Anonym skrev 2012-08-22 07:57:59 följande:
Tycker jag läser nu och då om vuxna som beskriver att det haft ett helvete under uppväxten och som känner att nästan det största sveket är att ingen utanför familjen såg eller ingrep - att det var värre än att föräldrarna brast i sin föräldraroll.Tankvärt!
Sant. Har själv barndomsvänner som växte upp i ett helvete, med grav psykisk o fysisk misshandel och missbrukande föräldrar. Alla runtom visste, men gjorde ingenting. Och föräldrarna ljög och manipulerade. Soc kom dit vid något tillfälle, men de förvarnar ju alltid först, så fadern hotade ungarna till tystnad, så de vågade ju inte säga någonting. Det var 5 barn i den familjen. Alla är vuxna med stora problem idag, alkoholism och psykisk ohälsa. De känner en sådan enorm bitterhet över att inte blivit sedda, utan bara övergivna, lämnade i skiten.
Nej, jag tror inte alltid att det är bra att stanna kvar hos föräldrarna. Min erfarenhet är att insatserna är otillräckliga. Har föräldern psykisk ohälsa eller missbrukar, så räcker inte hembesök ett par gånger i veckan. Det är ju ingen förälder som glatt erkänner för soc hur illa allt är ställt när dörren stängs och ingen ser på. De flesta försöker väl hålla skenet uppe någolunda.