• Anonym (avdrag?)

Avdrag för umgänge??

Hej!

Jag har mitt barn varannan helg fredag 13.00 till söndag 16.00. Så har det varit i 5 år. Nu i veckan utöka vi umgänget lite med en övernattning i veckan också. Från Onsdag 16.40 till torsdag 06.20. Hur fungerar avdraget då? Jag betalar direkt så det går inte via f-kassan. Samt vem skall köra? Jag flyttade 2.1 mil bort vid vår separation och har inte råd att köra hela tiden.

Några som vet?      

• Svar på tråden Avdrag för umgänge??
  • vetvadjagvill
    zest skrev 2012-05-04 13:00:46 följande:
    Ok, kan inte lagen men tycker att det är du som får stå för fritis eftersom det endast nyttjas den tiden barnet är hos dig. Tror även att du ska erbjuda att betala den avgiftern eftersom bf annars eventuellt inte vill att barnet ska vistas hos dig den dagen i veckan.

delning av faktura på barnomsorgen brukar endast ske när barnet bor vv.

annars kommer fakturan till boföräldern som brukar vara platsinnehavare.

Men klart att ts kan begära att få fakturan av kommunen och ta över platsen.

• vetvadjagvill

gör avdrag med 1/40 del  per natt du har barnet varje månad.
    räkna från den 1 - 31 i månaden.. avdraget gör du i efterskott aldrig i förskott.

Du har rätt att göra avdrag retroaktivt 6 månader tillbaka enligt lag.

Du kör barnet.

• Anonym (avdrag?)

Inlägg 8 skrev jag att fritids inte nyttjas förrän nu när vi har en övernattning i veckan också. Ang avgiften så hamnar den på 2% av inkomsten, kollade nyss upp de, borde bli ca 230 kr/månaden om de räknas på BF och ca 482 kr/månaden om de räknas på mig.

• vetvadjagvill
    Anonym (avdrag?) skrev 2012-05-04 13:18:29 följande:
    Inlägg 8 skrev jag att fritids inte nyttjas förrän nu när vi har en övernattning i veckan också. Ang avgiften så hamnar den på 2% av inkomsten, kollade nyss upp de, borde bli ca 230 kr/månaden om de räknas på BF och ca 482 kr/månaden om de räknas på mig.

man räknar bara med din inkomst om ni har barnen växelvis.

man kan bara dela faktura om man har barnen växelvis.

du har rätt att ha omsorg din tid ändå så du kan arbeta.       
  • Anonym (avdrag?)
    vetvadjagvill skrev 2012-05-04 13:20:48 följande:
    man räknar bara med din inkomst om ni har barnen växelvis. man kan bara dela faktura om man har barnen växelvis. du har rätt att ha omsorg din tid ändå så du kan arbeta.       

När jag prata med dom som har hand om fakturorna sa dom att vi kunde ha delade ändå. Därför min förvirring. Vill inte betala för barnomsorgen. Förstår Bf också då Bf inte nyttjar någon omsorg annars.
  • vetvadjagvill
    Anonym (avdrag?) skrev 2012-05-04 13:26:26 följande:

När jag prata med dom som har hand om fakturorna sa dom att vi kunde ha delade ändå. Därför min förvirring. Vill inte betala för barnomsorgen. Förstår Bf också då Bf inte nyttjar någon omsorg annars.

de kan skicka en faktura till dig.. men så länge som du inte har vv boende och  är platsinnehavare av DIN plats så kan du aldrig bli betalningsansvarig men självklart kan de skicka ett inbetalningskort till dig.

Du har ju själv efterfrågat detta men om bf hade begärt att de skulle göra det hade de inte kunnat göra det utan ditt medgivande.

bf är i grund och botten ansvarig för att betalning sker eftersom bf är platsinnehavare. annars måste du överta platsen. och du har inte barnet så pass mycket att du kan överta den.

lagen säger att då barnet bor lika mycket,

Men om du går efter bf inkomst och betalar fakturan så gör du ju rät för dig, eller hur..om nu bf tjänar mindre än dig.

Bf har också rätt att helt och hållet säga upp  platsen utan ditt medgivande om du inte är platsinnnehavare.

Då har du ingen omsorg alls.

Så du kanske gör bäst i att betala snällt så du har din plats ...

• Anonym (avdrag?)

oK. Så skriver inte jag på den där lappen att vi är överens om delad faktura så är det BF som blir betalningsskyldig om jag glömmer att betala min del? Eller kan dom inte kräva mig på något i vilket fall som helst, dom prata om någon lapp man skulle skriva på båda två för att de skulle bli delad faktura isf.

