• Anonym (semester)

Snälla hjälp mig inför semestern

Gemensam vårdnad, umgänge 50% med barnen.

Har boendeföräldern eller umgängesföräldern rätt att åka till tex Danmark/Norge på semester utan att behöva tillstånd från den andra föräldern?
    Resan kommer inte påverka umgänget för den andra föräldern.

• Svar på tråden Snälla hjälp mig inför semestern
  • h8him
    Anonym (semester) skrev 2012-05-06 21:33:47 följande:
    Då kanske man ska våga åka i sommar ändå, har varit orolig för att göra något som inte gynnar mig ifall den andra föräldern drar igång en vårdnadstvist.
    Bestämmer han var ni får vara under de "vanliga" veckorna också? Får ni åka till släktingar på annan ort osv? Varför skulle du inte få åka till t.ex Legoland istället för att tillbringa veckan i Helsingborg eller Östersund? Vad är skillnaden enligt honom?

Jag skulle inte låta det skrämma mig om jag var i din sits.
  • Anonym (semester)
    h8him skrev 2012-05-06 21:37:20 följande:
    Bestämmer han var ni får vara under de "vanliga" veckorna också? Får ni åka till släktingar på annan ort osv? Varför skulle du inte få åka till t.ex Legoland istället för att tillbringa veckan i Helsingborg eller Östersund? Vad är skillnaden enligt honom?

Jag skulle inte låta det skrämma mig om jag var i din sits.
    Jag tar ju barnen ut ur landet och de 'är olagligt enligt den andre föräldern.
  • h8him
    Anonym (semester) skrev 2012-05-06 21:52:50 följande:
    Jag tar ju barnen ut ur landet och de 'är olagligt enligt den andre föräldern.
    Be honom hänvisa till var det står i lagen att man inte får ta barnen ut ur landet på sin tid med dem.

Det är ingenting tingsrätten skulle tycka var fel om du blir stämd i framtiden och han drar upp det. Varför ska barnen inte få åka på semester som alla andra barn?
  • studentbruttan29

FR menade nog som vi också säger, att du inte får resa på hans veckor utan att han säger att det är okej. Men på dina veckor får du göra vad 17 du vill.

Men OM du är osäker så bara slå en pling till FR och säg "hej, får jag åka till Danmark på MINA veckor utan att informera andra föräldern". 

• Anonym (semester)
    h8him skrev 2012-05-06 22:01:25 följande:
    Be honom hänvisa till var det står i lagen att man inte får ta barnen ut ur landet på sin tid med dem.

Det är ingenting tingsrätten skulle tycka var fel om du blir stämd i framtiden och han drar upp det. Varför ska barnen inte få åka på semester som alla andra barn?
    Jag har sökt en del pånätet också bla på lawline och där fick en till svar:

Vid gemensam vårdnad skall föräldrarna som huvudregel fatta alla beslut rörande barnet tillsammans, vilket följer av 6 kap 13 § 1 stycket i Föräldrabalken (se http://lagen.nu/1949:381#K6). Det innebär i praktiken att var och en av vårdnadshavarna kan sägas ha vetorätt mot den andres beslut.

När det gäller beslut om resor till utlandet är det inte helt klarlagt vad som gäller. Den förälder som bor med barnet (boföräldern) har enligt lag (6 kap 13 § 2 stycket Föräldrabalken) rätt att ensam fatta vissa beslut, bland annat sådana beslut som rör den dagliga omsorgen. Båda föräldrarna behöver alltså inte delta i alla vardagliga avgöranden. Den allmänna uppfattningen är att beslut rörande till exempel kortare utlandsresor är att hänföra till den dagliga omsorgen. Boföräldern kan alltså få ta med sig barnet på en kortare utlandsresa, men då skall man tänka på att kontakten med den andra föräldern inte får kränkas. Eftersom boföräldern inte ensam får fatta beslut av ingripande betydelse krävs det helt säkert att båda två överens om det är fråga om en längre utlandsresa.

