• Anonym (fundersam)

bajsar / kissar på sej

Vi har separerat för ca ett år sedan.Kommer bra överens och så.Men problemet är vår 4 årige son.
    Han bajsar ner sej ofta.Händer ibland varje dag/flere ggr om dagen.
    Likaså kommer det ofta en skvätt i byxorna när han skall kissa.
    Jag tycker detta är jobbigt.
    Vi har växelvist boende.Byter på fredag.
    Han bajsar på sej även i dagis.Så det är inte bara hemma problemen finns.
    Vad skall jag göra?Och vad tror du det beror på?
    Han har tidigare kunnat reagera så här då vi pga olika omständigheter måste flytta några ggr.

Detta blir bara större och större problem.
    Leker han snällt i sitt rum kan jag med 99% säkerhet ana att han sitter där och bajsar ner  sej.
    Vilket betyder att han int får leka i lugn o ro utan att mamma avbryter med WC besök.

Hoppas på svar!

• Svar på tråden bajsar / kissar på sej
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Precis som du påpekar är detta sannolikt din sons sätt att visa att han reagerar på något i sin omvärld. Det är dessutom ett besvärligt symtom för det väcker ofta starka känslor i omgivningen.
    För barnets del brukar det handla om en upplevelse av brist på kontroll i tillvaron. Föräldrar bestämmer ju mycket över sina barn med rätta men barn behöver och vill också bestämma. Kiss och bajs är ett område som de kan bestämma om och när de gör det på ett sätt som faktiskt är till nackdel för dem är det ju svårt för föräldrarna att gripa in. Det viktiga är att försöka hitta andra och bra områden som han får bestämma om och samtidigt undvika att göra bajsandet till något som föräldrarna börjar kontrollera mer och mer och därigenom skapar konflikter kring.
    Då detta brukar vara svårt att hantera för de vuxna tycker jag att ni ska konsultera BUP och se om ni kan få stöd i hur ni ska förhålla er till er son. Prata även med dagispersonalen om detta.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

• mamma3bar

Tack för ditt svar.
    Dagispersoneln är medveten om bekymret och håller ett extra öga på honom och försöker lägga rutin på hans WC besök.Hur bra är det?
    Min tanke var att kanske vi föräldrar borde fundera på ett annat system för sonen vår.
    Ifall det blir för ansträngande och jobbigt för honom att "flytta varje vecka"?
    Samtidigt som han ju inte på annat vis reagerar på det.Han verkar annars nöjd och glad och utvecklas som andra 4 åringar.

På BUP så menar dom bara att vi inte skall göra bajsandet till så stor grej.
    Att det är vanligt att 4 åringar gör så.

Mvh mamman till en bajsande son  

Svar på tråden bajsar / kissar på sej