• lillvilda

hur länge väntade ni innan ni beslöt er för att söka hjälp??

hur många frösök utan skydd väntade ni innan ni beslöt er för att söka hjälp??
    vad hade ni försökt för oliak metoder etc. innan ni beslöt er för att söka hjälp??

• Svar på tråden hur länge väntade ni innan ni beslöt er för att söka hjälp??
  • tonfisken

Vi försökte i ett och ett halvt år själva innan vi tog kontakt med en gyn för att göra en utredning. Utredningen tog ca 3 mån inklusive två cyklers försök med Pergo, och sen skickade läkaren remiss till KS. Väntetiden är runt ett år, så vänta inte med att göra utredning, det är mitt tips! Jag önskar själv att vi tagit tag i det tidigare.

• knappnål

Vi ställde oss i kö för utredning efter att ha försökt i lite mer än 1 år. Eftersom det är väntetid på de flesta ställen är det bättre att ringa förr än senare. Man kan ju alltid boka av om det skulle ta sig . Lycka till!

• pallonhaj

Jag slutade med p-piller för 3 år sedan. jag har inte blivit gravid en enda gång sedan dess.
    Ringde till gyn före jul, fick då en tid i januari, men sen ringde sköterskan tillbaka dagen efter, hon upptäckte när hon skulle skriva in oss att vi inte hade samma adress, och då kunde vi inte få hjälp för att man måste bo ihop minst 1 år först.
    Nu bor vi ihop sen februari, så har det inte hänt något på 1 år, så får vi väl söka hjälp då. Även om det känns pissigt att vi inte kan få det nu.

• Skrollisen

Sökte hjälp efter ca 8 månader ochfick besked från vårdcentralen att väntetiden för att påbörja en utredning var 6 månader och själva utredningen skulle ta 4-6 månader. Kontaktade då privat gynekolog (med avtal med landstinget, kostar bara 200 spänn då) fick tid efter 2 veckor och utredningen var klar efter 1,5 månad. står nu sen ett halvår i kö för insemination och ev ivf.

• Emmiez

MissTess:
    måste man bo ihop sedan minst ett år?
    Det har ja aldrig hört talas om..
    Sen är ju det konstigt, för man kan ju av en eller flera anledningar stå skriven på olika adress fast man bor med varandra..

Va jobbigt att behöva vänta ett år till

• pallonhaj

Emmiez:

För att få en landstingsfinansierad utredning i Sverige så måste man vara skrivna på samma adress. Men jag hade aldrig hört att man måste bott ihop minst 1 år.
    Jag ska till gyn nu i april i ett annat ärende, så jag ska ligga på lite då, och hoppas vi kan få hjälp.

• LillaAnna72

Vi har försökt i ett år i juni och påbörjar utredning nu i april...
    Slutade iofs med piller i juli -04, men började inte försöka "på riktigt" förrän förra året.
    Ringde om tid i början av februari... så det gick ganska snabbt.

• Lillgreta

Nä nu måste jag skriva ett inlägg här....ÄR det så att man ska vara skriven p samma adress för att få göra en utredning?? Någon som vet om det verkligen är så?

Jag är sambo och han är inte skriven här, därför att han hyr ut sin lägenhet i andrahand (godkänt av värden). Man har ju faktiskt rätt att testa om man trivs ihop. Vi ska försöka byta hans lägenhet mot en större så fort det går. Det känns som att man lever i ett kontrollsamhälle om det ska vara så. Jag är 38 år och har inte hur mycket tid att spela på. Ska detta stoppa en om man måste söka hjälp om det inte blir något?

Är det skillnad om man söker privat hjälp?

• pallonhaj

Jag fick till svar när jag kontaktade gyn att för att få en landstingsfinansierad utredning i Sverige så måste man vara skrivna på samma adress.
    Men hör dig för där du bor. Kan ju vara olika.
    Vi bor i Dalarna.

• Trillling

Hej Miss Tess!

Du kan inte gå och vänta ett helt år! Det är bara att säga att någon av er hyr den ena lägenheten i andra hand. Vägra ge upp.... Klockan tickar!!!

• Trillling

Att någon av er hyr ut lägenheten i andra hand menade jag så klart!! Hej hopp

• Trillling

Jag visste om att jag hade pco så därför sökte jag tidigare än ett år. Nu har jag provat flera kurer med pergotime utan resultat, är inne på min tredje behandling med puregon sprutor, så det är bara att hålla tummarna.

• pallonhaj

Trillling:

Jo, jag skulle naturligtvis sagt så, men jag vart så ställd när hon ringde tillbaka, så tänkte inte på det just då, utan kom på det efteråt, men då var det ju försent...
    Vi köpte iaf hus tillsammans i februari, och nu ska jag till gyn nästa vecka i ett annat ärende, och då får dom tamme tusan se till att hjälpa oss!

• pallonhaj

Nu har jag pratat med gyn.
    Men vi får vänta till hösten. Dom hade bara en doktor, och nu är det snart sommar och han ska ha semester.

Svar på tråden hur länge väntade ni innan ni beslöt er för att söka hjälp??