Anonym (undrar) skrev 2012-05-02 08:53:57 följande:
Flytta gör man inte ofta och barnet blir skriven där barnet tillbringar dygnsvilan. Pass behöver man nytt var 5:e år. BUP kan socialen hjälpa dig att få gå till för utredning från 1:a maj.
Jag kan inte se att det behöver vara ett problem alltså.
Fast även om nytt pass bara behövs avrt 5:e år så är det nog så arbetsamt när man inget pass får från första början, eller när man måste börja fråga efter en underskrift ca ett halvår innan resan eftersom man aldrig vet när den andre parten behagar skriva under.
För min del så var detta med pass en avgörande faktor vad gällde ensam vårdnad.
O även om man bara flyttar en gång så är det nog så jobbigt att bli av med bostadsbidrag o underhåll eftersom man under en tid inte är skriven på samma adress som barnet.
Det hände min väninna o hon flyttade ca 500 meter, till en större lgh så att sonen skulle få eget rum.
Det är inte så roligt att Skatteverket ska behöva starta en utredning om var barnet ska vara skrivet heller, det är inte alltid lätt som en plätt att genomgå en sådan sak.
Men det kanske är lätt för dig TS att säga, om du inte har varit i samma sits själv...?
Då är det väldigt lätt att sitta på FL o påstå att "det inte behöver vara ett problem"..