• Längtanefterlilladig

Tråden för oss som inte har barn & inte gör IVF

Hej tjejer! Jag skulle vilja starta en tråd där vi kan prata tillsammans. Denna tråden gäller oss som inte har barn sedan innan utan försöker få sitt första barn. Jag har inte hittat någon tråd där man inte pratar om IVF och liknande. Jag & min man har försökt skaffa barn i två år. Jag trodde det skulle vara lätt som en plätt att få barn. Efter första oskyddade sexet så började jag testa som en galning. Men efter ett år tänkte jag att det är något fel på mig. Vi skrev in oss på en klinik och började göra tester. Min mans spermier var väldigt bra och hela han var bra På mig hittade dem heller inget. Alla blodprover var bra, min livmoder och äggstockar var bra. Vi blev inbokade på en äggledarspolning. Gjorde den och blev helt otroligt gravid en mens efteråt. Vi hade haft sex varje dag den ägglossningstest på läkarens inrådan. Och jag tänkte att jag skulle ta ett test när jag var på BM och ingen mens kommit. Jag ställde klockan på 5 minuter och gick ut och från badrummet. När klockan ringde gick jag fram till testet och höll på att trilla ihop. Det visade positivt. Jag sprang ut till min man och han blev chockad. Trodde nästan inte på mig. Dagen efter tog jag ett CB digital och jajemen. Där stod GRAVID Jag eller VI var i ett lyckorus. Jag ville berätta för alla. För inte trodde jag att det skulle leda till missfall. En vecka senare, fredagen den 13 dessutom vaknade jag, ställde mig upp och det bara rann blod. Jag skrek rakt ut och stor grät. Hela min värld rasade samman. Jag hade inte i mina vildaste fantasier trott på missfall. Vi som haft så svårt att bli gravida. När vi väl blev det skulle väl allt gå galant!? Hela månaden var jag som ett nervvrak. Jag fick komma till gynekologen. Allt såg bra ut. Nu skulle jag få börja med ovitrelle ägglossningsspruta nästa mens. För att ägget verkligen ska släppa. Jag tog den en mens efter missfallet. Och blev gravid igen. Denna gången var jag fortfarande glad och trodde inte mina ögon. Men visste vad som kunde hända. Jag tog ett test på torsdagen BIM -3. Blev mkt svagt. Tog ett till 2 dagar senare lika svagt. Då visste jag vad det betydde. Fem dagar efter började jag blöda. Då var jag mest arg. Arg på alla som blir gravida lätt. Att på alla som inte ens vill ha sitt barn. Arg på min kropp. Arg på ALLA! Gick till läkaren. Allt bra med min kropp. Får utskrivet crinone att börja ta 1 vecka efter Ovitrelle. Ska tydligen hjälpa kroppen att bygga upp en bra miljö för fostret och hindra blödning. Nu är jag här 2 månader,2 menscyklar efter missfallet. Inget händer. Jag var helt helt hundra denna gången på att jag var gravid. Tog sprutan 30/4. Ägglossning skulle ske 2/5. Tog test idag- negativt. Så det sket sig denna gången med. Har beställt telefontid hos läkaren idag. Nu vill jag ha en insemination. Det var tal om det först. Innan första graviditeten. Men nu tyckte han inte det var lönt för jag KAN bli gravid. Tydligen inte längre. Jag är så lessen över detta. Jag bara längtar till den dagen då vi får se ett litet hjärta slå i min mage. Tills vi för berätta att vi ska bli mamma & pappa. Tills min mage växer. Åh va jag längtar efter en stor fin mage. Det skulle vara så skönt att ha någon i ungefär samma sits att prata med. Du kan väl berätta din historia? Kram på dig & lycka till där ute!!