Alltså, som lagen tillämpas idag får boföräldern utan den andre vårdnadshavarens samtycke ta med sig barnet på en kortare utlandsresa men det går inte att ge en exakt tidsram. Om man känner sig osäker på om den tänka tidslängden på utlandsvistelsen är inom ramen för vad som är okej är det en god idé att diskutera detta tillsammans och försöka komma fram till en överenskommelse. Det behövs följaktligen inte heller något skriftligt samtycke, men man bör åtminstone informera den andra föräldern.

Men om man är umgängesförälder gäller inte samma då?

• Anonym (semester)
    studentbruttan29 skrev 2012-05-06 22:08:06 följande:
    FR menade nog som vi också säger, att du inte får resa på hans veckor utan att han säger att det är okej. Men på dina veckor får du göra vad 17 du vill.

Men OM du är osäker så bara slå en pling till FR och säg "hej, får jag åka till Danmark på MINA veckor utan att informera andra föräldern". 
    Familjerätten var väl medvetna om att de inte inkräktade på den andra förälderns umgänge, därför har jag inte så mycket förtroende för dom längre med tanke på att nästan alla jag frågat säger att jag får åka?!
  • h8him
    Anonym (semester) skrev 2012-05-06 22:10:45 följande:
    Jag har sökt en del pånätet också bla på lawline och där fick en till svar:

Vid gemensam vårdnad skall föräldrarna som huvudregel fatta alla beslut rörande barnet tillsammans, vilket följer av 6 kap 13 § 1 stycket i Föräldrabalken (se lagen.nu/1949:381#K6). Det innebär i praktiken att var och en av vårdnadshavarna kan sägas ha vetorätt mot den andres beslut.

När det gäller beslut om resor till utlandet är det inte helt klarlagt vad som gäller. Den förälder som bor med barnet (boföräldern) har enligt lag (6 kap 13 § 2 stycket Föräldrabalken) rätt att ensam fatta vissa beslut, bland annat sådana beslut som rör den dagliga omsorgen. Båda föräldrarna behöver alltså inte delta i alla vardagliga avgöranden. Den allmänna uppfattningen är att beslut rörande till exempel kortare utlandsresor är att hänföra till den dagliga omsorgen. Boföräldern kan alltså få ta med sig barnet på en kortare utlandsresa, men då skall man tänka på att kontakten med den andra föräldern inte får kränkas. Eftersom boföräldern inte ensam får fatta beslut av ingripande betydelse krävs det helt säkert att båda två överens om det är fråga om en längre utlandsresa.

Alltså, som lagen tillämpas idag får boföräldern utan den andre vårdnadshavarens samtycke ta med sig barnet på en kortare utlandsresa men det går inte att ge en exakt tidsram. Om man känner sig osäker på om den tänka tidslängden på utlandsvistelsen är inom ramen för vad som är okej är det en god idé att diskutera detta tillsammans och försöka komma fram till en överenskommelse. Det behövs följaktligen inte heller något skriftligt samtycke, men man bör åtminstone informera den andra föräldern.

Men om man är umgängesförälder gäller inte samma då?

Vid växelvis boende är ingen av föräldrarna umgängesförälder. Jag kan inte se att en helt normal semesterresa under sin egen tid med barnet skulle kunna få tingsrätten att döma t.ex så att den andre får enskild vårdnad eller hela boendet. Vanlig semester under sin tid med barnen är en annan sak än att, som invandrare, åka till hemlandet i 3 månader och strunta i att barnet ska vara med den andra föräldern.
  • Anonym (semester)
    h8him skrev 2012-05-06 22:14:53 följande:
    Vid växelvis boende är ingen av föräldrarna umgängesförälder. Jag kan inte se att en helt normal semesterresa under sin egen tid med barnet skulle kunna få tingsrätten att döma t.ex så att den andre får enskild vårdnad eller hela boendet. Vanlig semester under sin tid med barnen är en annan sak än att, som invandrare, åka till hemlandet i 3 månader och strunta i att barnet ska vara med den andra föräldern.
    Fast är inte boförälder den där barnet är skrivet, jag trodde de blev så?
  • h8him
    Anonym (semester) skrev 2012-05-06 22:19:26 följande:
    Fast är inte boförälder den där barnet är skrivet, jag trodde de blev så?
    Nja, till viss del men uttrycket boendeförälder används egentligen bara när en har barnet större delen av tiden och den andre har (kortare) umgängen och alltså inte när man delar 50/50.
  • Anonym (semester)
    h8him skrev 2012-05-06 22:21:33 följande:
    Nja, till viss del men uttrycket boendeförälder används egentligen bara när en har barnet större delen av tiden och den andre har (kortare) umgängen och alltså inte när man delar 50/50.
    Tack för era svar, jag kommer ringa FR och se om jag får ett annat svar än jag fick sist.
  • h8him
    Anonym (semester) skrev 2012-05-06 22:31:19 följande:
    Tack för era svar, jag kommer ringa FR och se om jag får ett annat svar än jag fick sist.
    Lycka till! Fråga även vad de menar kan hända om du väljer att åka med barnen ändå, under din ledighet med barnen, då pappans tid med dem alltså inte påverkas. Det blir spännande att få höra vad de svarar.
  • Anonym (semester)

