• Guldtrollsmamman

Stöd i skolan - barn med AS

Jag har en dotter (8 år) med Aspergers. Hon får i dagsläget inget särskilt stöd i skolan trots att hon inte alls mår bra, stora sociala problem, konflikter och utbrott nästan varje dag samt att trots att hon är smart knappt klarar av att följa undervisningen.

Vad kan man begära att skolan ska hjälpa till med?

Går det få någon form av anpassad undervisning eller andra stödåtgärder?

Ni andra som har barn med AS, får era barn något särskilt stöd i skolan, i så fall på vilket sätt? Och hur gjorde ni för att barnet skulle få den hjälpen?

Snälla hjälp, det är hemskt att få hem ett olyckligt barn varje dag, ägna alla sin lediga tid åt att få henne på rätt köl igen, sedan lämna henne i skolan med en klump i magen och bara vänta på att de ska ringa och tala om att det är problem. Samma sak varje dag, om och om igen. Skulle vilja att min flicka fick må bra.

• Svar på tråden Stöd i skolan - barn med AS
  • Litet My

Men stackare =(

Har en son med Autismliknande tillstånd och ADHD som går i förskoleklass nu och börjar ettan till hösten.Från början gick han i förskoleklass för barn med npf där det ingick mycket behandling som fungerade bra för honom,däremot fungerade det inte med de andra barnen där som var riktigt utåtagerande och skrämde slag på sonen.

Nu går han i vanlig förskoleklass med resurs, hon finns med som stöd, tex går de igenom dagen enskilt och har en liten vilstund tillsammans, hon hjälper honom med samspelet med de andra barnen och är redo att "rycka in" när han behöver det, vissa dagar behövs hon jättemycket andra dagar flyter det på bra själv.

Vi fick stöd på en gång med resurs, då tryckte fd skolan på och rekorn som var med på mötena tyckte det var en självklarhet. Enligt vad jag hört så är just denna rekorn bra med det att hon snabbt fixar resurser där man ser att det behövs.  

Om du skulle få välja vilket stöd din flicka skulle få, hur skulle det då vara utformat? Ofta är det bra om man har en plan själv också, för skolor tenderar ofta till att göra så så lite som möjligt och då kan det gvara bra att ha skrivit upp vad man själv vill.

Funderar även på Aspergerklass eller dyl? Finns det i eran kommun? 

• Guldtrollsmamman

Litet My

Tack för svar.

Jag skulle vilja att hon fick någon stödperson (resurs /elevassistent/specialpedagog?) som var med henne åtminstone under raster, i matsalen och under idrottslektionerna eftersom det är då hon har allra störst problem. Dels behöver hon vaktas för att hon har väldigt dålig impulskontroll och ibland rymmer eller försöker skada andra när hon blir upprörd, dels behöver hon verkligen tränas socialt för hon har ingen aning om hur hon ska vara eller göra i kontakten med de andra barnen.

I klassrumssituationer fungerar det bättre men jag skulle önska att hennes lärare kunde få lite information eller fortbildning i hur hon ska kunna bemöta min dotter. Dessutom vore det bra med en tydligare plan för undervisningen med tätare uppföljning än ett utvecklingssamtal/termin så att man märker i tid när hon inte är i fas.

Det vore också bra om det gick ordna så att hon fick möjlighet att lugna ner sig i enskildhet de gånger hon får utbrott, eller man ser innan att det är på väg istället för som nu när hon måste vara kvar bland klasskamraterna i dessa situatoner vilket stressar och oroar både henne och dem.

• Litet My

Det du beskriver är ju inga insatser som låter omöjliga, det är ungefär som  vi har det. Annars skulle nog situationen för oss vara som ni har det. Tycker absolut att ni kan de upp de punkterna.

Ibland kan de sätta in en extra person för hela klassen men det kan endå fungera bra för ditt barn utifall det inte är för många barn som också behöver stöd.

Så som sagt ta upp det och kräv det. Tror tom att det finns någon lag/läroplan som stödjer att barn som har särskilda behov också skall få hjälp/stöd dock snålar ju skolan ner så mycket de kan i många fall. Går säkert att googla sig till lag/läroplan om det inte dyker upp någon här som kan/vet.

Har lite brått nu men kikar in senare.       

• Ronjami

Lista upp allt hon behöver hjälp med och kräv en resurs! Skolan är skyldig att tillsätta detta och speciellt när dom inte kan ansvara för hennes säkerthet då hon är rymningsbenägen.
    Du behöver inte gå in i disussionen om att skolan inte har pengar etc, det är helt och hållet deras problem hur dom fördelar sina resurser. Agera nu!

• Guldtrollsmamman
    Litet My skrev 2012-05-23 10:47:41 följande:
    Det du beskriver är ju inga insatser som låter omöjliga, det är ungefär som  vi har det. Annars skulle nog situationen för oss vara som ni har det. Tycker absolut att ni kan de upp de punkterna.

Ibland kan de sätta in en extra person för hela klassen men det kan endå fungera bra för ditt barn utifall det inte är för många barn som också behöver stöd.

