• Anonym (Pass)

Blir inte klok på exet, vad gäller oss?

Gemensam vårdnad om barnen, växelvis boende 14 dagar,

Jag, min fru, hennes två barn och mina två barn från tidigare förhållande har längtat efter en utlandssemester i över fem år och nu kom möjligheten att äntligen fått både råd och hittat en resa för oss 6 personer som vi bokade men det går ännu att avboka.

Problemet uppstod när jag informerade (i god tid) mina barns biomamma att vi tänkte åka utomlands en vecka under min boendeperiod med barnen och att barnen saknar pass, skickade passansökan till exet för medgivande av utförande av pass för minderåriga.

Hon vägrar skriva under den och säger nu att barnen ska inte få åka med på vår semesterresa och nu funderar vi på hur det blir för barnen? De kommer ju bli ledsna när de får veta att vi kommer att åka och de fick inte följa med pga att deras mamma vägrar skriva på passansökan!!!

Är det någon som vet vad som egentligen gäller i det här med pass för semester utomlands, barnen är folkbokförda på mammans adress men vi har gem vårdnad och växelvis boende kan hon ändå göra så här ????

Vi är svenska och vi vill bara ha möjligheten att resa utomlands på semester tillsammans!!

• Svar på tråden Blir inte klok på exet, vad gäller oss?
  • Anonym (vi med)

Vi kunde inte ta med oss ett barn pga nästan samma sak men då vägrade mamman lämna över passet till oss. Senare har hon vägrat skriva under ny passansökan så då har vi stannat inom landet.
    Har senare läst här på FL att man kan åka med ett annan sorts "papper"/legitimation som inte kräver bägge vårdnadshavarnas underskrift. Vet dock inte vart man kunde resa med denna idhandling kanske det var inom EU? Leta efter trådar med "Pass".

Eftersom ni har uppenbara brister i samarbetet kan denna historia vara en av anledningarna för ensam vårdnad. Dokumentera det som sker samarbetsmässigt (eller det som INTE sker snarare). För oss var det en av dem iallafall och har läst några domar där bl a detta med passansöknigar varit med som "bevisföring" i samarbetsfrågan.

• Anonym

jo,jag har skrivit på. annars är det olagligt..gäller alla kommuner!

• Anonym (Glöm det!)
    TaSe skrev 2012-05-11 16:32:34 följande:
    Nej, det är inte så i vissa kommuner. Det är lagstadgat i Sverige. Har den andra vårdnadshavaren fått ut ett pass på ert gemensamma barn har den personen förfalskat din namnteckning eller fått någon annan att skriva i dina uppgifter, plus att någon har bevittnat "din" namnteckning. Du kan göra en ganska saftig polisanmälan om det skulle vara så att ditt barn har ett pass som du inte har godkänt.
    Detta stämmer mkt bra, då jag sj befinner mig i en mkt smutsig vårdnadstvist där mitt x ville gå över huvudet på mig vad det gäller pass så kan jag tala om det att även om vi har gemensam vårdnad vilket vi har så får han absolut INTE ut ett pass för vårt barn om inte jag är med å legitemerar mig å godkänner, sen kan vem som helst här inne sitta å skriva vad dom vill men jag VET att det är så å ska upp för 3dje gng nu i tingsrätten så är väl insatt.
  • Anonym (jahaa)
    Anonym (Pass) skrev 2012-05-11 14:46:24 följande:
    Gemensam vårdnad om barnen, växelvis boende 14 dagar,

Jag, min fru, hennes två barn och mina två barn från tidigare förhållande har längtat efter en utlandssemester i över fem år och nu kom möjligheten att äntligen fått både råd och hittat en resa för oss 6 personer som vi bokade men det går ännu att avboka.

Problemet uppstod när jag informerade (i god tid) mina barns biomamma att vi tänkte åka utomlands en vecka under min boendeperiod med barnen och att barnen saknar pass, skickade passansökan till exet för medgivande av utförande av pass för minderåriga.

Hon vägrar skriva under den och säger nu att barnen ska inte få åka med på vår semesterresa och nu funderar vi på hur det blir för barnen? De kommer ju bli ledsna när de får veta att vi kommer att åka och de fick inte följa med pga att deras mamma vägrar skriva på passansökan!!!

Är det någon som vet vad som egentligen gäller i det här med pass för semester utomlands, barnen är folkbokförda på mammans adress men vi har gem vårdnad och växelvis boende kan hon ändå göra så här ????

Vi är svenska och vi vill bara ha möjligheten att resa utomlands på semester tillsammans!!
    Barn kan få pass utan den andra vårdnadshavarens samtycke....

http://www.polis.ax/poliisi/aland/home.nsf/pages/D4E3D30E25B33095C22576EF00364917?opendocument
  • Anonym (jahaa)
    Insatt skrev 2012-05-26 10:05:24 följande:
    Så ts bor i finland?
    det gäller i detta land med...hur vet jag de..? har varit med om det...för 3 veckor sen!
  • Insatt
    Anonym (jahaa) skrev 2012-05-26 10:08:48 följande:
    det gäller i detta land med...hur vet jag de..? har varit med om det...för 3 veckor sen!

Korkat ändå att länka andra länders sidor! Varför inte kolla hur det är i Bangladesh också när du ändå håller på.
  • Anonym (jahaa)
    Insatt skrev 2012-05-26 10:12:50 följande:
    Korkat ändå att länka andra länders sidor! Varför inte kolla hur det är i Bangladesh också när du ändå håller på.
    haha ok du e rolig:)
    Det görs i detta land med....tro du ej mig kontakta polisen o fråga dom!
    Insatt skrev 2012-05-26 10:19:10 följande:
    www.polisen.se/sv/Service/Pass-och-id-kort/Pa.../ Relevant länk, alldeles utan de finska undantagen.
     Skål
  • SupersurasunkSara

Har läst i nån tråd ang detta med pass. OM det kan bevisas att den andra gör detta för att jävlas kan man få pass godkänt iaf.

• Anonym

Jag skulle stämma om enskild vårdnad på grund av samarbetsproblem (i alla fall hota om det) om inte exet hade en jääävligt bra förklaring. Människan är ju tydligen inte kapabel till gemensam vårdnad.

• Anonym (vi med)

Ja visst går det att gå till tinget med detta men jag antar att det krävs lite mer utöver att det behövs bevis för att den ena nekar till passet.
    Tror det finns domar utlagda på nätet där just detta med passfrågan tas upp som en av orsakerna till ensam vårdnad.  

• Anonym (jahaa)
    SupersurasunkSara skrev 2012-05-26 20:10:03 följande:
    Har läst i nån tråd ang detta med pass. OM det kan bevisas att den andra gör detta för att jävlas kan man få pass godkänt iaf.
    det stämmer
Svar på tråden Blir inte klok på exet, vad gäller oss?