Hur svårt psykiskt sjuk behöver en förälder vara för att umgänge skall bedömas som olämpligt?
Pappan till mitt barn är psykiskt sjuk. Han har flera olika diagnoser. Dessa har resulterat i att han :
1) inte kunnat ha en relation till ngn kvinna mer än kortvarigt (hans egna ord),
2) att han blev omplacerad och tvingades sluta på sitt arbete ( ett vårdande yrke) oga samarbetssvårigheter
3) att han har varit långtidsjukskriven i många år och arbetstränar
4) att han är affektlabil, dvs impulsiv, reagerar inte som andra med sunt förnuft utan i stunden med käsnlor som de flesta skulle ha kunnat hålla tillbaka. Har medfört flera grova uttalanden och olaga hot mot mig
5) saknar insikt i att omgivingen uppfattar honom som just impulsiv, saknar konsekvenstänkande och att han har väldigt svårt för samarbete generellt.
Vad krävs för att umgänge med vårt barn skall bedömas som olämpligt?
Är rädd att denne jättebebis till sk karl inte skall kunna tygla sitt humör och att det skall gå ut över vårt barn, som ju i sammanhanget är helt oskyldigt. Själv är jag extremt trött på denne jättebebis som inte har mognat mer än till en 15 åringsnivå trots att han är medelålders nu.
Visst är umgänge viktigt men skall man behöver ta hand om både sitt eget barn och denne jättebebis?
Jag tycker att vårt fantastiska barn förtjänar stabilitet inte en jättebebis till pappa som reagerar mer barnsligt än vårt barn.....
/trött på psykfallet...(inte min bedömning bara, han är läkarbedömd och diagnosticerad...)
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-03 20:45
Svaret på min egen fråga blev att det räckte med att pappan betedde sig mycket illa i samtalen på familjerätten för att de, hel oberoende av mig, bedömde umgänge som direkt skadligt och olämpligt.
Så var det med den saken.