Mamma1 och Mamma2 och vad skillnaden blir i slutändan
Mamma1 kör 5mm på sin flicka vid 5 månaders ålder. Efter en lång jobbig vecka somnar flickan själv varje kväll, men hon vaknar och ammas 3 gånger varje natt. Efter några veckors slit sover flickan hela natten. Utom när hon får tänder förstås. Eller vid förkylningar, eller under separationsfasen, eller när de sover borta eller när rutinerna rubbats på annat sätt. Vid 2 år sover flickan hela natten nästan jämt.
Mamma2 ammar sin baby till sömns. Vid 5 månader sover babyn allt mer sammanhängande, och några veckor senare vaknar hon högst en gång per natt och äter. Snart sover hon hela natten. Utom när hon får tänder förstås. Eller vid förkylningar, eller under separationsfasen, eller när de sover borta eller när rutinerna rubbats på annat sätt. Vid 2 år sover flickan hela natten nästan jämt.
Mamma1 tycker det är viktigt att visa babyn var gränsen går. Vid 7 månader säger hon "Nej" - vänligt men bestämt, när babyn gör något olovligt. Hon visar gång på gång att man ska "klappa fint" och förklarar varför babyn inte får stoppa fingrarna i vägguttagen. Hon lyfter bort babyn från videon varje gång den kryper dit. Vid 9 månader har babyn lärt sig att inte röra vägguttagen eller videon. Då har hon sagt "Nej" sammanlagt 1000 gånger.
Mamma2 ställer möbler framför vissa vägguttag och petskyddar resten. Hon stänger dörren till TV-rummet eftersom det rummet inte är särskilt barnvänligt. Vid 9 månader struntar babyn i videon och uttagen hur som helst, eftersom den fått nya intressen.
Mamma1 får lite problem när barnet är 14 månader och vill klättra upp på köksbordet hela tiden. Nu är hennes "Nej" inte så lugna och vänliga, utan det blir oftast ett panikslaget rop i stället. Det tar en månad innan barnet förstår att man inte får springa på köksbordet. Då har mamman sagt "Nej" 300 gånger och barnet har fallit 5 gånger från bordet.
Mamma2 lägger omkull köksstolarna när barnet är vaket. Besvärligt, men barnet kan inte klättra upp. Efter en månad har barnet tränat klättring på mer barnvänliga alternativ och bryr sig inte om att försöka klättra upp på bordet längre.
Mamma1 pottränar barnet varje dag från 1 år. För varje månad går det allt bättre, och vid 2 år är dottern helt torr på dagen! Då har mamman ägnat ca 365 timmar åt potträningen.
Mamma2 ställer fram en potta då dottern fyller 1 år. Vid 1,5 år börjar flickan förstå vad pottan är till för. Vid 1 år 9 mån vill dottern prova pottan. Vid 2 år är dottern helt torr på dagen!
Nu undrar jag: Varför ska man göra allting på det svåraste och besvärligaste sättet, när slutresultatet blir detsamma?