• gipsybird

väger för mycket för att bli gravid

hej allihop!!!

nu måste jag skriva av mig för det känns som att ja ska skrika ut i frustation!!!!

Är såå arg på mig själv att jag väger för mycket för att kunna få barn. vi har försökt nu i fem år och läkarna sa hela tiden att jag har pco. men sen så gick jag till en annan läkare som min vännina förslog för jag har inte känt att dem andra läkarna var till något hjälp alls de var så opersonliga och inga uppföljninganar heller fick jag. Ibland e de så att man hamnar på fel läkare..men alla fall så i fredags gick jag och min man till denna nya läkare. och det var en SKILLNAD bara sättat han toog emot oss och pratatde med oss  ja menar för att ha försökt i fem år utan resultat det tar ju på en psykiskt deppression efter deppression. 

Men denna läkare förstogd och gjorde massa prover och sa att jag absolut inte har pco utan jag en av dem som väger för mycket plus att jag har underfunktion på sköldkörteln. ( jag är 1.53 cm o väger 99kg)   efter en vul sa han att ja har ägg så nu har jag börjat med provera o pergotime samtidigt som jag måste gå ner till 78 kg till den 23 okt för då sätter han mig på ivf har något med att jag måste ha rätt bmi för det.

Har börjat träna varje dag med personlig tränare på gymet lagt upp en ny matschema med en dietist och jag har gått ner redan 3 kg sen fredags. och allt detta har min läkare fixat!!! o gett mig hopp!!!!

har en jobbig resa framför mig de e skiit svårt att gå ner i vikt men tänker inte ge mej inte ska några kg få förstöra mitt liv och chansen till att hålla om min alldeles egna bebis.

finn de några fler där ute som kämpar med vikten för att få en bebis???              

• Svar på tråden väger för mycket för att bli gravid
  • Älskardig
    gipsybird skrev 2012-05-09 09:30:04 följande:
    ja vikten e ju problem för många kvinnor som har svårt att få barn hur länge har du försökt? o nu e ja nyfiken har du fått din ÄL idag?
    Ja den ä ju de.. Nej ja hade Äl mellan den 27-29 april... ja ska ha min mens idag men den har inte kommit än iaf.. Kanske kommer den under dagen.. Ja har ju min Äl som ja ska iaf..
  • Love
    gipsybird skrev 2012-05-08 13:43:42 följande:
    hej allihop!!!

nu måste jag skriva av mig för det känns som att ja ska skrika ut i frustation!!!!

Är såå arg på mig själv att jag väger för mycket för att kunna få barn. vi har försökt nu i fem år och läkarna sa hela tiden att jag har pco. men sen så gick jag till en annan läkare som min vännina förslog för jag har inte känt att dem andra läkarna var till något hjälp alls de var så opersonliga och inga uppföljninganar heller fick jag. Ibland e de så att man hamnar på fel läkare..men alla fall så i fredags gick jag och min man till denna nya läkare. och det var en SKILLNAD bara sättat han toog emot oss och pratatde med oss  ja menar för att ha försökt i fem år utan resultat det tar ju på en psykiskt deppression efter deppression. 

Men denna läkare förstogd och gjorde massa prover och sa att jag absolut inte har pco utan jag en av dem som väger för mycket plus att jag har underfunktion på sköldkörteln. ( jag är 1.53 cm o väger 99kg)   efter en vul sa han att ja har ägg så nu har jag börjat med provera o pergotime samtidigt som jag måste gå ner till 78 kg till den 23 okt för då sätter han mig på ivf har något med att jag måste ha rätt bmi för det.

