• Anonym (Desperat)

Han har lämnat mig med 7 mån son och 11 000 i räkningar!!

Hej, 

För 2 månader beslöt sig min man (vi är gifta sen 3.5 år tillbaka) att lämna mig ensam med vår då 5 månader gamla son som vi har gemensam vårdnad om. Nu visar det sig att han inte är på väg att komma tillbaka och då återstår den ekonomiska biten. 

Vi har fastna kostnader för boende inkl tv, tele, försäkring, el på runt 11 000 kr per månad. Nu säger min man att han kan bidra med 4 000 kr (denna summa är inklusive underhåll för vår son) Båda står på kontraktet för boendet (hyreslägenhet) vi är fortfarande gifta och har båda vårdnaden om vår son. 

Jag har ut ungefär 8000 kr i föräldrapenning per månad, medan han har lön på runt 15 000. Vad är han enligt lag tvungen att betala? Han pratar om att jag ska ta ut fler fk dagar för att klara med med de 4 000 kr jag ska få. Men han borde väl vara skyldig till minst hälften av våra boendekostnader samt underhåll för vår son? Vilket borde innebära 6 600 kr (11 000 / 2 + 1 100) 

Jag har även kontaktat en jurist nu men då det är helg så vore det skönt om någon kunde stilla min oro lite för jag mår väldigt dåligt. 

Ekonomiska frågor är väldigt svårt att diskutera med min man och jag misstänker att en tredje part skulle behövas. 

Trevlig helg! 

• Svar på tråden Han har lämnat mig med 7 mån son och 11 000 i räkningar!!
  • Anonym (Desperat)

K

Anonym skrev 2012-05-17 13:15:42 följande:
    Du har ju haft två månader på dig att fundera på hur du ska skaffa nytt boende och hur du ska göra med ekonomin. Vad har du gjort under tiden?

Han drog för att nu i veckan bestämt sig för att inte komma tillbaka. Jag har kanske varit lite otydlig men han har sagt från början att han vill ha lite utrymme för att sen komma tillbaka och att vi löser ekonomin under tiden. Men nu är situationen annorlunda och det fick jag veta igår. Så vad har jag gjort under tiden? Jag har varit tålmodig mot med man och tagit hand om vår son!
  • Anonym (Desperat)
    Vinterankan skrev 2012-05-17 16:14:32 följande:
    Vet inte vad lagen säger men som några andra har skrivit så borde han rimligen betala halva hyran under uppsägningstiden + underhåll. Och lika rimligt är det att du börjar ta ut fp 7 dagar i veckan då der väl ändå borde vara en självklarhet att göra vad man kan för att försörja sig själv innan man börjar få pengar av andras inkomster.

Precis, det håller jag med om. Han använder det dock som ett argument till att inte behöva betala halva hyran + underhåll. Men frågan är vilka rättigheter man har och vart jag kan vända mig?
  • Fru Sveden

Jag hade gått med på 4000:- + 1273:- i underhåll om din ex man skriver över alla.dagar utom dom 60 dagarna han inte kan skriva över.om ts tar ut för många dagar kan hon stå där utan försörjning och om exet då vägrar skriva över dagar eller var fl själv så måste hon gå till soc. Så ts se till ha få honom att skriva över dagarna eller att göra,klart för honom.att han kommer få vara få om han inte betalar mer.

• Anonym

Ts självklart måste du ta ut max antal dagar om du inte kan försörja dig ananrs. Eftersom ni inte verkar komma överens så föreslår jag att du ringer din kommun och ber dme kalla din ex-man till samarbetssamtal. Ska tex han ta ut sina föräldradagar?

• Anonym (Desperat)

Jag kan också tydliggöra att dessa 4000 handlade om perioden när han ville ta en paus för att sen komma tillbaka till oss och äktenskap. Då gav jag honom skiljsmässopapprena för att det är orimligt så vad premisserna han tänk betala nu som separerade på riktigt så att säga vet jag inte. Han skulle haft umgänge med sonen idag men kom inte. Svarar varken på sms eller telefonsamtal.

• sirisdotter
    Fru Sveden skrev 2012-05-17 17:28:24 följande:
    Jag hade gått med på 4000:- + 1273:- i underhåll om din ex man skriver över alla.dagar utom dom 60 dagarna han inte kan skriva över.om ts tar ut för många dagar kan hon stå där utan försörjning och om exet då vägrar skriva över dagar eller var fl själv så måste hon gå till soc. Så ts se till ha få honom att skriva över dagarna eller att göra,klart för honom.att han kommer få vara få om han inte betalar mer.
    Säkert ett bra råd att ha med fp-dagar i  ev.   förhandling med pappan.

Men  "soc."  ?    -  ts har ett arbete med god inkomst att gå tillbaka till efter föräldraledigheten.
  • Anonym (Desperat)
    sirisdotter skrev 2012-05-17 18:43:25 följande:
    Säkert ett bra råd att ha med fp-dagar i  ev.   förhandling med pappan.

Men  "soc."  ?    -  ts har ett arbete med god inkomst att gå tillbaka till efter föräldraledigheten.
    Nä soc är inte alls aktuellt här. Jag har lite undansparade pengar som jag lever på just nu men det känns inte rättvist att vi ska behöva göra det när jag misstänker att maken rent lagmässigt bör betala mer.

Jag är inte ute efter att bli försörjd av min man, jag har försörjt honom i 2.5 år (han kom till sverige för tre år sedan och fick sitt fasta jobb för 6 månader sen)  tills den dagen jag födde vår son och då fortsatte jag att ge alla mina pengar till honom så skötte han utgifterna. Vilket jävla misstag! Helt grundlurad! 
  • sirisdotter

Du skriver i trådstarten  "han har en lön på 15 000".    Menar du  bruttolön ?

• Anonym (Desperat)
    sirisdotter skrev 2012-05-18 00:54:19 följande:
    Du skriver i trådstarten  "han har en lön på 15 000".    Menar du  bruttolön ?
    Nej, efter skatt så har han ut omkring 15 000 kr per månad. 
  • sirisdotter

Ts,  känner varken dig eller din man -  det verkar som om du börjar fundera på om maken gift sig för att kunna stanna i Sverige?   Och gett  sig av när han fixat andra försörjningsmöjligheter?    Om  det skulle vara så är du knappast den första kvinnan som råkat ut för det.....

• Fru Sveden
    sirisdotter skrev 2012-05-17 18:43:25 följande:
    Säkert ett bra råd att ha med fp-dagar i  ev.   förhandling med pappan. Men  "soc."  ?    -  ts har ett arbete med god inkomst att gå tillbaka till efter föräldraledigheten.

Jo jag vet, men tänkte om dagarna tar slut eftersom pappan säger att hon kan ta ut fler per månad och sedan vägrar jan skriva över dagar och/eller vara fl själv då sitter ts där utan inkomst eftersom man tidigast kan få barnomsorg från 1år. Det var så jag tänkte angående soc kommentaren. Därav viktigt att förhandla om fl-dagarna
Svar på tråden Han har lämnat mig med 7 mån son och 11 000 i räkningar!!