• Anonym (orolig mamma)

4-åring som kissar ner sig

Hej!
    Jag har en son som nyss blivit 4 år. Han har varit torr sen han var 2, 8 månader fast det har hela tiden gått i vågor. Ibland klarar han det galant men oftast är det lite kiss i kalsongerna. Han säger aldrig till när han behöver kissa eller när han är blöt. Nu sista veckorna har han börjat kissa ner sig helt och bryr sig inte utan kan springa omkring så här hemma! Vi har testat allt känns det som, vi har låtit det vara bara hjälpt honom att byta kalsonger men inte pratat mer om det, vi har blivit ledsna och försökt prata med han men ingenting hjälper. Vi har även gett han ansvaret själv vilket resulterade i att han sprang omkring helt blöt hela dagarna.

Två dagar har han nu fått springa hemma naken och då funkar det bra, han kissar själv när han blir kissnödig. Testade ikväll att ta på kalsonger och byxor men då kissar han ner sig igen. Vad ska vi göra? Varför går det bra när han är naken men inte annars?
    Ska vi ta på han blöja igen i några veckor och börja om sen? Jag börjar tappa hoppet och känner mig väldigt ledsen över det här.

Är inge roligt att åka bort när vi måste ha flera ombyten med oss jämt! Han bajsar i blöja och säger då till. Men vill inte bajsa på toa! Känner mig besviken på mig själv och undrar vad vi gjort för fel då det inte fungerar för vår son!

Är väldigt tacksam för svar!
    Mvh en väldigt ledsen och besviken (på mig själv) mamma!

• Svar på tråden 4-åring som kissar ner sig
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Det är inte alldeles ovanligt att barn som varit torra sen ganska länge börjar kissa på sig på dagtid. Oftast är det svårt att se några tydliga orsakssamband. Det kan vara att barnet har utsatts för många förändringar som kanske varit svårare än man trott, tex att få ett syskon, byta dagis, förälder som börjat jobba. DVS saker som ingår i det vanliga livet men som för en period är lite för mycket för en 4-åring. Då reagerar de med att gå tillbaka i utvecklingen i ett avseende, kissandet, men inte på något annat sätt.
    Det kan också vara så att det är helt inre skeenden hos barnet som gör att de blir ojämna på detta sätt. De tar utvecklingen i steg och ägnar sig åt ett steg i taget och då kommer något annat efter just då.
    Det ni omedelbart ska sluta med är att att vara besvikna och fundera över fel i uppfostran. Det handlar inte om det!
    Försök i stället att stå ut och tänk att det här är tillfälligt. Sonen kommer in i nya stadier och alla barn lär sig förr eller senare att både hålla sig torra och bajsa på toaletten.
    När det gäller det praktiska bemötandet så försök att inte krångla till det för mycket. Ta med ombyten när ni ska bort eller sätt på blöja om det är enklare. Ta det inte som ett personligt misslyckande utan tänk att det går över, precis som många andra saker barnet ännu inte kan. Det är inte ni som ska prestera ett torrt barn. Han blir torr när tiden är inne för det och ni kan bara avvakta.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden 4-åring som kissar ner sig