• robert2012

Namnbyte för barn

Hej,

Jag är gift med en utländsk kvinna som hade redan en liten tjej (7 år) från början. Vi fick barn tillsammans och pojke fick mitt efternamn. Nu vill hon ändra namn på den lilla pojken och hon vill att han ska ha samma efternamn som henne. Jag är väldigt osäkert om jag skulle godkänna namnbyte. Jag har bara en lite känsla att hon vill tillbaka till sitt land i framtiden och det blir enklare om barnen ska ha samma efternamn som henne.
    Jag behöver hjälp, tips och råd från er allihopa. Tack så mycket

• Svar på tråden Namnbyte för barn
  • SupersurasunkSara

Beror väl på vilket land hon kommer ifrån. I vissa länder 'tillhör' ju barnen mannen och hon kanske tänker att hon inte får behålla barnet om det inte har hennes efternamn om hon vill tillbaka till sitt hemland i framtiden.

• robert2012

Tack på din supersnabbt svar.! Det gäller Japan

• Annika i Gbg

Ni skulle kunna ge henne dubbelnamn, kanske? Förnamn, mammas efternamn, pappas efternamn. På så sätt kan man välja vilket namn man använder i olika situationer. Eller tänker jag fel? Mamma kan ju ha samma form på sitt namn.

Jag tror på livet - även när det sparkar skiten ur mig!
  • robert2012

Det är det som är problem! Jag tror det inte. Jag hade tänkt boka en tid hos familjerådgivning men det hade varit bra få en del råd från folk på sajten

• robert2012

Det är mer rättvis Annika.

• Dixie
    Annika i Gbg skrev 2012-05-13 09:32:11 följande:
    Ni skulle kunna ge henne dubbelnamn, kanske? Förnamn, mammas efternamn, pappas efternamn. På så sätt kan man välja vilket namn man använder i olika situationer. Eller tänker jag fel? Mamma kan ju ha samma form på sitt namn.
    dubbelnamn finns inte (längre.....)
    ett namn blir mellannamn och ett namn blir efternamn, och man kan inte välja vilket man vill använda när..... dessutom kan man inte föra mellannamnet vidare (när man gifter sig, eller får barn)
  • Pompeia01

Alltså, jag är så gammaldags att jag tycker att man ska gifta sig innan barnen kommer. Och att man då också ska ta ett gemensamt efternamn, som helst bör vara mannens efternamn från början. Om ni nu inte är gifta, så gissar jag att det faktum att barnet har ditt efternamn i alla fall kan kännas bättre för både dig och pojken. Att ni får ett starkare band. Bandet till modern har ju ett barn helt självklart ändå...

Så jag skulle inte gå med på ett namnbyte om jag var du.

Japans kultur känner jag inte till, för övrigt.   

• Pompeia01

Förlåt - nu såg jag att det stod att ni var gifta! Men då behåller pojken ditt namn såklart. Helt självklart!

Svar på tråden Namnbyte för barn