• Anonym

Matvägrare

Hej. Har en 3 årig son som i stort sett vägrar att äta det mesta, om han får välja lever han helst på smörgås, yoghurt, köttbullar och mos, hamburgare och pannkakor. Han har ända sedan smakportionerna varit lite skeptisk till att pröva ny mat. På förskolan gör de ett jättebra jobb med honom och de får honom ofta att smaka på maten men då måste de oftast mata honom, för han vill inte äta själv. Här hemma vägrar han smaka, han säger för det mesta att jag tycker inte om det och så vill han gå ifrån bordet och titta på Tv eller leka. Det känns som om han har bestämt sig innan han kommer till bordet om han ska äta eller inte. 

Vi är dock inte ense i familjen om hur vi ska gå vidare, min svärmor tycker att det inte är något fel med att ge honom smörgås och yoghurt om det är det han vill ha. Och i perioder ger jag med mig och ger honom sånt som jag vet att han äter. Men för det mesta för jag en kamp inom mig om hur jag/vi ska gå vidare jag vill ju ge honom en varierad och näringsriktig kost.

Har läst att en del förespråkar att man sätter fram maten och därefter säger varsågod och låter maten stå och om han inte äter så väntar man till nästa mål med mat och ser om han äter då. Utan att tjata eller belöna honom om han äter. 

Jag är rejält frustrerad och vet inte hur jag ska få honom att börja äta och våga prova mat. Hoppas att du har lite tips och idéer.

• Svar på tråden Matvägrare
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Det viktiga är att ni inte gör en stor grej av det här med hans ätande, för då kommer det att bli jobbigt.
    Barn bestämmer själva vad och hur mycket det ska äta. Det kan ingen tvinga dem till. Däremot kan de förstås inte välja helt själva. 
    Det händer inte att barn i Sverige svälter ihjäl eller blir undernärda för att de äter för lite. Så den oron kan ni släppa.
    Det bästa ni kan göra är att börja med att frångå alla benhårda principer om hur ätandet ska gå till.
    Försök hitta en kompromiss som någorlunda passar er alla och ger matro.
    Om han ätit bra på dagis kanske inte middagen måste vara en fullpoängare. Då är han trött, kanske inte så hungrig och lite trotsig. Det är fel tillfälle att ställa till konflikter.
    Ställ t ex fram något han brukar gilla, fast ganska lite och även något som är nyttigt. Låt honom äta det han vill när ni äter. Lägg inte till extra måltider eller specialmenyer.
    På sikt kommer han att äta som alla vuxna. En del äter allt, andra gillar inte grönsaker, fast det är nyttigt, andra är veganer.
    Detta handlar till en del om barnets självständighetsutveckling. Ju mer man försöker kontrollera dem och bestämma över dem desto trotsigare blir de.
    Så ta det lugnt med nya avslappnade måltider.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

• Anonym

Hej igen

Vi har egentligen inga principer kring hur det ska gå till när vi ska äta, men bara att få honom till köket och sätta sig vid bordet är svårt. För han vill hellre leka och titta på tv. 
    Om han då ser att vi lagat något som han inte tycker om blir det protester och gråt (krokodil tårar) och detta redan innan han satt sig.
    Vi brukar bara säga att vi vill att han sitter på stolen och smakar på maten, vilket han sällan gör. För att få honom att sitta vid bordet brukar han få ha med sig leksaker, vilket medför att han sitter och leker istället för att äta, även om det är mat som han gillar. Då brukar vi mata honom tills han säger att han är mätt.

Jag är inte det minsta rädd att han ska svälta för det ser jag på honom att han inte gör. Men det är mer för att han ska orka med som jag vill att han ska äta. När det gäller bullar, kex och godis har han inget problem alls att äta själv. På förskolan varierar det om han äter själv eller blir matad, där äter han även sånt som han vägrar smaka på hemma ex fisk, ris m.m

Det blir ofta att vi försöker laga sånt som han äter, men det ger oss ju bara 4 rätter att välja på.

Vilket är bäst att laga mat som vi vet att han gillar vilket då blir 3-4 rätter att välja på alt att laga lite mer varierat och äter han så är det bra annars får det vara?

Han är som sagt en mycket bestämd kille som vill bestämma allt och om det inte passar honom så protesterar han 

Svar på tråden Matvägrare