Dela föräldraledighet
Jag och min sambo har precis bestämt oss för att försöka bli med barn, vi vet egentligen precis hur vi vill dela upp ledigheten men alla har så mycket åsikter så jag vill höra hur ni hade gjort. Jag har en chefsposition på ett medelstort företag, jag har bara varit där i ett halvår, trivs jättebra och älskar att utvecklas och lära mer. Min sambo är hantverkare och har tröttnat på sitt jobb, lever för helgerna och för semestern. Han vill gärna vara ledig den första bäbistiden och jag vill hellre vänta med min ledighet tills barnet är 9-12 månader och då vara ledig ett halvår. Kommer jag att bli betraktad som en dålig mamma om jag börjar jobba redan när bebisen är 14 dagar? Jag kommer ändå att ta halva ledigheten och jag ser mer fram emot tiden med en ettåring än med ett spädbarn. Orkar man fysiskt med att sitta/stå/kontorsarbeta så snart efter förlossning? Självklart kommer jag ju isf vara mycket påverkad av hormoner och ständigt ha en tanke på barnet men det har ju även nyblivna pappor när de börjat arbeta. Ett alternativ är att jag jobbar mån, tis och halva ons och mannen resten av veckan men jag tror inte det kommet att fungera för mig med mammahormoner, bäbis och arbete. För jobbets del hade det bästa varit att jag varit borta 12 mån och de tar in en tf för mig men jag skulle bli galen och inte trivas alls med det och sambon skulle känna sig bestulen på "sina" bäbisdagar. Jag brukar egentligen inte bry mig om vad andra tycker och säger men eftersom jag är enda akademikern och karriäristen i kompiskretsen så vet jag att det kommer pratas. Hur resonerar ni?