• BioBonus
    Anonym (avdrag?) skrev 2012-05-04 13:26:26 följande:
    Men nu förstår inte jag... Det är när barnet är hos dig som det behöver barnomsorg? Men du vill inte betala för det? Ligger det inte i ditt eget intresse att lösa allt kring ditt barn så att ditt barn har möjlighet att träffa dig oftare? Eller är du bara tvingad att träffa ditt barn oftare och egentligen inte vill?
  • Anonym (avdrag?)
    BioBonus skrev 2012-05-04 14:00:49 följande:
    Men nu förstår inte jag... Det är när barnet är hos dig som det behöver barnomsorg? Men du vill inte betala för det? Ligger det inte i ditt eget intresse att lösa allt kring ditt barn så att ditt barn har möjlighet att träffa dig oftare? Eller är du bara tvingad att träffa ditt barn oftare och egentligen inte vill?
    Vill träffa barnet oftare man har inte råd att betala barnomsorgsavgift också!
  • zest

Så hur kommer du göra om bf inte vill ansöka om en plats på fritis för barnet? Kommer du då kunna ta hand om barnet ? Tycker att du och bf får sätta er ner och prata om hur ni vill göra, bestäm vem som ska betala vad etctera.

När jag läser de flesta utav dina svar/frågor i denna tråd får jag uppfattningen att du endast vill slippa att betala... Jag hoppas verkligen att så inte är fallet.

• Anonym (avdrag?)

Barnet har en plats på fritids från och med förra veckan.

Jag har inte råd, lever på lån och krediter nu. Att köra så fram o tillbaka funkar inte och att betala barnomsorgen.

Vi kan inte prata med varandra då Bf bara säger: det var du som flyttade till annan stad än vad du sa (jag har tydligen sagt att jag självklart skulle bo kvar i barnets stad till soc)  och Bf håller stenhårt på att jag skall köra.

Ville bara veta vad som är "rätt"...     

• vetvadjagvill
    Anonym (avdrag?) skrev 2012-05-04 13:57:15 följande:
    oK. Så skriver inte jag på den där lappen att vi är överens om delad faktura så är det BF som blir betalningsskyldig om jag glömmer att betala min del? Eller kan dom inte kräva mig på något i vilket fall som helst, dom prata om någon lapp man skulle skriva på båda två för att de skulle bli delad faktura isf.

konstigt att de delar  faktura då man har vanligt helgumgänge.. sånt är inte brukligt egentligen..  men du har ju begärt att du vil ha det så.. men ingen tvingar dig att  skriva under lappen.och du blir inte heller platsinnehavare och bf kan säga uppp platsen eftersom bf inte nyttjar den.

hur du än vänder dig har du rumpan bak och näsan fram... och så länge du inte betalar och bf har någon plats så får du snällt rätta dig efter bf verkar det som.

Betala och se glad ut.
    Ni kanske skulle ha vv boende.

då slipper du underhållet.

• Anonym (avdrag?)
    vetvadjagvill skrev 2012-05-04 14:31:45 följande:

konstigt att de delar  faktura då man har vanligt helgumgänge.. sånt är inte brukligt egentligen..  men du har ju begärt att du vil ha det så.. men ingen tvingar dig att  skriva under lappen.och du blir inte heller platsinnehavare och bf kan säga uppp platsen eftersom bf inte nyttjar den.

hur du än vänder dig har du rumpan bak och näsan fram... och så länge du inte betalar och bf har någon plats så får du snällt rätta dig efter bf verkar det som.

Betala och se glad ut.
    Ni kanske skulle ha vv boende.

då slipper du underhållet.

Jag har inte begärt det än utan kollat vad de finns för alternativ då jag inte vill betala barnomsorgen och BF tycker att jag skall göra det då det gäller mina timmar. Ville bara veta om BF måste "tvinga" mig att betala då det är mina timmar.

VV kan jag inte ha då jag jobbar ute samt jobbar långa dagar och det skulle bli ännu mera körande fram o tillbaka då. Fem dagar i veckan funkar inte alls! 
  • vetvadjagvill
    Anonym (avdrag?) skrev 2012-05-04 14:35:36 följande:
    Jag har inte begärt det än utan kollat vad de finns för alternativ då jag inte vill betala barnomsorgen och BF tycker att jag skall göra det då det gäller mina timmar. Ville bara veta om BF måste "tvinga" mig att betala då det är mina timmar.

VV kan jag inte ha då jag jobbar ute samt jobbar långa dagar och det skulle bli ännu mera körande fram o tillbaka då. Fem dagar i veckan funkar inte alls! 
    vem har ansökt om plasen?

om du inte skriver undern kan bf ensam säga upp platsen eftersom bf inte nyttjar den.

så  på sätt och vis så tvingar bf dig att betala eftersom du annars mister platsen.

• Anonym (avdrag?)

Bf har gjort det, då barnet gick 1 timme efter skoltid en period för att kolla vad fritids var för något, mån-torsdag.

• BioBonus
    Anonym (avdrag?) skrev 2012-05-04 14:48:21 följande:
    Bf har gjort det, då barnet gick 1 timme efter skoltid en period för att kolla vad fritids var för något, mån-torsdag.
    Hur gammalt är barnet?
  • Anonym (avdrag?)

Fyller 7 i år.

• vetvadjagvill
    Anonym (avdrag?) skrev 2012-05-04 14:48:21 följande:

och då kan bf säga upp platsen utan att du kan säga något om det.

ta över platsen om du behöver den, och därmed hela fakturan.

Svar på tråden Avdrag för umgänge??