Så som sagt ta upp det och kräv det. Tror tom att det finns någon lag/läroplan som stödjer att barn som har särskilda behov också skall få hjälp/stöd dock snålar ju skolan ner så mycket de kan i många fall. Går säkert att googla sig till lag/läroplan om det inte dyker upp någon här som kan/vet.

Har lite brått nu men kikar in senare.       

Skönt att höra att mina önskemål inte är helt orimliga:)

Jag tror det finns en extra stödperson i klassen redan pga av ett par barn med ADHD-problematik (den stödpersonen fanns i klassen redan innan min dotter började där). Skolan anser att det räcker men det gör inte jag. Min dotter drar sig undan och blir tyst i skolan, utom de gånger det blir alldeles för mycket och hon får utbrott då. När hon "inte märks" får hon ingen hjälp eftersom hon till skillnad från ADHD barnen inte stör undervisningen för de andra.  Dessutom finns inte den här resurspersonen tillgänglig på rasterna.

Jag har läst skollagen o läroplanen så ögonen blöder men det är till stor del en tolkningsfråga vad man kan kräva och rektorn är den som har rätt att bedöma vad som behövs och inte. Så länge barnet uppnår kunskapsmålen (vilket min dotter nog "tyvärr" gör) så kan nog skolan komma undan med att de uppfyller sina skyldigheter hur dåligt barnet än mår.

• aussibaby

Jag vet egentligen inte så mycket om detta, men tänkte ändå att det jag vet kanske kan hjälpa. Min systerson som diagnosticerades med Aspergers halvvägs igenom förskoleklass och har sedan han började ettan haft en heltidsresurs. Skolan var de som ville utreda honom och de har varit drivande i resursfrågan också.
    Lycka till med att få hjälp åt din dotter

• Guldtrollsmamman
    Ronjami skrev 2012-05-23 14:20:44 följande:

Lista upp allt hon behöver hjälp med och kräv en resurs! Skolan är skyldig att tillsätta detta och speciellt när dom inte kan ansvara för hennes säkerthet då hon är rymningsbenägen.
    Du behöver inte gå in i disussionen om att skolan inte har pengar etc, det är helt och hållet deras problem hur dom fördelar sina resurser. Agera nu!

Det tråkiga är att skolan anser sig uppfylla sina skyldigheter iom att hon uppnår kunskapsmålen. Att hon antagligen skulle ha klarat målen för åk 3 redan som 5-åring och numera bara backar i sin utvecklig såväl kunskapsmässigt som persoligt saknar tydligen betydelse.

Så pass smart är skolan att de inte kommer med argument som "har inte råd" för de vet att jag vet att det är ett icke-argument.

Men det där med att de inte kan garantera tryggheten kanske går att gå vidare med...att hänvisa till kap 5 i skollagen som handlar om trygghet o arbetsro. Misstänker dock att något allvarligt måste inträffa för att den vägen ska vara framkomlig. Nästan så jag hoppas att hon lyckas rymma eller skada något annat barn så kanske hon äntligen kan få den hjälp hon behöver:(
  • Guldtrollsmamman
    aussibaby skrev 2012-05-23 14:57:06 följande:
    Jag vet egentligen inte så mycket om detta, men tänkte ändå att det jag vet kanske kan hjälpa. Min systerson som diagnosticerades med Aspergers halvvägs igenom förskoleklass och har sedan han började ettan haft en heltidsresurs. Skolan var de som ville utreda honom och de har varit drivande i resursfrågan också.
    Lycka till med att få hjälp åt din dotter
    Tack för din hjälp!

Jättebra att få veta något om vad som är "normalt" att få hjäp med. Lättare att ställa krav då man vet att det man kräver inte är helt verklighetsfrämmande.
  • Struvan

Jag har en son på 6,5 år som skolan gör en basutredning på just nu. Gissar att det kommer att leda till någon diagnos i slutändan. Tack och lov går han på en skola som verkligen månar om honom. Dina önskemål om insatser låter ungefär som de min son har. En av lärarna är nära honom större delen av dagen, bla för att avleda, ge möjlighet till pauser och hjälpa honom i det sociala samspelet. 

Hoppas det löser sig för din flicka med!

Litet My; har läst flera inlägg du gjort i olika trådar. Du har så många kloka tankar om barn som inte faller inom den vanliga normen och många gånger har dina ord tröstat mig när allt bara känns skit. Tack!!!

• cruz

Detta har vi krävt och fått löfte om till vår son med högfungerande autism:

Heltidsresurs (en till skolan och en till fritids) med autismkompetens
    Klasslärare som gått utbildning på autismcenter
    Inköp av handledning av resursen i tillämpad beteendeanalys från ett privat företag
    Skolskjuts.

Vi får väl se om löftena infrias. Gör de inte det kommer jag ställa till ett litet h-e på utbildningsförvaltningen .

