Han har lämnat mig med 7 mån son och 11 000 i räkningar!!
Hej,
För 2 månader beslöt sig min man (vi är gifta sen 3.5 år tillbaka) att lämna mig ensam med vår då 5 månader gamla son som vi har gemensam vårdnad om. Nu visar det sig att han inte är på väg att komma tillbaka och då återstår den ekonomiska biten.
Vi har fastna kostnader för boende inkl tv, tele, försäkring, el på runt 11 000 kr per månad. Nu säger min man att han kan bidra med 4 000 kr (denna summa är inklusive underhåll för vår son) Båda står på kontraktet för boendet (hyreslägenhet) vi är fortfarande gifta och har båda vårdnaden om vår son.
Jag har ut ungefär 8000 kr i föräldrapenning per månad, medan han har lön på runt 15 000. Vad är han enligt lag tvungen att betala? Han pratar om att jag ska ta ut fler fk dagar för att klara med med de 4 000 kr jag ska få. Men han borde väl vara skyldig till minst hälften av våra boendekostnader samt underhåll för vår son? Vilket borde innebära 6 600 kr (11 000 / 2 + 1 100)
Jag har även kontaktat en jurist nu men då det är helg så vore det skönt om någon kunde stilla min oro lite för jag mår väldigt dåligt.
Ekonomiska frågor är väldigt svårt att diskutera med min man och jag misstänker att en tredje part skulle behövas.
Trevlig helg!