Har börjat träna varje dag med personlig tränare på gymet lagt upp en ny matschema med en dietist och jag har gått ner redan 3 kg sen fredags. och allt detta har min läkare fixat!!! o gett mig hopp!!!!

har en jobbig resa framför mig de e skiit svårt att gå ner i vikt men tänker inte ge mej inte ska några kg få förstöra mitt liv och chansen till att hålla om min alldeles egna bebis.

finn de några fler där ute som kämpar med vikten för att få en bebis???              
    Hej Här har du oxå en tjej som väger för mycket och har oxå underproduktion av Sköldkörteln har försökt få barn i 2 år har aldrig blivit gravid man har tappat hoppet såå många gånger vet inte hur man ska kunna få hoppet att hålla vid liv Man borde ha den där hoppet när man värkligen saknar få en liten bebis i sitt liv Livet har ingen mening om man ska sitta här o inte få barn jag blir tokig snart
  • gipsybird
    Love skrev 2012-05-27 23:02:42 följande:
    Hej Här har du oxå en tjej som väger för mycket och har oxå underproduktion av Sköldkörteln har försökt få barn i 2 år har aldrig blivit gravid man har tappat hoppet såå många gånger vet inte hur man ska kunna få hoppet att hålla vid liv Man borde ha den där hoppet när man värkligen saknar få en liten bebis i sitt liv Livet har ingen mening om man ska sitta här o inte få barn jag blir tokig snart

hej!

har du varit på undersökning och fått några svar på vf du har fått barn? i mitt fall så beror det helt o fullt på övervikten... vilket har gett mig hopp.. det e skiiit svårt att hålla hppet upp men de e lättare om man vet vad orsaken är och om det finns något man kan göra.  o ja jag tänker samma sak det finns ingen menning med livet  utan barn.
      jag har varit i väldigt djup deppression pga detta men nu jag ja fått kämpaglöden i mig.. tränar som bara den o äter rätt i mindre portioner. o att träna e inte de enklanste jag lider även av en kronisk fibromyagli ( muskel o leder) så det gör skiiit ont men jag fortsötter jag ger mej inte förän jag vet att ja har gjort allt!!!! många dagar sitter jag o gråter av ren frustartion o vill ge upp men sen tänker ja på att jag kanske kan få en liten bebis då kickar kämpar andan in igen. så om du inte har gått till läkare kanske du ska göra det o kolla vilka alternativ du har.. ge inte upp än!!!     
  • Love
    gipsybird skrev 2012-05-28 14:58:22 följande:

hej!

har du varit på undersökning och fått några svar på vf du har fått barn? i mitt fall så beror det helt o fullt på övervikten... vilket har gett mig hopp.. det e skiiit svårt att hålla hppet upp men de e lättare om man vet vad orsaken är och om det finns något man kan göra.  o ja jag tänker samma sak det finns ingen menning med livet  utan barn.
      jag har varit i väldigt djup deppression pga detta men nu jag ja fått kämpaglöden i mig.. tränar som bara den o äter rätt i mindre portioner. o att träna e inte de enklanste jag lider även av en kronisk fibromyagli ( muskel o leder) så det gör skiiit ont men jag fortsötter jag ger mej inte förän jag vet att ja har gjort allt!!!! många dagar sitter jag o gråter av ren frustartion o vill ge upp men sen tänker ja på att jag kanske kan få en liten bebis då kickar kämpar andan in igen. så om du inte har gått till läkare kanske du ska göra det o kolla vilka alternativ du har.. ge inte upp än!!!     

Hej! Har inte fått nån hjälp på grund av min vikt måste först gå ner i vikt o de e de jag kämpar med har gett upp med det men ska börja ta tag i det ber till gud bara efter kraft och jag tänker så oxå att jag så pass ung att det kanske är bara övervikten som spökar. Man har ingen att prata med o ingen som stöttar eller ge råd så det är tuft med egna händer Men men 
  • gipsybird
    Love skrev 2012-05-28 20:54:15 följande:

