• Lillamy123

Flaskmatas men skriker å krånglar. Han ÄLSKAR smakportioner och vill ha mer! Kan man börja tidigare med större mål?

Hej!
    Min son är nu 4½ månad. Han har flaskmatats från 2 månader ungefär då amningen inte fungerade.
    MEN han har alltid varit krånglig vid matning.. Skriker till ibland, sprattlar, sparkar, fäktar, kastar med huvudet osv.
    RIKTIGT jobbigt att varenda gång behöva fajtas vid måltiderna.
    Nu har han fått börja med pyttesmå smakprov som det så fint heter (1 krm) men han blir som tokig och vill bara ha mer å mer! Vi har gått upp till ungefär 2 tsk under 2 veckor å hans mage verkar klara det bra (pepparpeppar) ingen förstoppning eller magont. Vi matar honom alltid innan med sin ersättning så det inte ska konkurrera. Men nu har matningarna blivit svårare och svårare.. Han vägrar nästan flaskan å skriker å håller på. 
    Jag har tagit upp problemet på bvc men inte fått något direkt svar på varför eller hur ja ska lösa problemet... Dom ser ju bara att han går upp i vikt men FATTAR liksom inte vilket slit det är vid VARJE matning.. ja orkar snart inte känns det som..

Jag har provat olika nappar... medela, bambino, mam och avent.. vi kör med medelas på babinoflaskorna, funkar bäst.   
    Jag brukar ha honom i famnen men han gillar bäst att ligga brevid på soffan. Sittandes fungerar inte alls.
    Om man säger såhär är inte napparna eller han position problemet utan han är less på sin äckliga mat :) han har mjölkproteinallergi och käkar Althera.. (samma problem innan med babysemp1 bara lite värre nu)    

Jag vill bara slippa flaskmatningen å gå över till "vanlig mat"  eftersom det tycker han om!... 

Någon som har samma problem? Tips att ge?

• Svar på tråden Flaskmatas men skriker å krånglar. Han ÄLSKAR smakportioner och vill ha mer! Kan man börja tidigare med större mål?
  • Lillamy123
    enmamma skrev 2012-05-13 19:32:03 följande:
    Mata på du bara, mitt matvrak till son var snabbt uppe i flera msk.
    Glad
  • LV2
    Lillamy123 skrev 2012-05-13 20:08:59 följande:

Men ger det samma näring som ersättning gör?
    Min dotter åt bara det och jag fick information att gröt innehåller mycket näring och vitaminer. Hon växte som hon skulle gick upp i vikt som hon skulle och har inte varit sjukare än andra barn. Jag var också tveksam i början och orolig att låta henne bara äta gröt och inte ersättning men vad skulle jag göra tvinga i henne ersättningen varje gång och ha en galskrikande unge.  Hon måde bra av gröten och BVC sa inget om det de viste att hon höll på så och jag fick ge henne gröt.
  • phillipha

Har du provat att ge honom ersättningen i en kopp eller mugg alt med sked? Han kanske inte gillar att suga. Prova annars att blanda ersättningen med lite katrinplommonpure så blir den godare!

• tina14

är han intresserad av mat och vill smaka är det viktigare än ålder tycker jag. Min son (frisk 5åring) började med smakisar vid 4 mån, och ganska snart var bröstmjälken ersatt med gröt kvällstid, han mådde bara bra av det då han fick mindre problem med magen efter fått börjat äta riktig mat (hade kolik första tre mån), kan tillägga att jag fortsatt dock amma honom också upp till 1år. Min dotter var istället helt ointresserad av smakisar, så hon han bli nästan åtta månader innan hon ville prova ordentligt.

Är barnet matintresserat så passa på och börja tycker jag....alla barn är olika, åldersriktlinjerna är bara rekommendationer.  

• skogsvitter

I princip alla barn är så här i den här åldern vid matning, det är extremt vanligt och handlar inte om att de vill ha annan mat eller så. Det handlar helt enkelt bara om inre utveckling, och de har blivit mer medvetna om sin omgivning och störs mer av den än tidigare. Ibland kan det hjälpa att gå in i ett tyst, mörkt rum och mata.

Jag tycker inte rätt sätt är att börja öka på med fast föda. Det komiska i detta är att de som ammar och upplever detta beteende tror att bröstmjölken inte räcker så då ger de ersättning, de som ger ersättning tror att inte den räcker så då blandar de ut med välling eller ger smakisar, de som redan ger gröt och smakisar tror att bebisen plötsligt bara vill ha det så då börjar de öka på portionerna. Och i slutändan kan jag garantera att inget av detta är någon slags lösning för någon, utan det här beteendet kommer avta helt av sig självt! Vare sig du fortsätter ge ersättning som vanligt eller försöker med något annat.

