• Anonym (pojkmamman)

Lek vid rätt tillfälle

Hej!

Jag har tre riktiga vildbasar, underbara men vilda, som tror att det är lek vart vi än går. Går vi till affären, till tvättstugan, till och från förskola/skola, på tåget etc. så blir det näst intill alltid en överstimmig lek. Jag försöker avstyra och pratar givetvis med dem, men på en sekund är mina ord som bortblåsta, och leken fortsätter. Det slutar ofta med att jag exploderar i ilska eller i gråt. Jag känner mig oerhört instängd på grund av mina barns beteenden. Det får mig att avstå från en hel del saker, för att jag vet att det slutar i kaos. Jag vågar inte ens åka hem till vänner längre. Jag förstår att jag har del av skapandet av detta beteende, och jag vill inget hellre än bryta det! Men jag behöver hjälp med att hitta verktygen. Barnen är 7, 5 och 3 och jag är själv med dem sedan den yngste föddes och har min släkt utomlands.  Vore tacksam för tips!!!

• Svar på tråden Lek vid rätt tillfälle
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Ledsen att du fått vänta med svaret.
    Att vara ensam ansvarig för tre barn utan mycket stöd i omgivningen är ingen lätt uppgift. Du har sett att du måste avstå från vissa situationer för att de blir dig övermäktiga.
    Jag tror att det är så att om man har tre barn i de här åldrarna och är själv så är det en rad saker som inte funkar, som man måste avstå från.
    Försök att bygga upp en så rimlig tillvaro som du kan för dig. Antar att barnen går på dagis och att du har ett arbete eller annan tid att utnyttja själv. Försök  att planera din tid med barnen så noga du kan. Hitta på saker som är avpassade för deras ålder och avstå från att försöka göra vuxensaker tillsammans med dem. Kanske kan du skaffa någon barnpassning som gör att du kan göra något med bara ett barn i taget. Då kan du ha kontroll och få det att fungera. 
    Försök att slå dig ihop med andra familjer där ni kan hjälpa varandra.
    Så struktur på vardagstillvaron, umgänge med ett barn i taget och söka stöd i omgivningen för avlastning är mina tips till dig.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Lek vid rätt tillfälle