• MeAndBaby

Så himla torr

Helammar, och med det kommer ett torrt underliv har jag hört. Fördelen är att man inte sett en flytning på mils avstånd sen graviditeten, fräscht och bra. Men samtidigt är de ju till för att hålla en bra fuktighet down there antar jag. Nackdelen med de torra slemhinnorna märker man av under sex. Hej glidmedel säger jag bara. I flera omgångar under samma akt, suck...

Någon som har några tips för att inte få en öken mellan benen? 

• Svar på tråden Så himla torr
  • MeAndBaby
    Hallonmumsan skrev 2012-05-04 16:17:41 följande:
    Jag använder Nova tto ifrån hälsokosten.

Tror jag också har en sådan flaska liggandes nånstans (vit med blå kork?) men det står att man inte bör använda den under amning el graviditet eftersom forskning saknas...
  • Tristani

Jag har inte ammat tösen sen hon var 6v är nu snart 6mån och jag är fortfarande torr, med en svampig känsla i underlivet, tagit svampmedel men inget har hjälpt. Kan någon kanske veta vad det kan bero på? Funkar inte att ha sex öht, blir snistorrt och så svullnar det :(

• cloudberry79

Det är ju hormonellt, så det bästa är att helt enkelt ha ett stort lager glidmedel hemma tills man slutar amma. Får man skavbesvär annars finns det salvor för underlivsbesvär på Apoteken, tex så har ACO en kräm som man kan smörja i underlivet efter rengöring för att skydda slemhinnorna från att torka ut´, den är jätteskön att använda om man är torr (alltså inte vid sex, utan annars).

Sur, grinig och på smällen.
  • Loreena

Drick vatten, smörj med olja, tex olivolja eller mandelolja. Använd helst inte silikonbaserat glidmedel eftersom att det täpper till, ta hellre olivolja isof. Om ni inte använder kondom då, för då kan den gå sönder av oljan.

Om du får svamp i underlivet så kan du prova att ta bort alla snabba kolhydrater och socker och ersätta den energin med att ära mer naturliga fetter, eftersom att svampen lever på socker.

Svar på tråden Så himla torr