Hej! Har inte fått nån hjälp på grund av min vikt måste först gå ner i vikt o de e de jag kämpar med har gett upp med det men ska börja ta tag i det ber till gud bara efter kraft och jag tänker så oxå att jag så pass ung att det kanske är bara övervikten som spökar. Man har ingen att prata med o ingen som stöttar eller ge råd så det är tuft med egna händer Men men 

det låter inte rätt att du inte har fått hjälp för att du är överviktig. sa dem så på kvinnokliniken så e det helt dumt! du borde alla fall få nån sort svar  de verkar efter de du har skrivit att du inte riktigt vet vf du har svårt att få barn. har dem gjort vul på dej ? (vaginalultraljud) ganska personliga frågor du behöver inte svara men kolla om dem har gjort det. i mitt fall så hade jag problem med läkarna dem kollade ingenting men så  en vän till mig sa till mig att gå till en annan läkare o sa vad jag skulle säga till om.

det finns behandling i tablett form ( nu vet ja ju inte om din menscykel e normal) som startar upp mensen den heter PROVERA  och sen en annan som sätter igång ägglossningen den heter PERGOTIME dem brukar man ta efter varandra. som sagt du behöver inte svara på mina frågor. jag vet ju inte din situation men jag förstår att det e skiiit jobigt. ge inte upp kolla upp dina läkare va inte rädd at säga till dem... och vikten ja herre gud vad den e svår!!!!!
  • Love
    gipsybird skrev 2012-05-29 11:49:14 följande:

det låter inte rätt att du inte har fått hjälp för att du är överviktig. sa dem så på kvinnokliniken så e det helt dumt! du borde alla fall få nån sort svar  de verkar efter de du har skrivit att du inte riktigt vet vf du har svårt att få barn. har dem gjort vul på dej ? (vaginalultraljud) ganska personliga frågor du behöver inte svara men kolla om dem har gjort det. i mitt fall så hade jag problem med läkarna dem kollade ingenting men så  en vän till mig sa till mig att gå till en annan läkare o sa vad jag skulle säga till om.

det finns behandling i tablett form ( nu vet ja ju inte om din menscykel e normal) som startar upp mensen den heter PROVERA  och sen en annan som sätter igång ägglossningen den heter PERGOTIME dem brukar man ta efter varandra. som sagt du behöver inte svara på mina frågor. jag vet ju inte din situation men jag förstår att det e skiiit jobigt. ge inte upp kolla upp dina läkare va inte rädd at säga till dem... och vikten ja herre gud vad den e svår!!!!!

Hej ! Ja det va kvinnokliniken som sa det Men jag va för ett tag sen i kvinnokliniken på grund av en annan grej och då bad jag henne titta till mina äggstockar o livmoder och det såg bra ut sa hon...Ja har oregelbunden mens det vet jag men då sa dom till det att det händer så när man är överviktig att det är bara o gå ner i vikt så brukar det ordna sig :/....Såå ja vet inte ska sätta igång med träning imorn det blir inte bra heller o sitta o vänta I mitt fall måste saker hända snart allt känns så tomt livet
  • gipsybird
    Love skrev 2012-05-29 17:18:25 följande:

Hej ! Ja det va kvinnokliniken som sa det Men jag va för ett tag sen i kvinnokliniken på grund av en annan grej och då bad jag henne titta till mina äggstockar o livmoder och det såg bra ut sa hon...Ja har oregelbunden mens det vet jag men då sa dom till det att det händer så när man är överviktig att det är bara o gå ner i vikt så brukar det ordna sig :/....Såå ja vet inte ska sätta igång med träning imorn det blir inte bra heller o sitta o vänta I mitt fall måste saker hända snart allt känns så tomt livet

det e bara att sätta igång!!!
  • gipsybird

hallå där alla som försöker bli av med vikten för att kunna bli gravid , tänkte dela med mej lite av vad som har funkat för mej att gå ner i vikt. här e en kickstart för förbränningen. jag gick ner 8 kg på 2 veckor när jag gjorde den!!!

