• Anonym

sonen vill inte bo hos sin pappa

Jag har ett dilemma då min son som är 4år inte vill bo hos sin pappa.
    vi har gemensam vårdnad och sonen har bott varannan helg hos sin pappa sedan han var ett år och det har gått bra då sonen tycker om sin pappa.
    nu vill pappan ha honom varannan vecka och har också fått haft honom mer än så, då jag har varit på sjukhus med ett mindre syskon, men nu säger sonen att han inte vill åka till pappa, att han inte vill sova hos pappa och att han inte vill lämna mej. när jag säger att det ska bli kul att vara hos pappa säger han "det är ingen som lyssnar på mej".

sonen är väldigt vuxen och mogen för sin ålder och jag vill lyssna på honom men hur ska jag göra då jag läst på många ställen att barn inte får bestämma var de ska bo före de är 12 år? jag är helt uppgiven och vill bara gråta när han inte tycker att jag lyssnar.
    snälla hjälp mej!  

• Svar på tråden sonen vill inte bo hos sin pappa
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Ledsen för det sena svaret.
    Det är alltid väldigt svårt att förstå vad ett barn säger i en sådan här situation. Självklart kan det vara så att han inte har det bra hos sin pappa och därför inte vill dit. Men det kan också vara att han inte vill göra mamma ledsen, eller vill säga det som mamma tycker etc det finns således många tolkningsmöjligheter.
    Det absolut bästa är att ta upp denna fråga med pojkens pappa. Även om du tycker att det är svårt att prata om det, så försök att ta upp det så neutralt som möjlig.
    Ställ frågor om han kanske säger likadant hos honom . Om han visar att han inte mår bra. Fundera på det själv också om det har tillkommit några tecken på att han inte mår så bra tex.
    Som grundregel ska man inte låta så små barn ha så mycket inflytande över var de ska bo. De blir tryggare av att de vuxna bestämmer. Att han uttrycker sig som han gör kan vara ett sätt att testa om tryggheten håller, dvs att föräldrarna bestämmer och är överens. Ju tydligare ni är desto bättre mår han.
    Om det skulle vara så att du ser tydliga tecken på att han mår dåligt så finns det självklart annan anledning att ta itu med frågan exempelvis genom att söka utomstående hjälp. Men börja med att samverka i era beslut kring hur han ska bo och se vad det får för resultat.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden sonen vill inte bo hos sin pappa