• Beckah82

ALLA se hit! Ritalin, Concerta, Medikinet, Equasym - skillnad?

Kunniga människor, se hit och hjälp mig reda ut i djungeln

Om man ska behandla neuropsykiatriska funktionshinder med Metylfenidal - vad tar man då till?

Är det någon skillnad på Ritalin, Concerta, Medikinet och Equasym? Finns det *fler läkemedel än dessa?

*Med fler menar jag preparat med Metylfenidat som verksamt ämne, inte tex Strattera eller Metamina.

Vad utgår man ifrån när man bestämmer vilket av läkemedlen som ska sättas in? Eller är det "skitsamma" och förskrivaren/ansvarig behandlare tar till sin "personliga favorit" i första hand?

Om inte; vad tittar man på i valet? Åldern? Symptombilden? Graden av funktionsnedsättning? När man läser personliga berättelser från föräldrar till barn med NPF så verkar det idag vara vanligt att börja med Medikinet. Är det så, eller är det jag som fått en felaktig uppfattning?

Jag har inte läst om några vuxna som äter Medikinet, utan där brukar det vara vanligast med Ritalin och Concerta. Vem får Equasym?

Vissa skillnader finns naturligtvis, som jag redan känner till och det är frisättningen. Men hur funkar den egentligen?

Stämmer det här?

Tablett; Total frisättning direkt, vilket betyder att det "går ur" kroppen snabbare, på ca 4 timmar.
    Kapsel; Frisättning i 2 omgångar. Kapseln innehåller behandlade "kulor" av läkemedlet, där hälften inte har något "hölje" och verkar genast, som med en tablett och hälften har ett "hölje" som tar några timmar att "lösa upp" så att den omgången frisätts efter ca 4 timmar. Vilket betyder att en Ritalin kapsel har en omedelbar frisättning och en fördröjd frisättning. Läkemedlet "håller i sig" i ca 8 timmar med två "toppar" efter ca 1 timme och 5 timmar (säkert individuellt med topparna).
    Depot; Jämn frisättning, lite i taget under hela tablettens verksamma tid. Hur funkar detta? Ligger det i lager på lager där lagren löses upp ett efter ett, eller hur funkar det?

Har jag fått det helt tokigt för mig eller stämmer det? Förklara för mig.

Från vilken ålder kan man behandla med dessa läkemedel? Nu menar jag inte generellt eller rekommenderat, utan hur det faktiskt ser ut i verkligheten. Att preparaten är testade, godkända och rekommenderade för barn mellan ca 6-18 år vet jag redan, men jag vet även att vuxna ändå behandlas, så jag undrar om det är samma sak med barn under 6 år; förekommer det läkemedelsbehandling under 6 års ålder? I vilka fall tar man till detta? (varför alltså).

Vilka behandlas med Metylfenidat? ADHD, självklart och ADD, vad jag förstått, men finns det andra tillstånd? Andra neuropsykiatriska funktionshinder? Stämmer det att Narkolepsi (kan) behandlas med Metylfenidat? Är det ett NPF?  Behandlar man autismspektrumstörningar med Metylfenidat? Vilka?

En annan fråga vid sidan av;

Autism (autistiskt syndrom menar jag då) och Asperger känns ju inte så kluriga eller svåra att skilja åt, men kan någon förklara skillnaden mellan dessa tre:

Atypisk autism, autismliknande tillstånd och autistiska drag.

Är samlingsnamnet "autismspektrumstöring"? Är det för dessa tre, eller för dessa tre + Asperger och autism? Finns det fler än dessa 5 som hör dit? Eller är autismspektrumstörning något eget (och alltså inte ett samlingsnamn)?

Dosering:
    Hur ser en "normal" dosering av Metylfenidat ut? mg/kg. Är det skillnad i åldrar? Skillnad i diagnoser? eller är det endast individuella skillnader utifrån graden av svårigheter och personlig toleransnivå? Spelar vikten någon roll i praktiken?

