• mlane

Hur dela föräldrarledighet när jag arbetslös?

Hej! 
    Jag är ny på det här forumet och känner mig lite lost i gravidsvängen. Nu är jag i vecka 15 och väntar mitt första barn i slutet av okt. När jag blev gravid var jag i slutet av min utbildning och jag har försökt som 17 att få ett jobb för att hinna arbeta 6 mån innan BF. Dock utan resultat. Antingen för överkvalificerad (har hört det av typ studentconsultning och manpower) eller så ska tjänsten tillsättas i höst. Dvs, strax innan min BF. Kontentan är att jag inte har hittat jobb och tyvärr kommer få lägsta föräldrarpenning (180 kr/dag). 

Nu till mina frågor. Hoppas verkligen någon som är mer insatt än jag kan hjälpa mig :)
    - Hur ska jag och min sambo dela föräldrarledigheten på bästa sätt?
    Han har heltidsjobb och tjänar väldigt bra. Vi klarar oss på min föräldrarpenning+hans lön. Min och hans önskan är att dela så lika som möjligt och om vi går ekonomiskt back när han är hemma får vi helt enkelt leva med det. Målet är att jag ska komma ut i arbetslivet relativt fort. Har hört om par som delar typ halva veckor och dyl? Förslag på hur vi kan göra? Tips mottages tacksamt för detta.

tacktacktack 

• Svar på tråden Hur dela föräldrarledighet när jag arbetslös?
  • katalysator

Om jag var du så skulle jag vara föräldraledig på heltid i början och börja söka jobb efter 4-5 månader. När du får ett jobb så får mannen ta över föräldraledigheten, på heltid eller deltid beroende på hur din jobbsituation ser ut. På så vis blir du väldigt flexibel i när du kan börja jobba och vilka jobb du kan ta.

• Vinterankan

Och jag skulle börja söka jobb i princip direkt efter att barnet föds. Ofta så tar det några månader att få jobb. Mitt första jobb tex annonseras ut i början av mars varje år och man börjar i september. Så börja sök med en gång och när du hittar ett så får din sambo gå hem.

• Rockan

När min SGI var nollad så räknade vi ut att det gav mer pengar att min man jobbade deltid (60-80%) och tog ut FP 3-4 dagar i veckan, än att han jobbade heltid och att jag tog ut FP 7 dagar i veckan. Jag tycker ni ska räkna på det också! I början gjorde vi så att jag var hemma helt utan att ta ut ersättning, och han jobbade 60% och tog ut FP 3-4 dagar (om man tar ut FP i anslutning till helgen får man nämligen även ta FP under helgen). På det sättet fick vi massor med tid hemma, mer pengar än annars, och sparade på FP-dagarna.

Egentligen är jag förbannat snäll
  • katalysator
    Vinterankan skrev 2012-05-09 18:02:42 följande:
    Och jag skulle börja söka jobb i princip direkt efter att barnet föds. Ofta så tar det några månader att få jobb. Mitt första jobb tex annonseras ut i början av mars varje år och man börjar i september. Så börja sök med en gång och när du hittar ett så får din sambo gå hem.
    Ja, bra tänkt! i min bransch är det mer snabba ryck, helst ska man inte ens ha någon uppsägningstid på sitt förra jobb Drömmer
  • Rockan
    Rockan skrev 2012-05-09 18:04:25 följande:
    När min SGI var nollad så räknade vi ut att det gav mer pengar att min man jobbade deltid (60-80%) och tog ut FP 3-4 dagar i veckan, än att han jobbade heltid och att jag tog ut FP 7 dagar i veckan. Jag tycker ni ska räkna på det också! I början gjorde vi så att jag var hemma helt utan att ta ut ersättning, och han jobbade 60% och tog ut FP 3-4 dagar (om man tar ut FP i anslutning till helgen får man nämligen även ta FP under helgen). På det sättet fick vi massor med tid hemma, mer pengar än annars, och sparade på FP-dagarna.
    (Och om det här upplägget är möjligt för er också, så blir du väldigt flexibel i att söka jobb!)
    Egentligen är jag förbannat snäll
  • mlane
    Rockan skrev 2012-05-09 18:04:25 följande:
    Oj, det låter spännande att göra så :) Hur länge var du hemma utan ersättning? Detta gjorde ni alltså för att spara FP-dagar? Hade du ett jobb att komma tillbaka till eller började du söka på nytt? 

Tack för svaren, alla! Betyder  mycket. Känns som en helt ny värld det här :) Kommer definitivt söka jobb när vårt barn tittat ut. Att gå hemma arbetslös nu och sen mammaledig en lång tid känns väldigt väldigt ensamt och tråkigt. 
Svar på tråden Hur dela föräldrarledighet när jag arbetslös?