• Svarta katten

6 år! Lat, kissar ner sig mer eller mindre väldigt ofta!

Vad ska man göra! Sonen som nyss fyllt 6 år är helt hopplös. Han har varit utan blöja sen 3 års-åldern. Slutade även med blöja nattetid, så han kan hålla sig. Dvs inga kroppsliga problem.

Problemet är ju hans tjurighet, lathet. Han går ju aldrig på toan i tid. Vi ser ju många gånger att det är dags och säger till honom, han vägrar. Till slut kanske han går och då är det mer eller mindre fläckar i byxorna. Han kissar ju alltså inte ut och tömmer hela blåsan, men det kan vara rejält blött. Han går ju inte ens på toa när han är riktigt blöt utan då går han hellre med de blöta byxorna.

Vad 17 ska man göra. Vi har ju provat olika "metoder". Tjatmetoden. Belöningsmetoden, inte bry sig metoden. Och det är inte nåt som verkar hjälpa.

Tips?      

• Svar på tråden 6 år! Lat, kissar ner sig mer eller mindre väldigt ofta!
  • Nyfiken gul

testat att låta honom gå på toan på bestämda tider?

Direkt på morgonen när man vaknar, innan middagen, före favoritprogrammet på tv, innan man går ut osv.

Altlså på samma sätt som man ändå påminner om att tvätta händer och borsta sina tänder så påminner man om att det ska kissas. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • AnnaGreta 378

Testa "Det-växer-bort-metoden"!

Har också en sexårig son som aldrig hinner gå och kissa i tid. Det finns så mycket annat han hellre vill göra: springa, spela fotboll, bygga lego, hoppa studsmatta!

Han brukar komma på att han är kissnödig när vi sätter oss ner för att äta, för då är han stilla en sekund och kan känna efter. 

Min äldste son hade samma problem. Det gick över när han blev lite äldre (och lugnare rent fysiskt).
    Så ha tålamod och påminn honom innan ni ska iväg någonstans. 
    Man kan ju kissa "förebyggande syfte". Fast det har min son svårt att tro på!   Flört

Lycka till! 

• Svarta katten

Ja vi har testat att säga till vid vissa tider, men han vägrar som sagt att gå när han inte vill gå. Vill inte bli tillsagd, då blir han bara tjurig. Men det är väl bara att vänta ut, nån gång försvinner det ju.

Det är bara så frustrerande när man märker att han vägrar nästan med flit. Han kan ju sitta och studsa i stolen när han tex bygger lego, och man säger till honom, gå och kissa. Nä jag är inte kissnödig, jag bara gör så här (om att han studsar i stolen). Sen lite senare så är det ju förstås väldigt blött i bydorna.   

• AnnaGreta 378
    Svarta katten skrev 2012-05-21 22:45:16 följande:
    Ja vi har testat att säga till vid vissa tider, men han vägrar som sagt att gå när han inte vill gå. Vill inte bli tillsagd, då blir han bara tjurig. Men det är väl bara att vänta ut, nån gång försvinner det ju.

Det är bara så frustrerande när man märker att han vägrar nästan med flit. Han kan ju sitta och studsa i stolen när han tex bygger lego, och man säger till honom, gå och kissa. Nä jag är inte kissnödig, jag bara gör så här (om att han studsar i stolen). Sen lite senare så är det ju förstås väldigt blött i bydorna.   
    Hahaha! Förlåt, men jag känner igen det här SÅ mycket!

Exakt som min pojke.  Som inte alls är kissnödig utan bara VILL hoppa upp och ner. Skrattande 
    Dessutom tycker han inte att det GÖR något om det kommer lite kiss, eftersom "det torkar ju ändå". Kräks

Men det kommer att gå över. Gäller bara att ha tålamod och tvätta kallingar!   

• Svarta katten

Ja det är väl så. Vänta ut. Och ju mer irriterad man blir desto mindre vill han väl gå på toa. Så det bästa kanske är om man kan klara av att helt strunta i det. Liksom bara, ja ha är du blöt i byxorna, ja då får du ta nya! Och inte reagera, för det är ju en slags maktkamp som han kan styra. Vill han inte så kan jag ju inte tvinga honom.....