Så som jag läst verkar dosen vara väldigt varierande oavsett vad patienten väger. Vikten verkar inte ha speciellt stor betydelse mer än vid insättandet av medicinen, för att ha något att utgå ifrån. När jag frågat en psykiatriker (om behandling av vuxna) så sa hen att  normaldosen för en vuxen brukar ligga under vikten. Alltså en person på 60 kg har en dygnsdos på kanske 50 mg. Det stämmer föga när jag läser på nätet där olika personer berättat vad de väger och vad de har för dygnsdos. Jag har sett exempel på 80 kg personer med en dygnsdos på >200 mg. Varför sa psykiatrikern så? För att det ska "låta fint" och stämma med de skrivna rekommendationerna? Eller är det så som hen sa och de där högre doserna är extremt ovanliga?

Hur vanligt är det med en kombination av läkemedel? Är det vanligast att man bara har Metylfenidat, eller brukar man ofta kombinera med annat? Vad är den vanligaste anledningen; är det ytterligare behandling av symptombilden och svårigheterna eller är det behandling av bieffekterna av Metylfenidatet?

Exempel; är det mer vanligt att samtidigt behandla med tex antidepressiva, eller mer vanligt att behandla med sömntabletter för att patienten får problem med att sova pga Metylfenidatet?

MASSVIS av frågor och funderingar Jag har Googlat mycket, men tycker inte att jag får någon riktig klarhet.

Nu hoppas jag på massor av svar!

faktasvar på frågorna förstås, men jag vill även få så många personliga erfarenheter som möjligt! Snälla dela med er! Ni behöver ju bara skriva kort typ "Jag har en 8-årig flicka på 30 kg som får 20 mg Ritalintabletter/dag uppdelat på 2 tillfällen. Hon har ADD och började medicinering vid 7 års ålder". Men ni får gärna berätta mer utförligt. Även vuxna som käkar Metylfenidat!
    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Elmer 0909 ♥
  • Svar på tråden ALLA se hit! Ritalin, Concerta, Medikinet, Equasym - skillnad?
  • TvåTrollungar

Kan inte svara på något om medicinerna däremot om funderingarna inom autism.

Det finns:
    Autistiskt syndrom/klassisk autism/ kanners syndrom (alla är samma med olja namn)
    Sen finns : atypisk autism/ autismliknande tillstånd/ genomgripande störning i utvecklingen utan närmare specifikation ( samma med olika namn) sen finns: Aspergers syndrom som många också hävdar är i stort sätt lika som högfungerande autism. Det som skiljer diagnoserna: klassiska

• TvåTrollungar

Ser ut att ha fallit bort : klassiska skall uppfölja ett vist antal symtom under varje kategori i dsm-4 och symtom skall ha funnits före 3 år + någon form av språklig störning. Vid atypisk uppfyller inte personen antingen nog många kriterier i rätt kategori eller sp kan symtomen kommit senare än 3 år. Vid Aspergers så är kategorin om kommunikation borttagen jämfört med klassiska och symtomen får debutera efter 3 år + ingen utvecklingsstörning får förekomma heller inga påtagliga språkavvikekser.

• TvåTrollungar

Och autistiska drag är bara ett tillägg på någon annan diagnos, alltså inte en egen utan bara en benämning för att understryka att tex personen inte bara har ADHD utan även drag av autism

• Little Ms Chatterbox

Hej! Lägger bara i favoriter så länge. Har inte tid och ro att läsa nu men sök på svar från mig här på FL hittar du nog en del som jag har skrivit om min son med ADHD och Atypisk Autism.
    Nyligen har vi gjort ändring i medicineringen med både Strattera och Ritalin. Läkaren ökade Stratteradosen från 35 till 40 mg, var väl pga tillväxt, vi hade inga önskemål om ökning, men från direktverkande Ritalin 10 mg till kapsel 10 mg så han skulle klara eftermiddagarna bättre hade vi bett om. Vi har utan direkt framgång hankat oss fram med en extra tablett Ritalin 10 mg de dagar som skolan har varit längre men för att läxorna ska funka alla dagar så blev det bättre med kapsel. 
    Han har också börjat med Circadin för sömnen, funkar kanon!

