• Novalter

Hur ska jag berätta för en treåring att jag och mamman inte längre lever ihop?

Hej!

Efter sju år ihop och två barn, 1 och 3 år gamla så lämnade hon mig utan att egentligen berätta att hon gjorde det. Det låter konstigt, men hon är bördig 24 mil från där vi bor/bodde ihop och var och besökte sin släkt. Jag jobbar så jag kunde inte följa med. Detta första besök var i en vecka. När hon och barnen kom hem var de hemma i en vecka sen bar det av upp för henne och barnen igen. Ska sägas att vi hade ingen barnomsorg och hon var hemma med barnen så jag kunde inte ha de hos mig när jag jobba, då mina släktingar och familj också jobbar allihop. Efter en vecka och enhalv vecka så ville jag att de skulle komma hem men hon tyckte att de skulle stanna ett tag till. Jag sa att jag saknade dem och ville att de skulle komma. Det blev bråk och vi kom överens att hon skulle komma ned med barnen. Hon gjorde inte det direkt utan dagen efter det så kom hon istället. Hennes nya kille körde i en bil med körförbud. Han stannade ute i bilen, hon lämnade barnen och åkte iväg med honom. Jag tog kontakt med familjerätten och bestämde möte med dem. Hon kom och vi bestämde datum den närmaste tiden om hur vi skulle ha barnen hos oss. Familjerätten rekommenderar också att hon ska stanna nere när hon har barnen. Hon säger att hon har en stuga hon hyr och det gör hon första natten med barnen och den nya killen. Sen åker de upp igen med bilen som har körförbud vilket de båda vet att den har. Efter det har hon ringt återbud till familjerätten två gånger och sett till att barnen inte kunnat gå till tandläkaren här nere. Hon berättar inte vart hon bor där uppe eller berättar vem killen är som hon bor med eller vad det är för kille. Hon svarar inte eller lägger hon på när vi pratar i telefon. Ibland svarar han och är otrevlig. Sms svarar hon på ibland när det passar henne. Hon har aldrig hållt vad vi kommit överens om när vi bestämt om när jag ska få barnen. En gång kom det ett och ett halvt dygn sent. Vi har delad vårdnad. Jag har nu kontaktat advokat för detta fungerar inte. Barnen är skrivna nere där jag bor och jag bor kvar i det huset som vi bodde med barnen. Känner mig förvirrad över de rättigheter jag har. Kan hon neka eller "glömma" att lämna barnen? Jag känner mig mkt otrygg att inte veta vart de bor eller att jag inte vet vad han är för någon. Jag tycker också det är tidigt att introducera en ny man i barnens liv. Vår treåring har börjat ställa frågor om varför mamma och pappa inte är med varandra. Vad ska jag svara henne? Tacksam för svar.

• Svar på tråden Hur ska jag berätta för en treåring att jag och mamman inte längre lever ihop?
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Det låter verkligen som om du hamnat i en knepig situation. Men det låter också som om du gått helt riktigt tillväga och kontaktat familjerätten och nu även en advokat. Du kan naturligtvis också göra en anmälan till socialtjänsten om du befarar att barnen far illa när de är med henne.
    Delad vårdnad baserar sig på att föräldrarna kommer överens om villkoren. Jag tycker att du ska prata med familjerätt och advokat om vad det kan finnas för sanktioner när hon inte följer det ni överenskommit.
    Det är aldrig roligt att dra det till en vårdnadstvist, men det är naturligtvis den yttersta konsekvensen.
    Till din 3-åring ska du säga så kort och tydligt som det är möjligt att mamma och pappa älskar inte varandra längre och vill inte bo ihop, men ni älskar fortfarande och alltid era barn. 
    Kämpa på!
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Hur ska jag berätta för en treåring att jag och mamman inte längre lever ihop?