Och man har ju olika dagar, ibland bryr man sig inte lika hårt och nästa dag tar man åt sig själv och blir frustrerad för att han aldrig går på toa i tid.   

• Cartjan

tänkte bara inflika...vet att du skrev att det inte är kroppsligt men tänkte bara berätta att jag hade jätte problem att hålla tätt när jag var barn. att inte reagera på signaler i tid. mamma och pappa brukade tjata och säga att de såg på mig att jag behövde gå men jag fattade inte för jag kände verkligen inte först det var blöt. samt hade jag svårt att tömma hela blåsan. Men jag kissade aldrig på mig nattetid.

Om ni redan kollat upp det så ber jag direkt om ursäkt för att anta att ni inte gjort det, men min barndoktor berättade nämligen att det  är rätt vanligt att föräldrar inte tror att det är ngt galet eftersom det är på dagtid, barnet hellre leker etc. så jag tänkte bara berätta att så här var det för mig iaf - signalfel, rättades till.

men sedan är det ju en större chans att han bara har bättre saker för sig än att gå på toaCool (enligt han själv)
    hoppas på det! 

• Svarta katten
    Cartjan skrev 2012-05-22 06:24:03 följande:
    tänkte bara inflika...vet att du skrev att det inte är kroppsligt men tänkte bara berätta att jag hade jätte problem att hålla tätt när jag var barn. att inte reagera på signaler i tid. mamma och pappa brukade tjata och säga att de såg på mig att jag behövde gå men jag fattade inte för jag kände verkligen inte först det var blöt. samt hade jag svårt att tömma hela blåsan. Men jag kissade aldrig på mig nattetid.

Om ni redan kollat upp det så ber jag direkt om ursäkt för att anta att ni inte gjort det, men min barndoktor berättade nämligen att det  är rätt vanligt att föräldrar inte tror att det är ngt galet eftersom det är på dagtid, barnet hellre leker etc. så jag tänkte bara berätta att så här var det för mig iaf - signalfel, rättades till.

men sedan är det ju en större chans att han bara har bättre saker för sig än att gå på toaCool (enligt han själv)
    hoppas på det! 
    Intressant. Vi var faktiskt hos läkaren för ca ett år sen eftersom det även då var problem. Det har varit lite bättre emellan dess men har åter igen blivit ett större problem. Det doktorn kollade var ju endast om han hade urinvägsinfektion, eller om det fanns högt socker, dvs diabetes.

Hur kan man komma till rätta med det här med singalfel? Vi tycker många gånger att han inte kissar speciellt mycket åt gången, dvs vi tänker att han inte kissar klart. Plus att han efter en timma kan kissa på sig igen, det tror man ju inte. Man tycker ju inte att det borde finnas nåt kiss som kan läcka ut efter bara en timma.

Hur konstaterade man dina problem med att känna av signalerna?     
  • Jag03

Hejsan! Har en son som nu fyller 6 år som va till doktorn i måndags med sina kissproblem. Låter som min son i det jag läser som ni skrivit. Han fick en remiss till barnkliniken och ska gå där några gånger på en så kallad "kiss skola" Bara att vänta ut och se när han får komma dit.

• Cartjan
    Svarta katten skrev 2012-05-22 21:02:55 följande:
    Intressant. Vi var faktiskt hos läkaren för ca ett år sen eftersom det även då var problem. Det har varit lite bättre emellan dess men har åter igen blivit ett större problem. Det doktorn kollade var ju endast om han hade urinvägsinfektion, eller om det fanns högt socker, dvs diabetes.

Hur kan man komma till rätta med det här med singalfel? Vi tycker många gånger att han inte kissar speciellt mycket åt gången, dvs vi tänker att han inte kissar klart. Plus att han efter en timma kan kissa på sig igen, det tror man ju inte. Man tycker ju inte att det borde finnas nåt kiss som kan läcka ut efter bara en timma.

