• Indiansommar

Hoppsan hejsan då var Legoland bokat!

Ja, hastigt och lustigt ska jag som är 40 + och har barn som är stora till Legoland! Ska bli riktigt skoj att åka med syster och syskonbarn Solig. Jag har inte varit där sedan 1978 så jag antar att det har ändrats en del sedan dess.

Några tips på vad vi bör tänka på? Får man ha med egen matsäck in? Finns det grillplatser, som på tex Skara sommarland? Finns det skrindor att hyra? Ska man lägga två dagar i parken eller räcker det gott och väl med en dag?

Någon mer som ska dit? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-24 20:44
    Nu är vi hemma igen och vi hade en toppendag på Legoland! Men jag tycker gott och väl att det räcker med en dag på om man är där när det öppnar, och om man inte är noga med att titta på exakt alla legohusen!

Tänk på!
    * Om ni har gratisbiljetter från bullpåsarna, lego tidningen mm så ska de bytas ut i kassan mot en inträdesbiljett.
    * Parkeringen kan betalas i inträdeskassan och även inne på Legoland eller när man går hem i parkeringsatuomaten på parkeringen. Det kostar 50 danska/dag och man behöver bara biljetten för att öppna bomen när man ska ut från parkeringen. Den behöver alltså inte ligga synlig i bilen under dagen.
    * Man får ta med hundar in i parken, vi såg flera och de har även vattenskålar utställda till hundarna.
    * Det är billigare att köpa biljetterna via legolands hemsida, om ni inte bokar dem via resebyrån, än i kassan på plats.
    * Det fanns en form av sulky att hyra där, vet ej priset, men de så väldigt obekväma ut! Typ sådan som fanns på Ikea när vi var små. Verkade inte vara så lätt att lasta typ kylbag eller så i dem heller.
    * De berömda körkorten kostade 60 danska kr och man måste boka tid för det. När vi var där så var det ca 1 tim väntetid. För barn 7-12 eller 13 år.

Fråga om ni undrar något så ska jag försöka svara!

• Svar på tråden Hoppsan hejsan då var Legoland bokat!
  • Indiansommar
    förvirrande skrev 2012-06-09 23:10:13 följande:
    Jag bor "granne" med Legoland och lördagar är faktiskt den bästa dagen att komma till Legoland. Det är stugbytardag och mindre folk i själva parken.

Maten där inne är väldigt dyr så matsäck är verkligen att rekomendera - smakar heller inte särskilt gott som vanligt på sådana där parker...

Entre`? Barn 3-12år  kommer in gratis om de har en teckning med sig med en pingvin på.  Skriv koden: 212258 på teckningen och byt den mot en barnbiljett i biljetthuset

Ni som reser med riktigt små barn ska bara veta att det finns en babyhus där man kan sitta "ostörd" och amma. Där finns blöjor och skötbord och vattenkokare och micro - så allt kan göras lite smidigare med de små  
    Vilken tid bör man vara där för att inte behöva köa "i timmar" för att komma in? Vi ska dit nu på tisdag!
  • förvirrande
    Indiansommar skrev 2012-06-14 00:29:04 följande:
    Vilken tid bör man vara där för att inte behöva köa "i timmar" för att komma in? Vi ska dit nu på tisdag!
    Ja, det är ju inte helt enkelt att svara på.  Det öppnar ju klockan 10 så jag skulle nog vara där till senast 10 så man kan köpa biljetter och komma in så fort som möjligt.

