Hur dela föräldrarledighet när jag arbetslös?
Hej!
Jag är ny på det här forumet och känner mig lite lost i gravidsvängen. Nu är jag i vecka 15 och väntar mitt första barn i slutet av okt. När jag blev gravid var jag i slutet av min utbildning och jag har försökt som 17 att få ett jobb för att hinna arbeta 6 mån innan BF. Dock utan resultat. Antingen för överkvalificerad (har hört det av typ studentconsultning och manpower) eller så ska tjänsten tillsättas i höst. Dvs, strax innan min BF. Kontentan är att jag inte har hittat jobb och tyvärr kommer få lägsta föräldrarpenning (180 kr/dag).
Nu till mina frågor. Hoppas verkligen någon som är mer insatt än jag kan hjälpa mig :)
- Hur ska jag och min sambo dela föräldrarledigheten på bästa sätt?
Han har heltidsjobb och tjänar väldigt bra. Vi klarar oss på min föräldrarpenning+hans lön. Min och hans önskan är att dela så lika som möjligt och om vi går ekonomiskt back när han är hemma får vi helt enkelt leva med det. Målet är att jag ska komma ut i arbetslivet relativt fort. Har hört om par som delar typ halva veckor och dyl? Förslag på hur vi kan göra? Tips mottages tacksamt för detta.
tacktacktack