Hur konstaterade man dina problem med att känna av signalerna?     
    det låter precis som jag, kunde bli akut kissnödig så att mamma fick springa med mig till toaletten för att jag inte skulle kissa på mig men sedan kom det bara droppar och bara ngn halvtimma senare kunde jag kissa på mig igen...
    kommer inte ihåg till hundra, men minns att vi gjorde ultraljud där de kollade hur mycket urin som fanns kvar efter jag hade varit på toaletten och det var antingen massor eller eller så fanns där knappt ngt fast jag kände det som om jag skulle kissa på mig. hade även svårt att hålla tätt om jag skrattade eller grät, då trycks det ju över magen.
    men de förklarade för oss att eftersom signalerna inte funkar som de ska så slutar även urinblåsans muskler att fungera - just detta fenomen kallas ibland stressblåsa. urinblåsan vill tömma sig direkt.
    det blir en ond cirkel, man känner inte signalerna utan väntar hela tiden tills blåsan är på spricknings gränsen och då kissar man på sig trycket av det sliter på blåsans muskelatur så även de slutar fungera bra.
    det är iaf så jag har förstått det - men exakt hur de kom fram till det minns jag inte.

sedan så fick jag börja träna för att hålla tätt, knipövningar. sedan så fick jag inte gå på toa för ofta, alltså bhövdes det så fick jag ju gå men vi fick sluta med att springa flera gånger för säkerhetens skull, detta för att vänja blåsan med att den kunde fyllas. samt så åt jag ngn medicin som skulle signalera när blåsan var halvfull - 3/4 full.

detta hjälpte någorlunda tillslut men jag hade problem ända upp i högstadiet, då började det stabiliseras men jag känner fortfarande inget förrän jag verkligen måste till toaletten och jag måste nog gå minst dubbelt så många gånger som andra människor per dag - kommer inte mycket. men inga olyckor längre, kan hålla mig bara jag går direkt till toan eller iaf inom ett par minuter.  

hoppas allt löser sig bra för er. tror det går mycket snabbare att få hjälp idag eftersom vården är mer medvetna om sådana här problem. det tog jätte lång tid för mig att bli ordentligt hjälpt eftersom ingen direkt trodde mig och mamma när vi sa att jag faktiskt inte kände ngt utan de trodde bara att jag glömde gå på toa, hade bättre saker för mig etc. fast givetvis är det ju vanligare att barnen glömmer men om ni är bekymrade och inte tycker det verkar helt hundra så ring er barnläkare och boka tid.

hoppas allt går bra{#emotions_dlg.flower} 
  • Svarta katten
    Cartjan skrev 2012-05-23 03:35:47 följande:
    det låter precis som jag, kunde bli akut kissnödig så att mamma fick springa med mig till toaletten för att jag inte skulle kissa på mig men sedan kom det bara droppar och bara ngn halvtimma senare kunde jag kissa på mig igen...
    kommer inte ihåg till hundra, men minns att vi gjorde ultraljud där de kollade hur mycket urin som fanns kvar efter jag hade varit på toaletten och det var antingen massor eller eller så fanns där knappt ngt fast jag kände det som om jag skulle kissa på mig. hade även svårt att hålla tätt om jag skrattade eller grät, då trycks det ju över magen.
    men de förklarade för oss att eftersom signalerna inte funkar som de ska så slutar även urinblåsans muskler att fungera - just detta fenomen kallas ibland stressblåsa. urinblåsan vill tömma sig direkt.
    det blir en ond cirkel, man känner inte signalerna utan väntar hela tiden tills blåsan är på spricknings gränsen och då kissar man på sig trycket av det sliter på blåsans muskelatur så även de slutar fungera bra.
    det är iaf så jag har förstått det - men exakt hur de kom fram till det minns jag inte.

sedan så fick jag börja träna för att hålla tätt, knipövningar. sedan så fick jag inte gå på toa för ofta, alltså bhövdes det så fick jag ju gå men vi fick sluta med att springa flera gånger för säkerhetens skull, detta för att vänja blåsan med att den kunde fyllas. samt så åt jag ngn medicin som skulle signalera när blåsan var halvfull - 3/4 full.

detta hjälpte någorlunda tillslut men jag hade problem ända upp i högstadiet, då började det stabiliseras men jag känner fortfarande inget förrän jag verkligen måste till toaletten och jag måste nog gå minst dubbelt så många gånger som andra människor per dag - kommer inte mycket. men inga olyckor längre, kan hålla mig bara jag går direkt till toan eller iaf inom ett par minuter.  