Ha en bra dag så länge!{#emotions_dlg.flower} 

• Beckah82

Tack för era svar och tack  TvåTrollungar för att du redde ut en del!

Okej, jag har inte skrivit någon egen information hittills men kan göra det nu;

Jag fick testa Strattera först, vilket var rena  skämtmedicinen för mig. Noll effekt. Ökade och ökade tills jag åtminstone fick lite biverkningar och kunde känna att jag ätit medicin. Vid 80 mg fick jag bland annat ont i magen, men fortfarande noll positiv effekt, så jag fick sluta.

Sen fick jag testa Ritalin. Till en början samma sak och fick öka och öka tills jag hamnade på 70 mg och kunde känna en liiiten liten gnutta skillnad, kanske, om jag ansträngde mig och kände efter. Inga biverkningar alls. Blodtryck och vikt stabilt (110/70 och ca 55 kg).

Nu är Ritalinet utbytt till Concerta på prov. Jag fick först testa 54 mg, men som man kunde vänta sig var det ju inget att hänga i granen, med tanke på att 70 mg Ritalin inte gjorde någon större skillnad.

Nu har jag 72 mg Concerta, som, enligt min läkare, motsvarar mer än 72 mg Ritalin. Nej, 72 mg tycks inte heller tillräckligt, men jag ska testa detta till nästa vecka och då kunde jag prova 90 mg sa han. Vi får väl se.

Jag har antagligen ganska hög toleransnivå, för jag äter även stämningsstabiliserande (Lamictal) och behöver 450 mg/dag av den för att få någon effekt alls. 

• Little Ms Chatterbox
    Beckah82 skrev 2012-05-23 12:11:25 följande:
    Puffar för fler svar.

En psykiatriker sa igår att det egentligen bara finns två varianter - ritalin och concerta, medan medikinet och equasym bara är kopior på ritalin av annan tillverkare.

Förklaringen känns otillfredställande. Varför skulle det vara skillnad mellan ritalin och concerta men inte ritalin och medikinet? Alla tre har samma verksamma ämne.

Känns som att säga att det är skillnad på alvedon och panodil, men inte alvedon och pamol.

Eller skillad mellan ipren och ibumetin men inte mellan ipren och brufen?

Alla tre är ju paracetamol/ibuprofen?!

Eller är det inte jämförbart? Kan det vara skillnad på ritalin och concerta men ingen skillad de andra tre emellan?

Om vi bortser från skillnad i frisättning alltså, för annars är det ju skillnad på ritalin och ritalin också (tablett/kapsel).
    När jag pratade min sons läkare för några månader sen om ändringen av Ritalin så berättade han att några tabletter var uppbyggda med tex 30% direktverkande och 70% långtidsverkande, någon fanns 50%-50%  och någon med 60% direktverkande och 40% långtidsverkande. Det berodde på vilken effekt man var ute efter, om man klarar jobb/skola ganska bra men behöver hästsparken på morgonen för att ens komma iväg så är det en sort och för att man behöver det där lilla extra för att klara hela dagen så.. ja du förstår.
    Nu kommer jag ju inte ihåg vilken sort som var vilken, kan ha varit Equasym som var mer på eftermiddagen men låt det vara osagt. 
    Om det nu var så att det var det som din läkare sa till dig men trodde att du inte var intresserad av vilket. Sen kan det ju vara så som med Ritalin, som finns som både kapsel och tablett, då med olika effekt och läkaren inte tänkte på det när han pratade med dig. 
    Personligen så tycker jag det är oerhört irriterande när de man inte får all information "i välmening", när min in-disk är full så säger jag till, börja inte med att skumma förrän jag kokar över
    Har du kollat på FASS, för föreskrivare. Kanske finns mer info där. Eller helt enkelt kollat med tillverkaren? 
  • Equal

Min son på 9 äter concerta på morgonen, det är en depåkapsel som ska räcka hela dagen, dock förbränner han mediciner så fort så han får vid 14 tiden en tablett med Ritalin på fritids för att klara eftermiddagen, den räcker ungefär 4 timmar så den påverkar inte hans sömn när han ska sova sedan.
    Han började äta medicin när han var 5 år gammal. Nu äter han dosen 36mg på concertan och 2x 20 på ritalin.
    Dock började han på dosen 18 på concerta när han var 5 år.