Båda mina har varit exakt så här i exakt den här åldern, som sagt, precis som de flesta andra. Men jag har fortsatt amma på så gott det har gått (ofta i sömnen) och snart har det gått över. Då har jag kunnat amma som vanligt tills det faktiskt har varit dags för smakisar på riktigt.

• skogsvitter
    Lillamy123 skrev 2012-05-13 19:26:57 följande:
    Alltså vi har inte testat just gröt men...potatis, majs mangopuré, morot osv. Vad det än har varit så blir han helt till sig när skeden kommer fram å han gapar stort p vill bara ha mer å mer. När vi injte gett mer (efter typ 2 tsk) blir han jättearg...
    Om han har ett sådant intresse kan det vara ännu roligare för honom att äta själv, så jag föreslår att ni testar lite plockmat och låter honom få smakupplevelser av allt möjligt roligt! Det är den absolut roligaste tiden om bebisen faktiskt har intresse, försök erbjuda så många olika smaker som möjligt och vänj honom vid det. Det är så man tar till vara på intresset. Det handlar alltså inte om att öka portionerna till en början, det kommer först senare. Plockmat att börja med kan tex vara olika mjuka frukter i stavar, banan, mango, päron, melon, etc, stora som han lätt kan hålla i och själv suga på. Mjukt kokta grönsaker som morot, potatis, blomkål, broccoli, selleri osv kan också skäras i stavar som kan hållas i. Ge tex en sådan stav varje dag, så uppmuntrar du även hans motoriska utveckling och munmotoriken
  • LV2

Du ska göra som du känner för. Jag provade att ge min dotter ersättning i kopp och sked innan jag tog beslutet att gå över helt till gröt. Hon skrek lika mycket när jag gav koppen som skeden huvudsaken är att din son blir mätt och nöjd och går upp i vikt. Jag har haft samma problem som dig med min dotter hon tyckte inte om den flyttande födan hon ville ha sin gröt. Idag är hon 19 månader gammal frisk och kry som jag sa innan alla barn är olika man får lyssna in sitt eget barn

• skogsvitter
    LV2 skrev 2012-05-14 07:38:27 följande:
    Du ska göra som du känner för. Jag provade att ge min dotter ersättning i kopp och sked innan jag tog beslutet att gå över helt till gröt. Hon skrek lika mycket när jag gav koppen som skeden huvudsaken är att din son blir mätt och nöjd och går upp i vikt. Jag har haft samma problem som dig med min dotter hon tyckte inte om den flyttande födan hon ville ha sin gröt. Idag är hon 19 månader gammal frisk och kry som jag sa innan alla barn är olika man får lyssna in sitt eget barn
    Fast det är ju väldigt vanligt att de plågas av förstoppningsproblem om man börjar med fast föda för tidigt, och generellt så är det för tidigt med större mängder när de är så här små. Även om det säkert går bra för enstaka så är det ju dumt att ge rådet eftersom man inte vet om just TS bebis är ett undantag, eller om han är som de flesta och faktiskt inte är mogen ännu. Det är väl bättre att ta till vara på intresset och vänta ut utvecklingsfasen istället för att bara sleva in och på köpet orsaka magproblem?
  • Lillii

Min dotter ville inte äta ur flaska, och har aldrig velat. (7,5 månader nu). När hon var som jobbigast vid 4 ½ månader så sa min bvc-sköterska åt mig att börja mata henne med gröt på kvällen (+ amning då)

(nu visade sig iofs att hon är mjölallergiker så hon behöver specialgröten utan mjölk)
    Hon har iaf varit helt galen i att äta sen hon började få.

Sedan en månad tillbaks så äter hon bara mat/gröt (eftersom hon fortfarande vägrar flaska), vilket dietisten på sjukhuset tycker är helt okej. Nu ville ju iofs dotter sluta ammas, hon låg bara och snuttade på morgon och kväll, däremellan vägrade hon ens ta bröstet så jag hade inte mycket annat val.

Men som många andra skriver, testa gröt - finns ju 4 månaders gröt så why not =) 

• Julia08

När min äldsta son som nu blir 12 år var liten så började man med vanlig mat vid tre månaders ålder.
    Jag har gjort likadant med mina minsta och det har inte varit några invändningar från BVC. Min 2-åring var dock inte så intresserad av mat förren han var nästan 5 månader. Man märker på barnen vad dom föredrar =) 

• skogsvitter
    Julia08 skrev 2012-05-14 10:39:03 följande:
    När min äldsta son som nu blir 12 år var liten så började man med vanlig mat vid tre månaders ålder.
    Jag har gjort likadant med mina minsta och det har inte varit några invändningar från BVC. Min 2-åring var dock inte så intresserad av mat förren han var nästan 5 månader. Man märker på barnen vad dom föredrar =) 
    Rekommendationen för 12 år sedan var att börja med smakisar mellan 4 och 6 månaders ålder, knappast att man skulle börja redan vid 3 månader!
  • Krila

Skulle ge honom det han faktiskt äter! Bättre att han äter något än ingenting alls!

