Ge mig solskenshistorier ni med autistiska barn!!
Har en underbar liten dotter på 3,5 år som ska utredas i höst när hon fyller 4 år. Det lutar mot något "lättare" inom autismspektrumet som psykologen säger, kanske atypsik autism.
Dottern är den lugnaste och "enklaste" av våra barn, lite lillgammal, sover 12 timmar per natt, äter allt, leker varierat, är snäll mot sin lillebror, kramar och pussar på mamma och pappa varje dag, har aldrig någonsin slagits. Hon har svårt för att kommunicera, där ligger hon ungefär ett år efter, men hon har ett rikt ordförråd. Klumpig grovmotoriskt men har en otrolig finmotorik. Hon är för sin ålder väldigt ointresserad av andra barn och är lite rutinbunden. Blir lätt orolig om det är för stojjigt och stökigt run henne men är läget ok är hon väldigt "välfungerande". Talar till och från i ekotal. Det var dottern i en kort sammanfattning!
Jag är som så många andra föräldrar till funktionshindrade barn bekymrad för framtiden. Får höra om så mycket hopplöshet hela tiden. Finns det barn med autism som faktiskt lyckas i skolan? Inte "bäst i klassen ungar" men som i alla fall hänger med? Finns det ungdomar med autism som har en fin uppväxt i en lycklig familj? Finns det vuxna med autism som klarar av eget boende och mår bra i sin situation? Ge mig solskenshistorier annars börjar tårarna rinna, igen och igen och igen...