• Anonym

Min sex åring

Ibland, GAPAR, SKRIKER och sparkas min sexåring, +++ att ibland går det inte att få iväg henne till fritids, innan skolan. Men eftersom min man och jag jobbar 7-16 varje dag, så MÅSTE hon ju. Till saken hör att på det fritids hon går så går de "ut i skogen" en gång i veckan, på onsdagen, och de lagar till någon lätt maträtt där. Min tjej säger hemma, att hon inte vill gå till skolan, för att hon inte gillar maten de lagar till. Har talat om detta på fritids, och fröknarna pratar genast med Frida, som min sexåring heter, och DÅ är allt bra. MEN så är det likadant onsdagen efter osv osv. VAD SKA VI GÖRA, JAG ORKAR INTE MER. Har själv ont i magen redan på tisdagen, vilket Frida "oxå har", NOT.....

• Svar på tråden Min sex åring
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Det låter som om din sexåring kommit in i en fas när hon har svårt att skilja sig från er särskilt på mornarna. Både ni och hon har svårt att förstå vad det handlar om och då brukar barn ofta hitta en yttre orsak att skylla på, eftersom det gör det enklare. Din dotter skyller på maten fast det nog mera handlar om att hon på morgonen när hon är trött helst vill fortsätta och vara med mamma och pappa.  
    Skulle det hjälpa att lägga henne tidigare på kvällen? Ge henne lite extra uppmärksamhet då, läsa en saga eller mysa tillsammans och prata lite lugnt om hur ni ska lägga upp starten på nästa dag. En del barn behöver lite mer tid för att komma igång på morgonen och utsättas för de vardagliga kraven. Försök se vad som är bäst förutsättningar för henne på mornarna  och fråga henne inte varför hon skriker för det vet hon inte själv. Pröva att göra lika varje kväll och morgon under en tid så hjälper ni henne att hitta lugnare rutiner. Försök att ha lite tålamod, men ge inte upp. Det går över.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Min sex åring