Vecka 1 och vecka 2

MÅNDAG

FRUKOST:
    citronvatten, svart kaffe utan socker och 2 kokta ägg med majonäss

LUNCH: 150 gran örtsill ( recept längre ner) , 2 kokta ägg och grön sallad (utan olja och citron)

MIDDAG: 
    250 gram biff/ kycklingfilé med grönsallad olivolja och citron

TISDAG

FRUKOST:
    citonvatten, svart kaffe 2 kokta ägg

LUNCH:
    250 gram biff, grönsallad olovolja o citron, broccoli häll citron över dem oxå

MIDDAG:
    100 g skinkskivor, grönsallad olivolja citron, 2 dl naturel youghurt 3-4 %

ONSDAG

FRUKOST: 
    Citron´vatten, svart kaffe, liten burk keso 1 dl hallon och blåbär

LUNCH:
    omellet på 2 ägg släng på lite färsk spenat och rucculasallad och citron

MIDDAG
    250 gram fisk stekt eller kokt broccoli med citron och grönsallad olivolja och citron

TORSDAG

FRUKOST: 
    citronvatten, 2 ägg, svat kaffe

LUNCH: 
    250 fisk kokt/ stekt , broccoli m citron och grönsallad olivolja m citron

MIDDAG:
    2dl blandad fruktsallad 1 och halv naturell youghurt

FREDAG

FRUKOST:
    CITRONVATTEN, SVART KAFFE, 2 KOKTA ÄGG M MAJONNÄS 

MIDDAG:
    broccoli och spenatsoppa ( recept längre ner) feta ost, i burk keso

LÖRDAG

FRUKOST:
    CITRONVATTEN, SVART KAFFE, 2 KOKTA ÄGG

LUNCH: 
    150 g örtsill, 2 ägg

MIDDAG: 
    halv grillad kyckling, grönsallad med rädisor, selleri och gurka, olivolja o citron

SÖNDAG

FRUKOST:
    citronvatten, svart kaffe 1 dl keso, 1 dl hallon och blåbär

LUNCH:
    250 gram biff och grönsallad olivolja o citron

MIDDAG:
    broccoli o spenatsoppa med fetaost.

RECEPT!!!

ÖRTSILL

1 PAK 5 MINUTERS SILL

1DL GRÄDDFIL

1/2 DL MAJONÄS

1MSK HACKAD GRÄSLÖK

1/2 RÖDLÖK

SKÖLJ SILLEN SKÄR I BITAR OCH BLANDA ALLT TILLSAMANS. DEN KAN STÅ SEJ 2 VECKOR.

CITRONSÅS

2 MSK SMÖR, SAFFTEN AV 1/2 CITRON , SMÄLT SMÖRET OCH SLÄNG I SAFFTEN.

SPENAT O BROCCOLISOPPA

8 DL VATTEN

150 G FRYST BROCCOLI

150 G FRYST SPENAT

3 LÖKAR

2 VITLÖK

1MSK OLIVOLJA, SALT OCH PEPPAR OCH BULJONGTÄRNING.

KOKA BROCCOLI I 15 MIN MED BULJONG, SLÄNG I SEN SPENATEN , BRYN LÖKEN O VITLÖKEN SLÄNG IN I SOPPAN LÅT KOKA 5 MIN, MIXADEN SEN ( BEHÖVS INTE OM MAN INTE VILL)   , LÄGG I FETA OST I TALLRIKEN.

