• Äldre 18 May 17:54
    133362 visningar
    133 svar
    133
    133362

    Blev just toklurad!!!!! Vad ska man göra?!?!

    Såhär ligger det till;

    Vi har köpt nya däck som vi behövde få på våra gamla fälgar. Vi ringde runt till ett antal firmor i stan och priserna låg på ca 500kr totalt för att byta däck på 4 fälgar.
    Vi svängde sedan in på en firma i närheten och bad om priset för att få våra nya sommardäck på fälgarna, de sa att det skulle kosta 450kr och att de hade tid med en gång.
    Vi lämnade in däcken och när sambon ska hämta den en stund senare så säger de att priset de angav var PER DÄCK. De ville alltså nu ha 1800kr totalt. HELT OSKÄLIGT!

    Vi betalade eftersom vi inte ville lämna våra nya däck där- men min sambo skällde självklart ut dem men de menade bara att "så är det".

    Vad kan man göra som konsument nu? Jag är så arg och känner mig totalt grundlurad!!!!!!!!!

  • Svar på tråden Blev just toklurad!!!!! Vad ska man göra?!?!
  • Äldre 7 Jun 20:59

    Inget nytt från ARN, det kan ju ta ett tag. Och firman hör ju inte av sig som väntat. De sa ju att de aldrig någonsin kommer betala tillbaka ett enda öre åt oss....

  • Äldre 9 Jun 09:18
    DetGodaLivet skrev 2012-06-04 14:04:20 följande:
    450 spänn per däck...alltså du borde iouta vilken firma det är (det är inte olagligt på något sätt) både här och på alla forum som rör bilar, på betygsfunktionen på eniro osvosv. Om de tar så mycket för ett däckbyte så måste de ju luras tusen värre påå andra grejjer. Det priser är ju helt ABSURT.
    Jag tolkade detta inlägg som att DetGodaLivet menade däckbyte.
    Inte fälgbyte. 
  • Äldre 9 Jun 09:19
    rosenkind skrev 2012-06-04 20:28:13 följande:
    Chrissandra: det skrev väl inte DetGodaLivet heller? :)
    Se ovanstående inlägg.
  • Justus
    Äldre 9 Jun 10:19
    chrissandra skrev 2012-06-09 09:18:50 följande:
    Jag tolkade detta inlägg som att DetGodaLivet menade däckbyte.
    Inte fälgbyte. 
    Ja, som alltid råder det en begreppsförvirring. Ska man vara noga så är det du tänker på hjulbyte, inte däckbyte.

    Däck = gummit
    Fälg = metallen som gummit sitter på
    Hjul = däck + fälg

    Man byter från sommarhjul till vinterhjul om man bara skiftar på bilen. Men om man byter däck så sätter man på nya däck på fälgarna.

    Jag vet att man i dagligt tal inte är så noga men i en sån här tråd där man diskuterar skillnaden i priser på de olika tjänsterna så kanske det är viktigare att använda den terminologi som däckfirmorna använder.
  • Äldre 10 Jun 21:38
    Justus skrev 2012-06-09 10:19:22 följande:
    Ja, som alltid råder det en begreppsförvirring. Ska man vara noga så är det du tänker på hjulbyte, inte däckbyte.

    Däck = gummit
    Fälg = metallen som gummit sitter på
    Hjul = däck + fälg

    Man byter från sommarhjul till vinterhjul om man bara skiftar på bilen. Men om man byter däck så sätter man på nya däck på fälgarna.