Atypisk autism innebär att du inte fyller alla kriterier för att få diagnosen autism, men att du kan ha många av de problemen.

Autismliknande tillstånd är samma sak som den ovan.

kopierat från autismforum.se :

Ibland bedömer läkarna att ett barn har en störning inom autismspektrumet, men att barnet inte uppfyller alla kriterier för autistiskt syndrom eller Aspergers syndrom. Då kan diagnosen istället bli autismliknande tillstånd, atypisk autism eller genomgripande störning i utvecklingen.

Skillnaden mellan asperger och autism är att du vid en aspeger inte får ha en onormal språkutveckling och att de flesta med Aspeger inte har någon utvecklingsstörning.
    Vid Autism så har 75% av alla med autism en utvecklingsstörning och en rubbad språkutveckling.

Nu visste ju du skillnaden, men tänkte om någon inte visste.
  • Beckah82
    Equal skrev 2012-05-30 12:41:51 följande:
    Min son på 9 äter concerta på morgonen, det är en depåkapsel som ska räcka hela dagen, dock förbränner han mediciner så fort så han får vid 14 tiden en tablett med Ritalin på fritids för att klara eftermiddagen, den räcker ungefär 4 timmar så den påverkar inte hans sömn när han ska sova sedan.
    Han började äta medicin när han var 5 år gammal. Nu äter han dosen 36mg på concertan och 2x 20 på ritalin.
    Dock började han på dosen 18 på concerta när han var 5 år.

Atypisk autism innebär att du inte fyller alla kriterier för att få diagnosen autism, men att du kan ha många av de problemen.

Autismliknande tillstånd är samma sak som den ovan.

kopierat från autismforum.se :

Ibland bedömer läkarna att ett barn har en störning inom autismspektrumet, men att barnet inte uppfyller alla kriterier för autistiskt syndrom eller Aspergers syndrom. Då kan diagnosen istället bli autismliknande tillstånd, atypisk autism eller genomgripande störning i utvecklingen.

Skillnaden mellan asperger och autism är att du vid en aspeger inte får ha en onormal språkutveckling och att de flesta med Aspeger inte har någon utvecklingsstörning.
    Vid Autism så har 75% av alla med autism en utvecklingsstörning och en rubbad språkutveckling.

Nu visste ju du skillnaden, men tänkte om någon inte visste.
    Tack
  • JuliaochLinusmamma

Båda mina barn har störningar inom autismspektrat samt ADHD/ADD. Dottern som bli 11 i december har Asperger, fick den diagnosen julen 10, hon fick även diagnosen ADHD nu i maj.

Sonen 9 år i nästa månad fick sina tre diagnoser i februari i år, han har atypisk autism, ADD samt DCD (en motorisk störning).

Sonen började med concerta direkt när han hade fått sina diagnoser med mycket gott resultat (förutom att han inte somnar på kvällarna) han äter 36 mg. Dosen har inget med vikten att göra utan snarare hur mycket hjälp de behöver av medicinen.

Dottern började med concerta precis innan skolavslutningen, på henne fungerar den också men efter att hon började har hon blivit så sur, det går knappt att prata med henne. Detta kan vara en biverkning så till hösten ska jag be att få prova något annat, hade tänkt medikinet, inte roligt för någon att hon ska vara så sur hela tiden.

