Matvägrare
Hej. Har en 3 årig son som i stort sett vägrar att äta det mesta, om han får välja lever han helst på smörgås, yoghurt, köttbullar och mos, hamburgare och pannkakor. Han har ända sedan smakportionerna varit lite skeptisk till att pröva ny mat. På förskolan gör de ett jättebra jobb med honom och de får honom ofta att smaka på maten men då måste de oftast mata honom, för han vill inte äta själv. Här hemma vägrar han smaka, han säger för det mesta att jag tycker inte om det och så vill han gå ifrån bordet och titta på Tv eller leka. Det känns som om han har bestämt sig innan han kommer till bordet om han ska äta eller inte.
Vi är dock inte ense i familjen om hur vi ska gå vidare, min svärmor tycker att det inte är något fel med att ge honom smörgås och yoghurt om det är det han vill ha. Och i perioder ger jag med mig och ger honom sånt som jag vet att han äter. Men för det mesta för jag en kamp inom mig om hur jag/vi ska gå vidare jag vill ju ge honom en varierad och näringsriktig kost.
Har läst att en del förespråkar att man sätter fram maten och därefter säger varsågod och låter maten stå och om han inte äter så väntar man till nästa mål med mat och ser om han äter då. Utan att tjata eller belöna honom om han äter.
Jag är rejält frustrerad och vet inte hur jag ska få honom att börja äta och våga prova mat. Hoppas att du har lite tips och idéer.