hoppas allt löser sig bra för er. tror det går mycket snabbare att få hjälp idag eftersom vården är mer medvetna om sådana här problem. det tog jätte lång tid för mig att bli ordentligt hjälpt eftersom ingen direkt trodde mig och mamma när vi sa att jag faktiskt inte kände ngt utan de trodde bara att jag glömde gå på toa, hade bättre saker för mig etc. fast givetvis är det ju vanligare att barnen glömmer men om ni är bekymrade och inte tycker det verkar helt hundra så ring er barnläkare och boka tid.

hoppas allt går bra{#emotions_dlg.flower} 

Ja det låter ju lite likt faktskt. Var du bättre i perioder eller hade du samma problem hela tiden? Tänker på att vår son har fungerat rätt bra i ett halvår sen sist och nu är det värre igen. Men det har väl blivit en ond cirkel.

Men kanske dags att ringa doktorn igen!  
  • cosinus

Min 6-åring slutade med blöja hemma som 2-åring och som dagis på 3-åring. Sen hade han oändligt många kissbyxor fram till förra sommaren då han var 5 år. För honom handlade det om en överaktiv blåsa (googla) orsakad av att han strulade med bajsandet också och när han blev lite förstoppad så funkade kisset urkasst rent ut sagt.

Jag trodde länge att han bara var lat, att han inte iddes men när jag började googla på hans sängvätarproblem så läste jag också på om överaktiv blåsa och då insåg jag att problemet nog snarare låg i att han inte kände att kisset kom än att han väntade för länge. Hur funkar bajset för eran son för om han tenderar att gå några dagar mellan ibland så fundera på om kisset funkar sämre de dagar det var längre sen han bajsade.

Min son har också varit hos läkaren och gjort UL på urinblåsan och fått kissa i en specialtoa för att mäta flöde och sen se hur mycket kiss som är kvar. Nu när hans bajsande rett upp sig och blåsan är mindre överaktiv så låg han precis inom OK-värden men inte mer. Det händer fortfarande att han kissar ner sig dagtid men det är kanske en-två ggr i veckan mot 3-4 ggr per dag förut.

En av de första sakerna man gör mot överaktiv blåsa är just att köra kisscheman och kissa på bestämda tider så det kan ni ju alltid prova. Men googla lite så ser du om det stämmer med er son i övrigt. Min son var ju dessutom alltid van vid att kalsongerna var blöta så han slutade bry sig. Det var ju ett normaltillstånd för honom och inget han iddes säga till om.

• Cartjan
    Svarta katten skrev 2012-05-23 20:56:00 följande:
    Ja det låter ju lite likt faktskt. Var du bättre i perioder eller hade du samma problem hela tiden? Tänker på att vår son har fungerat rätt bra i ett halvår sen sist och nu är det värre igen. Men det har väl blivit en ond cirkel.

Men kanske dags att ringa doktorn igen!  
    det var bättre i perioder men problemet var ändå alltid där.
    Ja, ring du doktorn, kan ju vara skönt att höra att allt är som de ska också eller om de är ngt annat. slipper ni oroa er och er son få hjälp om det skulle behövas.

Lycka till!{#emotions_dlg.flower} 
  • Svarta katten
    Cartjan skrev 2012-05-24 02:06:49 följande:
    det var bättre i perioder men problemet var ändå alltid där.
    Ja, ring du doktorn, kan ju vara skönt att höra att allt är som de ska också eller om de är ngt annat. slipper ni oroa er och er son få hjälp om det skulle behövas.

Lycka till!{#emotions_dlg.flower} 

Tackar!
  • Johan70

Om det handlar om att han är lat, gör han i så fall på samma sätt i förskolan eller när han i övrigt är tillsammans med andra? Han lär väl inse att andra barn tycker att han är barnslig och rent av kan börja reta honom om han håller på och kissar på sig...

• pingeming

Hej vet att tråden är gammal men man skulle kunna tro att du pratade om min nu 6 åring.

Nyfiken på hur det gått?

Mvh

Svar på tråden 6 år! Lat, kissar ner sig mer eller mindre väldigt ofta!