Angående skillnaderna mellan atistiska drag, atypisk autsim samt autistisk syndrom fick jag förklarat för mig: autistiska drag är när man har vissa delar av de autistiska svårigheterna men inte tillräckligt för att ha stora problem av det, vid atypisk autism (som sonen har) uppnår de fler kriterier än vid autistiska drag och har därmed större svårigheter i det vardagliga livet dock. Vid autistisk syndrom upfyller man alla kriterier och har väldigt stora svårigheter och behöver med hjälp och stöd i allt vad de tar för sig.

Vad det gäller skillnaden mellan Asperger och högfungerande autism är det så att de går på språkutvecklingen, en med asperger har en tidig språkutveckling medan en med högfungerande autism har en litet senare språkutveckling. Sen går de även på intelligenstestet, en med Asperger har normal till högre intelligens medan en med HFA har lite lägre till normal intelligensnivå. Så har man tidig språkutveckling och normal eller högre intelligens får man diagnosen Asperger annars får man HFA. Detta vet jag har skillt sig mcket hos olika utredare, detta är vad de sa till mig när dottern fick sin Asperger diagnos.

Hoppas att du har fått lite hjälp, har tyvärr ingen erfarenhet av fler mediciner än concerta, men kommer äl få kan jag tro......

• Zimm

Hej innan svara så vill jag börja ge bakgrundsfakta, Anses Grov ha, vad man idag kallar idag koncentration problematik. fick göra full neuropsykiatrisk för kunna få rätt diagnos. Då min adhd sett väldigt olika ut i tidpunkter i livet. Vilket jag även har många vänner som liknande ibland även från adhd till add. Dom kom fram till jag hade hyperaktivetet 12/12 samt när minnet och distraktions faktorerna vär vid d  tillfället högt. är jätte emot medicinering. fast jag äter själv 80 mg metylfenidat sen 7 år tbx. viisa tider så mkt som 180 mg. min yngsta son har även han diagnosen. han ville pröva då skolan låg på.dom gav han 34 mg för att tre veckor höja till 54 utan min vetskap. Tur var så mådde han inget bra o valde sluta självmant. Nu till medicinen. Det må vara samma ämne men som med många läkemedel kan det till o med att det olika tillverkare olika bindningsämnen att det ger någotlunda effekt. Metylfenidat är igentligen inte tänkt användas livslångt utan vid akuta tillfällen för att sen personen får hjälp med strategier o verktyg att använda sig av. klarade mig i 34 år utan medicin. periodvis väldigt bra. idag ska helst max 80 mg skrivas ut enligt fass. men många får väldigt höga doser. Methylfenidat sliter enormt på kropp o psyket ju högre dosen är. tittar man molekylerna är den enligt min uppfattning. inte allt för långt ifrån crack kokain. syster ämnet ethylfenidat är ännu värre. Detta gör ämnet missbrukas stort i samhället, samt att användare vill ha högre dos när dom inget känner. Men det är just d man ska inte känna av den. det är då den oftast funkar bäst. hjärnan luras o tro känner man inget har den inge effekt. glömmer aldrig bort när tog min första tablett det vart tyst i huvudet.. kunde ligga still. det är det som ja idag ej klara va utan så trappat ner till minsta möjliga för känna någon effekt allafall .insett kommer aldrig kunna sluta med den

detta är min synpunkt och ej allt enligt fakta källor. men stora skaran människor med erfarenhet av medicinen, samt alla psykiatriker haft kontakt med inom mitt jobb under alla år borde en röd tråd finnas och ni får bilda er egna uppfattning.
    dock något flesta uttalat är Ritalin är den s.k topp och medikanet den mjukaste.
    concerta tar jag inte ens upp då det som jämföra attentin och alvanse

• Zimm

nu vill jag även tillägga att har man vissa kors diagnoser som t.ex nått inom autistiskt spektrum kan medicinering var enda alternativet för att kunna nå fram till individen. anser dock den aldrig ska användas enbart utan alltid tillsammans med andra verktyg. Detta sker idag inte alltför ofta. Då vårat samhälle för stressat och det lättare att bara medicinera bort alla problem i alla samhällets kategorier

Svar på tråden ALLA se hit! Ritalin, Concerta, Medikinet, Equasym - skillnad?