Min dotter har aldrig varit ett matvrak. Drack ersättning från födseln då hon vägrade amma. Pumpade max 2 veckor innan mjölken sinade. Började med smakisar vid 4 månader och de va väl ingen jättehit. Men gröt ÄLSKADE hon! Så hon fick gröt 2-3 ggr om dagen och ersättning och smakisar utöver det.

Kör på magkänslan!

• LV2

Jag kan förstå att det låter konstigt att ge en 4,5 månaders bebis gröt men barnet behöver näring och varför ska man tvinga barnet att äta något den själv inte vill. Gröt innehåller mycket näring och vitaminer min BVC sköterska tyckte det var okej att min dotter åt gröt hon ville ju det själv och hon var nöjd glad mätt., Jag tycker bara man får känna av sitt eget barn. Min dotter klarade gröten väldigt bra och mådde bra som sagt du märker snabbt om lill killen mår bra av gröten om du nu bestämmer dig för att prova.

• skogsvitter
    LV2 skrev 2012-05-14 12:16:47 följande:
    Jag kan förstå att det låter konstigt att ge en 4,5 månaders bebis gröt men barnet behöver näring och varför ska man tvinga barnet att äta något den själv inte vill. Gröt innehåller mycket näring och vitaminer min BVC sköterska tyckte det var okej att min dotter åt gröt hon ville ju det själv och hon var nöjd glad mätt., Jag tycker bara man får känna av sitt eget barn. Min dotter klarade gröten väldigt bra och mådde bra som sagt du märker snabbt om lill killen mår bra av gröten om du nu bestämmer dig för att prova.
    Fast nu handlar det ju egentligen inte om att bebisen  inte själv vill äta den normala födan, utan det handlar om en utvecklingsfas som går över och som innebär svårigheter och krångel. De krånglar med maten i den här åldern, men man brukar kunna hitta sätt att få bebisen att äta tillräckligt ändå, även fast det är krångligt, bökigt och stökigt. Vid bröstet eller vid flaskan. I TS fall är han ju dessutom extra mycket så att han alltid har krånglat vid matningen, vad skulle du ha gjort då menar du? Gett gröt och smakisar sedan han föddes?! Det är bara att fortsätta som hon gör så lugnar det ner sig igen.
  • LV2

Ts du ska göra som du känner för jag kan inte säga åt dig vad som är bäst för ditt barn eller någon annan mamma heller. Alla barn är olika det får  man aceptera

• Lillamy123

Hej allihopa! Jag tänkte meddela er en uppdatering om läget!

Vi började med smakportioner vid 4½ månad. Han var interesserad men bara första skedarna...så han började matvägra tilslut och flaskan fungerade knappt heller. I flera dagar i rad åt han ca 20 ml ersättning var 4e timme!! Så efter kontakt med vården blev vi remiterade till Special-bvc och har fått såå bra hjälp utav FÖRSTÅENDE och ERFAREN personal.. De gjorde hembesök först och nu vi har kontakt en gång i veckan.
    Idag (kan självklart ändras) är han drygt 6 månader och äter en hel stor burk 6månaders mat 190g OCH nästan en halv päronpure till efterrätt till lunch! (sen får han gröt mellis å middag med) Sen såklart kan han krågla nåt mål då och då. Men i deet stora hela är allt 100ggr bättre!
    Så skönt! Tack alla för era tips och stöd!! Hjärta  

Har däremot fått en dietist som säger att han ska få i sig 1 LITER vätska om dagen.. Vilken unge dricker det? Maten lär ju innehålla endel vatten men aldrig att han kommer upp i dom mängderna...   

• skogsvitter

Special-bvc? Låter ju bra. Något sådant har inte vi, vad innebär det?
    Låter kanonbra att han börjat äta ordentligt igen! Får man fråga vad som var problemet, eller vad ni gjorde för att komma till rätta med det?

Angående vätska så ska du inte oroa dig, dietisten menar totalt i samband med mat, ersättning och allting och ja det blir helt garanterat 1 liter, var så säker. Annars ser man ju direkt om de får i sig för lite på kisset! Kom ihåg att burkmaten innehåller nästan bara vatten. Ytterst lite näring, så därför kan det vara bra att tillsätta extra fett, om du inte redan gör det. Och försök se om han vill äta lite hemlagat också och inte bara burkmat. Kan ske både i mixad form men också som plockmat nu när han är så pass stor.

Svar på tråden Flaskmatas men skriker å krånglar. Han ÄLSKAR smakportioner och vill ha mer! Kan man börja tidigare med större mål?