    Jag vet att man i dagligt tal inte är så noga men i en sån här tråd där man diskuterar skillnaden i priser på de olika tjänsterna så kanske det är viktigare att använda den terminologi som däckfirmorna använder.
    Möjligt att det är så men jag har aldrig hört att någon säger att de ska byta till vinterhjul eller sommarhjul.
    Vi säger byta däck om vi ska byta från sommardäck till vinterdäck och om vi ska ha samma fälg men byta däcket på fälgen säger vi ex. "Har du tid att slå om däcken?" eller kränga av och på däck på/från fälg. 
  • Justus
    Äldre 10 Jun 21:55
    chrissandra skrev 2012-06-10 21:38:11 följande:
    Möjligt att det är så men jag har aldrig hört att någon säger att de ska byta till vinterhjul eller sommarhjul.
    Vi säger byta däck om vi ska byta från sommardäck till vinterdäck och om vi ska ha samma fälg men byta däcket på fälgen säger vi ex. "Har du tid att slå om däcken?" eller kränga av och på däck på/från fälg. 
    Nej, men det är ju situationen som avgör hur exakt man bör vara. Och om man bara har en text att förhålla sig till så är det nog bra om man är lite tydligare än man behöver vara när man pratar med någon och kan läsa av om den är på samma nivå i terminologin som man själv.
  • Äldre 27 Feb 08:27

    hur gick det sen?

  • markvi­i
    Äldre 7 Mar 19:38

    Vilken däckfirma?

    Nu är det så att däckfirmorna är allergiska mot dem som kommer
    med egna däck - köpta billigare på nätet.

    Ett relativt bra pris är 250 kr per däck utan borttagning av gamla däck.

    Skulle nog vilja påstå 300 -350 kr är rätt OK för aluminiumfälgar o
    med ffa lååågaaa däck.

    Jag vet vad jag talar om - brukade låna däckmaskin(er) o betala
    50 kr per hjul i balansering (som höjdes till 100 sedan det blev
    zinkvikter) - men den firman finns inte kvar.

    Så jag fick jaga firmor - o hittade en som gjorde allt för 150 kr/fälgen
    MEN JAG KOM MED BEGAGNADE DÄCK - DÄCK KÖPTA PÅ
    SKROTEN - det är hyfsat acceptabelt - MED NYA DÄCK HADE DOM
    KRÄFT MINST 100 KR TILL - FÖRMODLIGEN 300 PER HJUL


    Råkade köpa regummerade däck som i princip var nya -
    MEN JÄVLAR VAD VIKTER DET GICK ÅT TYP 60 GRAM
    PER HJUL

    Vissa firmor begär 500 kr per hjul OM man kommer med egna
    däck

    NU FICK NI LÄRAR ER NÅGOT

    MAN KAN ALDRIG LIIIITAAA PÅ KRÄÄÄMAAAREEE

    Hela det förbannade jävla penningsamhället med dess
    pyramidbyggeri är ju fullständigt åthelvet

  • Äldre 7 Mar 19:51

    Så ja markvii, andas....

    Ingen jobbar ju gratis, även om det är i dyraste laget...

  • Äldre 25 Nov 10:13

    Hej !
    Såg den här gamla tråden när jag själv letade billig verkstad för avmontering av 4 dubbade vinterdäck från fälg och montering av 4 odubbade vinterdäck på samma fälg samt balansering....
    Har nu hittat 2 billiga verkstäder som jag gärna delar med mig av....
    1) Geneta Bilservice i Södertälje skulle ha 500:- för alla 4 däcken och som grädde på moset monterade de på hjulen på bilen oxå..
    2) B Taxi Bilverkstad i Alby skulle ha 600:- för alla 4 däcken men då får jag inte hjulen monterade på bilen, ändå bra pris...
    Hoppas detta är till hjälp för andra som letar...

  • Äldre 26 Nov 21:53

    Har inte företagen fri prissättning i Sverige eller skall regeringen sätta vad företagen får ta ut för kostnader? 

    Kan du inte rösta på V så att de kan förstatliga alla bolag och sedan göra allt gratis och finansiera detta genom att höja skatterna med 99,9%

    Skulle du bli nöjd då?

  • Äldre 22 Oct 17:27
    +1

    Denna tråden är visserligen lastgammal men av en händelse hamnade jag här och läste intresserat igenom alla inlägg.

    Jag blev dock lite snopen när tråden slutade tvärt utan upplösning.
    Hur gick det för TS, vad sade ARN om det hela och hur har firman bemött beslutet från ARN?

  • Äldre 13 Jun 11:41

    En till som hittat hit. Nyfiken på hur det gick

Svar på tråden Blev just toklurad!!!!! Vad ska man göra?!?!