• Svar på tråden Tråden för oss som inte har barn & inte gör IVF
  • Fiffig
    CN83 skrev 2012-06-25 11:07:17 följande:
    Hej allihopa jag hoppar in här. Känns som att denna tråden passar mig bra. Jag o min kille började försöka för nästan 1 år sen. Ingen av oss har nått barn sen tidigare. Trodde väl liksom dom flesta att detta inte skulle vara några problem men nu står man här 2 mf och en ofostrig bakom sig. Utredning visar ingenting och nu väntar vi bara på ett + ( har försökt så gott vi kunnat denna månaden, hehe) så vi kan delta i LBs studie i Borås. Tycker att det är så konstigt för min kropp har börjat bete sig precis som att man är gravid varje månad efter ÄL och det är svårt att veta om det är gravid symtom el inte. Detta har blivit värre efter varje mf. Någon som har samma? Känner mig såå förvirrad varje månad.

Hej! Såg att du skrivit om någon studie i Borås och blev nyfiken i en strut vad den handlade om? Bor nämligen själv i just Borås!
  • CN83

Fiffig: Studien är till för att ta reda på om par med upprepade missfall kan bli hjälpta av en låg dos blodförtunnande ( trombyl ). Ska bli spännande att få veta resultatet när hela studien är klar. Jag o min kille är par nr 375 i studien :). Nu ska vi bara få till det också ;) så vi kan börja behandlingen.

• Fiffig

Ahaa! Hoppas ni lyckas snart då så ni kan prova! Vi har aldrig blivit gravida, eller ens fått göra något gravtest. Min mens är tydligen punktligare än tåget! Men nu hoppas vi förstås att vår dos med pergotime ska hjälpa. Trodde verkligen aldrig vi skulle hamna i den här sitsen.

• CN83

Fiffig: Ja det hoppas jag med. Vi har ju eller hade iaf väldigt lätt för att bli gravida men man vet ju aldrig, det kanske börjar krångla det med. Nu är största projektet för oss att det ska stanna kvar och må bra därinne :).
    Har du kollat din ägglossning då eller vad tror dom i erat fall? Pergo ska väl hjälpa till med ägglossning?? Har inte jätte bra koll på alla mediciner.
    Trodde inte heller att vi skulle hamna i en sån här situation, känns riktigt tungt ibland. Speciellt när vi har babyboom där jag bor. Alla är gravida eller har precis fått.
    Hoppas verkligen att vi båda kommer lyckas snart då :)
    Hade vart så roligt att få lyckas.

• Fiffig

Jo, jag har troligtvis egen äl. Har i alla fall plussat på äl-test sen i höstas! Vid utredningen var ett av mina tester som indikerar äl aningen lågt så läkaren valde att skriva ut pergotime för att förstärka ägglossningen. Och nog har den blivit starkare nu, var på koll igår och på vul syntes fem äggblåsor mot en förra gången vi var där! Nu hoppas vi att våra chanser har ökat betydligt! Annars fanns inget "fel" på någon av oss. Alla våra prover ser bra ut, vilket också är lite frustrerande. Här är det lite samma, de flesta av våra vänner har fått barn under året. Och det blir bara jobbigare och jobbigare när jag får ett nytt gravidbesked! Vet inte hur jag ska bli mer positiv, eller "slappna" aaav som alla säger...

• CN83

Fiffig: ahh ok då förstår jag. Det kommer säkert gå mkt bättre denna gången ð???. 5 äggblåsor är ju lovande.

Jag o min kille kom överens om att ta ett test i em när jag slutat jobba. Han sa igår att han tyckte mina bröst kändes som "gravid" bröst. Så jag hoppas på hans omdöme. Har även haft dragningar i ryggen, håll i sidan, molvärk o stickningar i tjejmagen och i ljumskar. Lite yrsel o väldigt svagt illamående. Om detta testet inte är positivt så har min kropp ballat ur fullständigt.
    Oj vad långt det blev ;)

• CN83

Tog ett CB test som va negativt... Hmm... Läste sen att om man testar innan beräknad Bim så måste man testa med morgonurin samt att man inte ska dricka massa innan heller.. Jag var ju Bim-3. Jaja får väl vänta o se om tant röd kommer annars får jag testa igen.