Kom ihåg att först köpa biljetter och sen gå till entrén. Många har gjort misstaget och ställt sig i entrékön först....  
  • Fikonkaka

Indiansommar
    Vi ska också dit på tisdag, det blir vår andra dag. Kollade SMHI och enligt dem ska det regna som f*n i Billund på tisdag. Får hoppas de har fel, det är ju några dagar dit så det hinner kanske ändra sig :)

• förvirrande
    Fikonkaka skrev 2012-06-14 10:47:18 följande:
    Indiansommar
    Vi ska också dit på tisdag, det blir vår andra dag. Kollade SMHI och enligt dem ska det regna som f*n i Billund på tisdag. Får hoppas de har fel, det är ju några dagar dit så det hinner kanske ändra sig :)

Här nere ändrar sig vädret hela tiden så ha förtröstan!!!
    JAg tittar aldrig längre än en dag framåt. Det blåser hela tiden nya vindar från Vesterhavet! 
  • förvirrande
    Fikonkaka skrev 2012-06-14 10:47:18 följande:
    Indiansommar
    Kolla vädret på dmi.dk om det är samma
    (danska smhi) 
  • Fikonkaka
    förvirrande skrev 2012-06-14 11:06:44 följande:
    Kolla vädret på dmi.dk om det är samma
    (danska smhi) 
    Japp tyvärr haha eh, det är roligt där ändå. nån gång vi har varit där så har det ösregnat men med ponchos och paraplyer går det bra ändå
  • förvirrande
    Fikonkaka skrev 2012-06-14 11:09:46 följande:
    Japp tyvärr haha eh, det är roligt där ändå. nån gång vi har varit där så har det ösregnat men med ponchos och paraplyer går det bra ändå
    När jag går in och kollar Billunds väder så ser det bara ut som det ska smådroppa lite under förmiddagen, upp till 4 mm under förmiddagen. Det kan Ni tåla!
  • LeoNo4AleXo6

Hoppas ni får en härlig vistelse på Legoland! Uppdatera gärna när ni kommer hem :)
    vi åker på fredag!

• Fikonkaka
    förvirrande skrev 2012-06-14 12:39:59 följande:
    När jag går in och kollar Billunds väder så ser det bara ut som det ska smådroppa lite under förmiddagen, upp till 4 mm under förmiddagen. Det kan Ni tåla!
    Haha jag har säkert kollat fel :) men det har ändrat sig nu på SMHI så hoppet finns kvar. Men som sagt, det är roligt där ändå. 
  • LeoNo4AleXo6

Någon som vet något om parkering i anslutning till Legoland eller i närheten? 

• förvirrande

Det finns massor av parkering utanför. Biljetten betalas vid entrén och används när man kör ut. 50 dkk kostar det. Jag var på legoland idag. Härlig dag när de lovat regn. inte så mycket folk alltså. Mellan 5 och 20 minuters väntetid till karusellerna. Massor av lediga bord att sitta vid och äte den medhavda maten.

• Minafina 0610

Har inte varit inne här på ett tag. Var på Legoland från den 3/6 till den 6/6. Så fråga på om ni har några frågor ;)

• LeoNo4AleXo6

Vi sitter på tåget nu!!!!! Hoppas barnen blir glatt överraskade när de förstår vart vi ska :)
    Hur har ni andra haft det?
    Trevlig Midsommar!

• Fikonkaka

Vi hade det väldigt bra, var på Legoland tis och ons förra veckan och hade väldigt bra väder. Kändes som att det var mindre folk på onsdagen än på tisdagen. Barnen fick åka allt de ville och även jag vågade mig upp i Polar, jag som är skiträdd för sånt egentligen. Tur att man har en sjuårig dotter som kan hålla handen ;)

• LeoNo4AleXo6

Samma här! Vi var där fre och lördag, betydligt mindre folk på fredagen.
    Riktigt kul hade vi allihopa...
    Och Polar var ju grym.. Tror mamma skrek mest av alla ;)
    Perfekt ålder att åka dit, barnen som är 5 och 7 kunde åka allt de ville.
    Det enda vi missade var attraktionerna på Duplo-land.
    Lillebror accepterade att han fick vänta med trafikskolan till nästa sommar. Han hejade glatt på storebror istället som bröt mot diverse trafikregler men fick sitt efterlängtade körkort ändå ;)

Riktigt härlig minisemester hade :)

Svar på tråden Hoppsan hejsan då var Legoland bokat!