Kombinerad bakåt/framåt eller bara bakåt..?
Jag behöver lite hjälp att tänka här...
Vi har två bilar och i nuläget har vi en Britax Hi-Way i varje bil till storebror + ett babyskydd lillasyster. Till hösten behöver även lillasyster en bilbarnstol och så småningom så måste vi ha två bilbarnstolar i varje bil.
Vi har två stora bilar (gamla V70) men det kommer ändå att bli ganska trångt för föraren när/om vi sätter en Hi-Way bakom förarstolen. Och Hi-Wayen hör väl till de stolar som tar minst plats? Storebror är nyss fyllda två och lillasyster är 8 veckor gammal. Min gissning är att båda kommer att vara lite små för sin ålder.
1) Vi vill att barnen ska åka så säkert som möjligt. Dvs bakåtvänt så länge det går i en så optimal stol som möjligt - samtidigt så måste ju föraren kunna köra bilen utan att ha knäskålarna i bröstet... =/ Vi vill av olika skäl helst ha båda barnen i baksätet.
2) När de vänder framåt sedan vill vi förstås att ska åka framåtvända så bra som möjligt, och eftersom vi räknar med att det är ganska många år till dess, så kanske det ha kommit ut något nytt på marknaden som vi vill köpa då?
Baserat på 1 och 2 så kanske inte en kombinerad framåt/bakåt-stol är det som passar vår situation bäst? Men tänk om vi köper två Hi-Ways till och sedan kommer vi tycka att barnen växer ur de stolarna för fort? =/
Så jag tror alltså att jag undrar:
Borde vi satsa på en bakåtvänd stol som är högre i ryggen än Hi-Way? Tar sådana väldigt mycket mer plats än Hi-Way? Tips på sådana? Eller finns det bra kombinerade stolar att köpa, så att vi i alla fall inte behöver köpa fyra nya stolar igen när det är dags att åka framåtvänt, utan bara två...? Tar sådana stolar mycket mer plats? Tips?
(hoppas någon orkar läsa och svara fastän det var långt och snurrigt...)