• Songbird1
    cruz skrev 2012-05-23 22:18:22 följande:
    Detta har vi krävt och fått löfte om till vår son med högfungerande autism:

Heltidsresurs (en till skolan och en till fritids) med autismkompetens
    Klasslärare som gått utbildning på autismcenter
    Inköp av handledning av resursen i tillämpad beteendeanalys från ett privat företag
    Skolskjuts.

Vi får väl se om löftena infrias. Gör de inte det kommer jag ställa till ett litet h-e på utbildningsförvaltningen .
    Glad tummen upp!
  • Little Ms Chatterbox

Ring skola med en gång och säg att du vill ha ett åtgärdsmöte. Säg att du vill att lärare, rektor, någon från skolhälsovården och specialpedagog ska medverka, går hon på fritids så be även att någon av dom ska vara med. Om det redan finns resurs insatt i klassen så borde det vara enkelt att fixa fler, de borde veta vad man lättast kan göra. 
    På åtgärdsmötet berättar du vad ni vill ha för insats, vilka kort och långsiktiga mål som ska uppfyllas. Det ska skrivas ned vem som är ansvarig för att det följs upp och verkställs.
    Pengabrist är inget som helst argument för skolan att komma med, det finns pengar att söka, det är bara rektorns engagemang som sätter gränserna. 

Du kan be bup/hab som ställde diagnosen att ha ett skolmöte där de informerar alla berörda på skolan om din dotters diagnos, hennes svaga och starka sidor, var hennes svårigheter ligger och funktionsbeskrivning. Ett sånt här möte är bäst om det sker på neutral mar eller hos bup/hab eftersom det är bättre om skolan inte är på "hemmaplan".  

Personligen så tror jag att ni ska kräva att hon även får stöd under lektioner, inte bara raster. Det är mycket som behövs göras som  förberedelser och liknande för att allt under skolans dag ska funka. Om det är så att man upptäcker att hon inte behöver stöd under lektionerna så kan man plocka bort det sen.
    Det är även viktigt att se över inredning och annan omgivning, störande ljud från ventilation, trafik, och övrig miljö i klassrummet, temperatur och ljus. Många saker som man kanske inte tänker på kan påverka, massa bilder på väggarna, grälla gardiner, många ommöbleringar med bänkar,  dålig schemaplannering eller olika ogenomtänkta ändringar. 

Min 10-årige son med ADHD och Atypisk Autism har resurs, han delar med ett annat barn med mest fysiska funktionshinder, resursen är med nästan 100% av skoldagen. Sen har jag fått lite dolda signaler att det finns fler barn i klassen som behöver insatser och klassen har fått mer stöd. Så det finns flera olika insatser för en klass som man kan göra, en resurs kan fördelas över hela klassen så det blir fler lärare och sen kan man ha en som "bara" har sina speciella elever. Man ser till allas specifika behov.
    Min sons klass är ca 20-22 elever, alltså ingen direkt stor klass statistiskt sett men jag är nöjd att det ofta är tre vuxna med i klassrummet. Sonens skola är en lite äldre byggnad med stora breda korridorer så man har även utnyttjat en del av det utrymmet för att inreda mer intima avdelningar för studiero.  

Hur fungerar själva studierna för din dotter? Kan hon hänga med och får ro att lära sig det som ska hinnas med på lektionerna? Skulle hon behöva anpassade böcker och annat studiematerial? (min son har matteboken på datorn har funkat bra hittills.
    http://www.sanomautbildning.se/Laromedel/Grundskola-Fk-6/Matematik/Baslaromedel-F-3/Matteboken-1-3-Ny-upplaga/Digitalt-material/
    Det finns många böcker som går att få på dator licens. Barnet behöver inte stressmomentet att råka glömma boken och missa en läxa.

• Guldtrollsmamman

Tack för alla svar!

Efter senaste rymningsförsöket min dotter gjorde från skolan bestämde jag mig för att hålla henne hemma. Sedan ringde jag rektorn och sade att jag inte inte kände mig trygg med att låta min dotter vara i skolan längre. Jag sade att det faktiskt var hennes skyldighet att se till att min dotter kan fullgöra sin skolplikt i i en säker miljö och att detta behövde lösas akut, samt att det på lite längre sikt måste upprättas en åtgärdsplan för hur min dotter inte bara ska kunna vara i skolan utan också få ut något av att vara där.

Efter två dagar hade rektorn ordnat så att en vuxen (olika personer olika dagar) var med min dotter under såväl raster som lektioner. Det fungerar något så när bra. Skolan har dock inte tagit någon ny kontakt med mig angående åtgärdsplan. Det blir såklart inget som hinns med denna termin eftersom det är skolavslutning imorgon men jag hoppas att det blir klart i god tid innan höstterminen börjar.

Tänkte ge skolan någon vecka innan jag börjar tjata på dem. Förhoppningsvis hinner inte alla inblandade försvinna på semester under tiden:)

• Guldtrollsmamman
    cruz skrev 2012-05-23 22:18:22 följande:
    Är det utbildningsförvaltningen man ska vända sig till om man inte anser att skolan uppfyller sina skyldigheter?
Svar på tråden Stöd i skolan - barn med AS