• Anonym (orolig)

7-åring med tvångsbeteende...

Jag har börjat bli riktigt orolig för min dotter. Undrar om tvångsmässigt beteende är ärftligt? Hennes pappa har lidit svårt av OCD-syndrom, även om han är bra nu...
    Min dotter har börjat intressera sig för sitt underliv. Hela dagarna säger hon saker som "Nu tog jag mig på snippan. Och nu tog jag i kudden". "Nu tog jag mig på snippan och nu rörde jag din tröja", osv i all oändlighet. Jag har till att börja med skämtat bort detta lite, för att inte förvärra situationen. Men istället så har det eskalerat till att ständigt prata om detta som hon uppfattar som "äckligt". Jag försöker få henne att förstå att det är inte något äckligt med snippan och så... men det tycker hon. Igår kväll kom ett nytt utspel/situation. Hon skulle lägga sig tillrätta i soffan för att titta på film. Plötsligt passar inte kudden. Samma kudde hon sover på och alltid använt... för hon ett frispel över. Hon börjar gråta och säga fula saker. När jag får nog och börjar skälla på henne att hon  kan sitta istället för att ligga ner om nu kudden stör henne så.. Hon fortsätter gråta hjärtskärande och säga att hon kan inte hjälpa att hon tycker att det inte är bekvämt i soffan och kudden är dum...
    TIll saken hör att hon alltid varit "svår" med kläder och skor. Allt jag köper, skaver, sitter åt, är trångt. Trosor skär in, strumpor korvar sig osv osv... Det är sååå frustrerande att köpa kläder till henne att jag blir alldeles svettig och stressad Sen går mitt dåliga humör ut över henne. Jag vet inte hur jag ska ta tag i detta. Känner mig helt hjälplös och vilsen.
    Hjälp!! 

• Svar på tråden 7-åring med tvångsbeteende...
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Jag förstår om du börjar fundera över din dotters beteende. Det är mycket svårt att svara på om detta skulle vara början till ett tvångssyndrom som hennes pappa uppenbarligen haft.
    Det kan också vara ett utslag av en tillfällig tvångsmässighet som drabbar en del barn i de här åldrarna.
    Men eftersom  du blir orolig och förstås vill hjälpa henne på bästa sätt tycker jag att du ska vända dig till närmaste BUP och be om en tid. Där kan ni om inte annat få hjälp med hur ni ska hantera hennes utbrott och även ett stöd i hur ni ska gå vidare.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden 7-åring med tvångsbeteende...