• Gaytjej

Kombinerad bakåt/framåt eller bara bakåt..?

Jag behöver lite hjälp att tänka här...

Vi har två bilar och i nuläget har vi en Britax Hi-Way i varje bil till storebror + ett babyskydd lillasyster. Till hösten behöver även lillasyster en bilbarnstol och så småningom så måste vi ha två bilbarnstolar i varje bil.

Vi har två stora bilar (gamla V70) men det kommer ändå att bli ganska trångt för föraren när/om vi sätter en Hi-Way bakom förarstolen. Och Hi-Wayen hör väl till de stolar som tar minst plats? Storebror är nyss fyllda två och lillasyster är 8 veckor gammal. Min gissning är att båda kommer att vara lite små för sin ålder.

1) Vi vill att barnen ska åka så säkert som möjligt. Dvs bakåtvänt så länge det går i en så optimal stol som möjligt - samtidigt så måste ju föraren kunna köra bilen utan att ha knäskålarna i bröstet... =/ Vi vill av olika skäl helst ha båda barnen i baksätet.

2) När de vänder framåt sedan vill vi förstås att ska åka framåtvända så bra som möjligt, och eftersom vi räknar med att det är ganska många år till dess, så kanske det ha kommit ut något nytt på marknaden som vi vill köpa då?

Baserat på 1 och 2 så kanske inte en kombinerad framåt/bakåt-stol är det som passar vår situation bäst? Men tänk om vi köper två Hi-Ways till och sedan kommer vi tycka att barnen växer ur de stolarna för fort? =/

Så jag tror alltså att jag undrar:

Borde vi satsa på en bakåtvänd stol som är högre i ryggen än Hi-Way? Tar sådana väldigt mycket mer plats än Hi-Way? Tips på sådana? Eller finns det bra kombinerade stolar att köpa, så att vi i alla fall inte behöver köpa fyra nya stolar igen när det är dags att åka framåtvänt, utan bara två...? Tar sådana stolar mycket mer plats? Tips?
    (hoppas någon orkar läsa och svara fastän det var långt och snurrigt...)
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Svar på tråden Kombinerad bakåt/framåt eller bara bakåt..?
  • Vinterankan

Vi har precis vänt vår britax twoway från bakåtvänd till framåtvänd och kommit fram till att vi ska köpa en ny istället då vi inte tycker att den sitter riktigt bra framåt. Den "matchar" liksom inte sitsens lutning samt att det är väldigt svårt att komma åt att knäppa säkerhetsbältet eftersom att den är så stor. 

Jag tror att det är bättre att köpa två stolar istället.  

• Coyote

Jag skulle nog, i ert fall, satsa på Britax Two-way. De är rymliga, höga i ryggen och tar inte mycket plats. De KAN användas framåt, men det är inte att rekommendera, stolen är för tung för det, bältesstyrningen blir fel, och vid en kollision kläms barnet mellan stolen och bältet och blir ordentligt skadad.

När det är dags att vända framåt är det enda "rätta" bältesstolar till båda.

• Sisisisi

Enligt mig finns ingen kombistol som är bra framåtvänd. De vanliga kombistolarna som twoway, duoflex och cosmic är ju värdelösa framåt, har inte alls samma skydd som en bältesstol. Dessutom ser jag ingen mening med att vända ett barn framåt som kan åka bakåt... Britax multitech skulle funka som bältesstol om den inte va så satans tung och ändå bara godkänd till 25 kg.

Ni kan väl ha hi-way i mitten och den andra bakom passagerarstolen? Så blir det inte trångt för föraren.

Britax twoway är högst i ryggen av alla stolar och dessutom mycket rymlig. Kan ta väldigt liten plats om man inte behöver mycket benplats.
    Britax max-way är lite högre än hi-way och en förbättrad version...

Jag köpte ny stol till 2-åringen och valde då multitech, supernöjd med den! Men han växer ur den på längden innan vikten så vi ska köpa britax twoway sen så han kan åka bakåtvänt ytterligare 1 år. MT funkar tills han är drygt 4 år skulle jag tro. 

• Gaytjej

Tack för era svar, jag tror jag har blivit lite klokare: nu

Fiffigast är att köpa två bakåtvända stolar med högre ryggstöd och sedan inte använda dem framåt, även om det det skulle gå, utan köpa bältesstolar när det är dags att vända. Right?

Två frågor:

1) Är de kombinerade stolarna generellt sett sämre bakåtvänd, än en stol som bara går att ha bakåtvänd?

2) Tror ni alltså att det går att ha en Hi-Way och en Two-Way bredvid varandra bakom passagerarstol respektive i mitten? (I en V70 i det här fallet)

Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Coyote
    Gaytjej skrev 2012-05-11 00:05:22 följande:
    Tack för era svar, jag tror jag har blivit lite klokare: nu

Fiffigast är att köpa två bakåtvända stolar med högre ryggstöd och sedan inte använda dem framåt, även om det det skulle gå, utan köpa bältesstolar när det är dags att vända. Right?

Två frågor:

1) Är de kombinerade stolarna generellt sett sämre bakåtvänd, än en stol som bara går att ha bakåtvänd?

2) Tror ni alltså att det går att ha en Hi-Way och en Two-Way bredvid varandra bakom passagerarstol respektive i mitten? (I en V70 i det här fallet)

Stämmer bra som du skriver, köp två bakåtvända stolar med hög rygg och använd dem bara bakåt.

1) Nej, de är inte sämre bakåtvända än en renodlad bakåtvänd stol, så det behöver du inte oroa dig för. De är bara inte bra framåt.

2) Jag skulle TRO att det går, men prova! Hi-way i mitten i så fall, eftersom den är något smalare och har stödben.
  • tinis77

Hi-way och two-way funkar kanon i bak i V70. Man får sätta de lite omlott bara, jag hade t-w längre ut på sätet och h-w längre in.

• Gaytjej

Tack återigen för era svar!

Det låter ju som att det får bli två st two ways då!

Just nu har JollyRoom rea på dem, undrar om de ofta har det eller om man skulle ta och köpa redan nu?Kommer behöva en TwoWay i september ungefär (och ytterligare en när lilltjejen börjar på dagis 2013).

• Sisisisi
    Gaytjej skrev 2012-05-13 10:47:14 följande:
    Tack återigen för era svar!

Det låter ju som att det får bli två st two ways då!

Just nu har JollyRoom rea på dem, undrar om de ofta har det eller om man skulle ta och köpa redan nu?Kommer behöva en TwoWay i september ungefär (och ytterligare en när lilltjejen börjar på dagis 2013).

De har legat på 1600 kr i normalpris på webbutikerna väldigt länge nu. Nån gång har de sänkt till 1200 kr!
Svar på tråden Kombinerad bakåt/framåt eller bara bakåt..?