• Umman

Dela föräldraledighet

Jag och min sambo har precis bestämt oss för att försöka bli med barn, vi vet egentligen precis hur vi vill dela upp ledigheten men alla har så mycket åsikter så jag vill höra hur ni hade gjort. Jag har en chefsposition på ett medelstort företag, jag har bara varit där i ett halvår, trivs jättebra och älskar att utvecklas och lära mer. Min sambo är hantverkare och har tröttnat på sitt jobb, lever för helgerna och för semestern. Han vill gärna vara ledig den första bäbistiden och jag vill hellre vänta med min ledighet tills barnet är 9-12 månader och då vara ledig ett halvår. Kommer jag att bli betraktad som en dålig mamma om jag börjar jobba redan när bebisen är 14 dagar? Jag kommer ändå att ta halva ledigheten och jag ser mer fram emot tiden med en ettåring än med ett spädbarn. Orkar man fysiskt med att sitta/stå/kontorsarbeta så snart efter förlossning? Självklart kommer jag ju isf vara mycket påverkad av hormoner och ständigt ha en tanke på barnet men det har ju även nyblivna pappor när de börjat arbeta. Ett alternativ är att jag jobbar mån, tis och halva ons och mannen resten av veckan men jag tror inte det kommet att fungera för mig med mammahormoner, bäbis och arbete. För jobbets del hade det bästa varit att jag varit borta 12 mån och de tar in en tf för mig men jag skulle bli galen och inte trivas alls med det och sambon skulle känna sig bestulen på "sina" bäbisdagar. Jag brukar egentligen inte bry mig om vad andra tycker och säger men eftersom jag är enda akademikern och karriäristen i kompiskretsen så vet jag att det kommer pratas. Hur resonerar ni?

• Svar på tråden Dela föräldraledighet
  • Höghus

Gör som du vill. Men tänk på att kroppen kan vara rätt medtagen efter en förlossning så det är inte säkert att du orkar jobba efter 14 dagar. Eller så gör du det men det är svårt att veta innan. Sen innebär ju din lösning att du får välja bort amning men det hade du kanske tänkt göra i alla fall? Jag och min man har delat exakt lika på föräldraledigheten men jag har tagit första 8 månaderna eftersom vi tyckt att helamning varit viktigt för att ge bebisen de bästa förutsättningar vi kan. Sen när barnen börjat äta mat dagtid har vi bytt.

• Echo

Hur du mår efter förlossningen är ju omöjligt att veta, jag hade utan problem kunnat jobba efter två veckor. Jag började jobba deltid när första barnet var en månad och hade börjat ännu tidigare om det inte varit jul. Deltid funkade utmärkt för mig, heltid hade varit svårt med amningen (han vägrade flaska). Men du känner dig själv bäst, är det så här ni vill ha det så satsa på det.

• Vinterankan

Det är omöjligt att säga innan barnet är fött. Det kan gå alldeles utmärkt att du återhämtar dig snabbt och att barnet äter ur flaska utan problem. Och det kan också vara helt omöjligt pga av komplikationer i förlossningen och att barnet kanske tvärvägrar flaskan (eller helt enkelt inte fattar hus man ska göra). Jag hade t.ex. rent fysiskt kunnat gå tillbaka till mitt arbete efter förra förlossningen efter två veckor men det hade inte funkat för dottern då hon inte kunde dricka ur flaska. Vi försökte med den där jäkla flaskan i timmar och hon hade den i munnen och vi tyckte att hon sög men sedan när vi kollade på flaskan så var den lika full ändå. 

• Konvaljen

Jag har fött med akut kejsarsnitt och hade omöjligt kunnat jobba efter fjorton dagar, jag var inte återställd. Jag började jobba deltid efter två månader, funkade kanon.

Jag tror absolut du kan börja jobba, men ha en reservplan eftersom du omöjligt kan veta hur situationen ser ut.

Svar på tråden Dela föräldraledighet