ALLA se hit! Ritalin, Concerta, Medikinet, Equasym - skillnad?
Båda mina barn har störningar inom autismspektrat samt ADHD/ADD. Dottern som bli 11 i december har Asperger, fick den diagnosen julen 10, hon fick även diagnosen ADHD nu i maj.
Sonen 9 år i nästa månad fick sina tre diagnoser i februari i år, han har atypisk autism, ADD samt DCD (en motorisk störning).
Sonen började med concerta direkt när han hade fått sina diagnoser med mycket gott resultat (förutom att han inte somnar på kvällarna) han äter 36 mg. Dosen har inget med vikten att göra utan snarare hur mycket hjälp de behöver av medicinen.
Dottern började med concerta precis innan skolavslutningen, på henne fungerar den också men efter att hon började har hon blivit så sur, det går knappt att prata med henne. Detta kan vara en biverkning så till hösten ska jag be att få prova något annat, hade tänkt medikinet, inte roligt för någon att hon ska vara så sur hela tiden.
Angående skillnaderna mellan atistiska drag, atypisk autsim samt autistisk syndrom fick jag förklarat för mig: autistiska drag är när man har vissa delar av de autistiska svårigheterna men inte tillräckligt för att ha stora problem av det, vid atypisk autism (som sonen har) uppnår de fler kriterier än vid autistiska drag och har därmed större svårigheter i det vardagliga livet dock. Vid autistisk syndrom upfyller man alla kriterier och har väldigt stora svårigheter och behöver med hjälp och stöd i allt vad de tar för sig.
Vad det gäller skillnaden mellan Asperger och högfungerande autism är det så att de går på språkutvecklingen, en med asperger har en tidig språkutveckling medan en med högfungerande autism har en litet senare språkutveckling. Sen går de även på intelligenstestet, en med Asperger har normal till högre intelligens medan en med HFA har lite lägre till normal intelligensnivå. Så har man tidig språkutveckling och normal eller högre intelligens får man diagnosen Asperger annars får man HFA. Detta vet jag har skillt sig mcket hos olika utredare, detta är vad de sa till mig när dottern fick sin Asperger diagnos.
Hoppas att du har fått lite hjälp, har tyvärr ingen erfarenhet av fler mediciner än concerta, men kommer äl få kan jag tro......