FR sa att vi kunde åka då resan inte stör umgänget och att man får åka kortare resor utomlands, däremot ringde jag även en jurist som sa att båda måste komma överens om resan. Dock såg hon ingen anledning att säga nej till en sådan resa, utan tyckte att man skulle åka ändå för hon såg inte att de kunde bli några efterstek av de ändå?! Jag vet inte, det känns läskigt att åka mot den andra förälderns vilja.

• Anonym

Har bara läst trådstarten. Om du inte hade sagt något om resan alls och bara åkt på din tid med barnen så hade ju pappan inte vetat det alls. Jag menar du måste väl inte berätta allt för pappan vad du gör med barnen? Så länge du är med som vårdnadshavare och ser efter barnen så kan det ju inte vara fel? Varför nekar pappan till att barnen får åka till Danmark med dig?Vill han inte att dom ska få uppleva saker och ha kul? Har svårt att tänka mig att det är olagligt faktiskt att åka på semester med sina barn, det bästa vore ju om man kan vara öppen med det men om den andra föräldern krånglar, vad ska man göra?

• Anonym

känns ju lite som ni har samarbetssvårigheter speciellt om man inte kan säga att vi ska göra ditt och datt på sommaren när jag har barnen.
    har åkt utomlands med mina barn flera gånger och jag har alltid sagt till pappan att vi ska åka. han måste ju hjälpa till att fixa pass och så. jag vet att han vill åka med barnen till danmark i sommar och jag har inte sagt nåt om det. skulle tycka han var riktigt svinig om han inte berättade det för mig... 

ville bara önska dig trevlig semester med barnen i sommar! 

• studentbruttan29

Åk och ha roligt på resan, låt inte någon hindra dig/er. Om du inte åker så låter du honom ha kontroll över dig och det kommer han utnyttja framöver också.

• Anonym (987)
    Anonym (semester) skrev 2012-05-07 15:05:15 följande:
    FR sa att vi kunde åka då resan inte stör umgänget och att man får åka kortare resor utomlands, däremot ringde jag även en jurist som sa att båda måste komma överens om resan. Dock såg hon ingen anledning att säga nej till en sådan resa, utan tyckte att man skulle åka ändå för hon såg inte att de kunde bli några efterstek av de ändå?! Jag vet inte, det känns läskigt att åka mot den andra förälderns vilja.

Det är ju konstigt att en jurist anser att andra föräldern behöver tillfrågas om en veckas utlandssemester. Jobbar hon inom familjerätt eller inom ett annat område?

Om man ser det från andra hållet så brukar Tingsrätten se allvarligt på att ena föräldern nekat till pass för barnet. Då brukar det heta att den vägrande föräldern har typ nekat sitt barn en trevlig upplevelse och därför inte sett till barnets bästa. Föräldrar har faktiskt blivit av med vårdnaden om sina barn pga att de nekat skriva under passansökan.

Med det i åtanke så tror jag att det skulle vara till din fördel om du åket till tex Danmark eller Tyskland en vecka (utan att störa den andra förälderns tid med barnet) och sedan den andra föräldern drar igång en boende/vårdnadstvist. Just för att den andra föräldern förvägrar sitt barn en veckas "normal" semester.   
Svar på tråden Snälla hjälp mig inför semestern