OBS! DRICK RICKLIGT MED VATTEN UNDER DEM 2 VECKORNA. DÄREFTER UNDVIK ATT ÄTA RIS, PASTA, BRÖD OCH POTATIS.                                                                               

• Hedwigg

Har du bara kört detta i 2 veckor?! Hur fortsätter du att äta? Man kanske ska testa detta och se hur det går? Verkar som det är lite lchf inspirerat men inte så fett;)

• gipsybird

ja denna fick jag av lchf det e bara en kickstart för att få din förbränning igång.

o recept nja det har ja inte egentligen utan  jag äter det jag tycker e gott men håller mej borta från ris pasta potatis och bröd

jag älskar ju fisk så en lax i ugnen med salt o citronpeppar på, släng in en halv citron brevid fisken så blir den jätte safftig o god, brevid kan ja ha en god sallad eller broccoli o lite chreme fraiche som ja kryddar

o allt jag steker gör ja på olivolja

asså man behöver inte göra det så svårt för sej sälv jag väljer det ja tycker e gott sen tar jag bort det feta o ersätter det med nåt hälsosamt istället. ett tips e om man tycker om asiatisk mat e ju att köpa de här små påsarna med kinsesika wok såser de finns oftasr i ica under all världens mat o göra en god wok med kyckling o massa goda grönssker eller på kött eller på fisk.

de som e svårt för mej e TRÄNINGEN!!!!!  har såå svårt för den några tips om hur man kan göra tränningen mer rolig?               

• Love

Vad dött det är på den här tråden Kom igen tjejer !

• emelieanna

måste bara tala om vad jag fick veta för ett tag sen, oregel bunden mens kan ju bero på övervikt, men bm jag pratade med berättade oxå att personer med oregelbunden mens har extra svårt för att gå ner i vikt! för mig var det fakta som gjorde att jag kände mig jätte glad bara jag gått ner ett ½ kg.
    kan ju vara svaret på vaför det går så trögt att gå ner!

• Tjotta

nu är säkert detta inte en lösning för dig, men för mig är det så att jag har pco jag med. I slutet av september 2011 vägde jag 108kg. Tack vare en gastric bypass operation väger jag idag snart 9 månader efter 68kg och börjar min första pergokur på fredag=) lycka till!!!!!

• MiaIa 90

Hej hur går de för er?
    Här så har man skickat i väg en remiss för att få göra en GBP op.
    Kram 

• Lakritsglassen

Kämpar oxå(hela livet känns det som).Vi har ett barn som är 6,5 år(jag är 30 och mannen 35) och har försökt bli gravida i 4,5 år nu. Dock har vi varit iväg och fått kollat varför det inte händer ngt och då fått reda på att mannens spermier är lite slöa och lite för få till antalet. Detta är ärftligt på hans sida och vi har fått sagt för oss att men vi har juhh ett barn så det ska ni vara glada för. MEN JAG VILL HA ETT BARN TILL..dem förstår inte detta. Både jag och mannen är överviktiga men den ända som dem har tjatat på är MIG--men jag har blivit gravid en gång innan och dem har det klart på papper att det är spermierna som är dåliga. Visst hjälper det att jag går ner i vikt men mannen spermier blir väl inte bättre för att jag går ner i vikt. 

Mannen som har risk för att få diabetes förösker gå ner i vikt nu oxå och jag själv har åter igen börjat simma 2-3 gg i veckan,går promenader varje dag och jag försöker planera maten väldigt bra. Dock vill jag inte bli fixerad(rädd att sonen ska bli konstigt  matfixerad).Men det går framåt hos oss alla här hemma och jag har lagt detta med graviditet på hyllan. Har till och med lagt ut alla barnkläderna jag sparat på tradera.

Så vi kämpar oxå på,men hela samhället är så himla fixerat vid vikt, man kan väl i stället få må bra och inte hela tiden bli nerklankad för att man väger för mkt. Läkare är speciellt duktiga på att diskriminera oss överviktiga.
    Helt förbjudet, tror dem är vi är helt dumma i huvudet. Dem kan juh byta med oss en vecka och se hur lätt det är att gå ner i vikt samtidigt som man ska må bra och kunna leva ett normalt liv.

Kämpa på,men du ska inte må dåligt av att gå ner i vikt, kilona kom juh inte dit på en dag och de försvinner inte på en dag eller vecka heller...

LYcka till... 

Svar på tråden väger för mycket för att bli gravid