciellt mycket. Jämför man sen med vissa som är med i varenda tråd så känner man sig väldigt ny.
    Kan tillägga att sista året gått i raketfart här så känns inte som jag varit medlem så länge men du har säkert rätt.
  • sär skriven
    Linda5 skrev 2012-05-04 16:13:45 följande:

Självklart är det inte mobbing att svara sakligt på trådar MEN då jag varit inne i trådar o läst så helt plötsligt kan det komma påhopp på TS fån andra trådar som är helt orellevant i sammanhanget och sen i andra trådar kommer det kommentarer som man senare förstår är ironi mot annnan medlem som inte varit med i diskussionen, gärna sätter man fula smilies efter oxo för att poängtera mobbningen mot vederbörande.

Det finns faktiskt goda skäl att ifrågasätta  innehåll i trådar då två eller flera trådar med samma deltagare är totalt motsägelsefulla (vilket gör att man enkelt inser att medlemmen ljuger, antingen i den ena, eller båda, trådarna).
    Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
Svar på tråden Mobbing på FL