• Pyret1

Vad räknar ni som ung förälder?

Som rubriken säger..
    Svarar ni annat så förklara gärna :) 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad räknar ni som ung förälder?
  • MammaPlutt
    skogsvitter skrev 2012-05-13 12:48:33 följande:
    Tjaa jag tycker du är ute och cyklar. Varför skulle föräldrar i din ålder behöva tycka att de är unga föräldrar och kategorisera sig som det? Att vara ung, och att vara "ung förälder" är ju två olika saker. Förövrigt beror det ju om vad man lägger för värdering i "att vara ung", en 40-åring kan ju känna sig som ung också. Eller en 70-åring. Det handlar ju liksom inte riktigt om det...
    Men nu är det ju så att man räknas in i "ungdom" uppe mot 25 års ålder.
  • Persimon
    MammaPlutt skrev 2012-05-14 00:41:42 följande:
    Men nu är det ju så att man räknas in i "ungdom" uppe mot 25 års ålder.

¤Enligt vilken definition då?
  • Persimon
    Cartjan skrev 2012-05-11 05:24:42 följande:
    nu vet jag inte om så är fallet men känns som folk blandar ihop att var ung med att vara mogen.

man är en ung människa när man är mellan 20-25, inte fasen är man gammal.
    men att vara ung innebär inte automatiskt att man är omogen.
    flyttade ifrån mamma o pappa när jag var 16 och är idag 23. om bara naturen ville det jag ville skulle jag ha barn nu. känner mig mogen, stabil och redo för det. Men jag är ju ung för detGlad 

Är jag ute och cyklar? känns bara så förvirrande att så många i min ålder och yngre inte verkar tycka att de är unga föräldrar.  

Så antingen är man ung eller gammal enligt dig? När man är under 25 är man ung och sedan blir man gammal på 26-års dagen?
  • mammatilljames

Jag tycker man räknas som ung under 25 år, just för att man utvecklas och är inte helt "färdig" innan 25, och samtidigt så börjar kroppen brytas ner och gå neråt- vid 25 år. Jag var 17, och har alltid blivit frågat "oj hur är det att vara mamma så ung.." och jag tycker ju inte att jag är så ung (även om jag tycker andra 17åringar är unga om dom blir föräldrar)', men det beror ju på hur man känner sig, hur redo, mogen osv man är.

Jag ångrar inte mitt barn en sekund, inte heller min ålder att bli mamma. Det var dock inte planerat, men ändå väldigt välkommet. Man växer i uppgiften att vara förälder. Man ska känna efter själv när man är redo för barn, eftersom det gäller att vara förälder resten av livet. Och man kan aldrig sluta. Det är viktigt att man är redo helt enkelt, och vet vad det innebär...

Tror dock att det många skriver stämmer bra, när man är 20 är man ung, men man har ändå hunnit med ganska mycket (dom flesta iallafall) och när man är 16 bor man vanligtvis hemma, går i gymnasiet, har inte kunnat resa ensam, osv osv. Men, alla vill ju inte sådant heller.. Så det är upp till var och en.

-Tycker inte att man är lämplig att bli förälder under 16 år.. Vet egentligen inte varför. Men har svårt att tänka mig att en 14åring, kan ta föräldrarskapet på allvar (det gäller naturligtvis inte alla), då man inte gått klart grundskolan, man har svårt att få eget boende, man får svårt att inte ha socialhjälp och- jag tror att det kan vara svårt att hålla ihop med en partner (speciellt om den är lika ung) och ett barn, redan så tidigt. Men jag vet inte, det är bara så jag uppfattat det. Dömer ingen. Om någon har erfarenhet att bli mamma/pappa så tidigt, så vill jag gärna veta hur det gick :)        

• MammaPlutt
    Persimon skrev 2012-05-14 00:44:51 följande:
    ¤Enligt vilken definition då?
    En del system som t.ex västtrafik,banker.
  • Persimon
    MammaPlutt skrev 2012-05-15 18:47:48 följande:

Jag tyxker ju att juridiken är viktigast är man över 18 så är man vuxen.
  • skogsvitter
    MammaPlutt skrev 2012-05-15 18:47:48 följande:
    Ursäkta, men vad har det med saken att göra?
  • Lavish

Under 25 tänkte jag rösta men det gick ju inte.

Det baserar jag kort och gott på att det är statistiskt ganska ovanligt att bli mamma under 25, alltså är man ung i förhållande till normen.  Lägger då ingen värdering i att det skulle vara sämre på något sätt.

• mammatilljames
    Lavish skrev 2012-05-15 20:00:51 följande:
    Under 25 tänkte jag rösta men det gick ju inte.

Det baserar jag kort och gott på att det är statistiskt ganska ovanligt att bli mamma under 25, alltså är man ung i förhållande till normen.  Lägger då ingen värdering i att det skulle vara sämre på något sätt.

Så tänkte jag också litegrann.
  • Bullerjan

Ung förälder associerar jag ganska ofta med att föräldern själv är skilsmässobarn än någon speciell ålder. Många gånger hinner den nya generationen också separera. Om det är en modern eller ond cirkel får väl framtiden utvisa.

• Mynta

Under 25 typ. Under 20 så är man väldigt ung.

• Lilja12

Jag är 22 och ser inte mig själv som en ung mamma men jag är nog ganska mogen för min ålder. Jag tänker mig att en ung förälder är en som inte gått ut gymnasiet ännu. Dock tycker jag att det är svårt att dra en gräns då detta mest hänger på personlig mognad.l

Svar på tråden Vad räknar ni som ung förälder?