• CN83

Hmm jag va helt 100% säker på att mensen skulle komma imorses. Fick extrem mensvärk så jag tog en tablett o tampong men Nope ingen mens på hela dagen. Kanske kommer imorgon. E liksom på dag 31 imorgon.

Fiffig: Ska ni försöka själva nu då? När har du beräknad Bim?
    Idag fick jag ett till gravid besked, en kompis som e några år yngre skall ha sitt andra nu i vinter... Vad ska man säga??!! Känner mig så utanför.

• Fiffig

Åh, jag tycker också det är så svårt med alla graviditetsbesked. Roligt för dem, men samtidigt en påminnelse för mig om vad jag saknar mest!
    Brukar din mens vara regelbunden? Har du vågat testa igen?
    Vi försöker själva tre månader till, men med hjälp av pergotime för att boosta ägglossningen. Händer inget ska vi få remiss till ivf.

• CN83

Ja det är samma här.. Visst e jag glad för deras skull men som du säger är det en grym påminnelse.
    Då får vi absolut hålla tummarna för att ni boostat ÄL ordentligt nu och att det blir ett plus :). Annars är det ju bra o få hjälp med ivf också.
    Vi kommer nog inte få ivf eftersom att vi blir gravida så lätt men haft problem att behålla det. Har bestämt mig för att ändå fortsätta några ggr till om det blir så.
    Jag brukar ha mens hyfsat regelbundet på dag 29 el 30 men någon gång ibland har den kommit senare så jag ger det dagen imorgon också. Testade ju inte idag för jag va så säker på att den skulle komma men men..

• CN83

Jahopp då kom tant röd då :( samma dag som två besked på Facebook om att två barn har kommit till världen.. Usch detta blev en jobbig dag alltså.. Känner mig såå himla ledsen idag, vill bara ligga hemma och gråta. Det är så himla orättvist alltihop.

• Fiffig

Men suck!! Tillåt dig att vara besviken ett tag, och tänk sen på att idag kan vara första dagen på en graviditet! För så räknar man ju om du blir gravid nästa cykel. Ibland brukar det hjälpa mig att se framåt när den där retliga röda damen gör besök! Kram!!

• CN83

Mmm det ska jag, har ju en enorm PMS denna gången o känns som att jag kan börja gråta närsom.
    Sen får det bli nya tag som du säger. Vad smart att tänka på det sättet förresten. Det gör ju det hela mer positivt :).
    Nästa gång ska jag verkligen försöka att tänka bort allt vad jag känner, inte känna efter så mkt så slipper man att bli så besviken.
    Hur går det för dej?? När har du beräknad Bim??

• Fiffig

Men hur lätt är det att vara så där cool och avslappnad, även fast man försöker. Jag hoppas nästan alltid in i det sista, och ibland får man ju också lite symptom som lika gärna kunde vara graviditetsymptom. Dom gånger du har blivit gravid har det känts jätteannorlunda då? Jag inbillar mig att när man väl har lyckats då känns det liksom. Men jag vet ju inte.
    Här är det lugnt på den fronten. Vi kör varannan dag nu ett tag till. Äl var nog i måndags eller tisdags, så om cirka en och en halv vecka är det väl bim! Blir en väldigt mycket längre cykel jämfört med min vanliga 23 dagar. Nu far vi iväg till släkt ett tag, får se hur det går med myset då!

• CN83

Nä det är inte lätt att vara cool även fast jag så gärna skulle vilja vara det..
    När jag varit gravid de andra gångerna så kan jag inte säga att det skiljt sig i tecken innan Bim mot vad jag haft nu... Trodde också att det va så att man vet när man lyckats men icke. Det enda som räknas för min del iaf är det där + på stickan.
    Hoppas att ni lyckats denna gången då. Ha det så trevligt på eran lilla semester.

Svar på tråden Tråden för oss som inte har barn & inte gör IVF